Ballongdiplom från SAS

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Seve Ungermark
Kontakt:

Ballongdiplom från SAS

Inlägg av Seve Ungermark »

Finns det någon som kan besvara (eller tipsa om källa till) denna fråga. Själv går jag bet. Bilden nedan visar en "minnesplansch" (ca 38 ggr 46 cm) med texten:

"Till hugfästandet af en svensk bragd öfverlämnar Svenska Aeronautiska Sällskapet till N.N. detta minne af Andrées och hans tappre följeslagares färd. (Bild.) Mot polen. Efter fotografi tagen vid Andrées affärd från Spetsbergen den 11 Juli 1897 af G W E Swedenborg."

Sannolikt är att planschen - i samband med något Andréejubileum - har sålts för att ge SAS pengar - exempelvis till sällskapets egen ballong "Svenske" inköpt 1902. Kanske Andrée-expeditionens minne högtidlighölls förslagsvis 1902, 1907 eller 1917?

Seve U

PS Det här nämnda SAS bildades år 1900 och blev Kungligt 1918. Något år senare förändrades namnet till Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK) som alltså med rätta kan kalla sig världens näst äldsta aeroklubb. (Fransmännen var före. Som så ofta...)

Bild
Seve Ungermark
Kontakt:

Re: Ballongdiplom från SAS

Inlägg av Seve Ungermark »

Finns det verkligen ingen med minsta ledtråd till "diplomgåtan" även om den både är civil och från tiden före andra världskriget?

Seve U

PS Vill passa på att ge mitt ärligt menade tack till moderatorerna som städar bort bagerier och bullar. Hoppas ballonger platsar.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Ballongdiplom från SAS

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Seve!

Jag har letat både i bokhyllan (Sollingers tjocka Andrée-bok m m) samt på webben, men bara kommit fram till vem som (troligtvis) äger tavlan och som frågat om den och det vet du nog.

Hälsningar/Lasse
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"