Jag har som nybliven inloggare noterat synpunkter på vårt Flygvapenmuseum, som av en del anses mera vara ett flygplansmuseum. Jag håller med till fullo!
Men det vore inte svårt, att utanför museet ställa upp ett ls-torn, ej heller att inom väggarna visa hur en lgc såg ut och arbetade med sina pilar etc samt kronan på verket en lfc med kartbord, rakor och klotsar, tablåer, estrad med befattningshavare och allt övrigt. Det bör finnas kvarlevor från flera lgc och lfc, så det är bara att samla ihop och installera. För flygplanen rapporterades, markerades och leddes från dessa centraler. Där satt Jalar, där satt luftbevakningsledare, där satt iled och andra väsentligheter, som fick flygvapnet att bli ett FLYGVAPEN. Därför anser jag, att dessa luftbevaknings/stridsledningscentraler uppvisar lika stora skäl att visas som "statiska" flygplan. Först då får vi ett komplett FLYGVAPENMUSEUM. Tycker jag, Sture Tingwall
Flygvapenmuseum
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygvapenmuseum
Håller helt med "Sommarsol"!
Välkommen till forumet med din kloka tanke!
Sedan finns det ju lyckligtvis åtminstone ett museum som på ideell bas strävar att vårda det viktiga militärflyghistoriska arv du nämner.
Lars S
Välkommen till forumet med din kloka tanke!
Sedan finns det ju lyckligtvis åtminstone ett museum som på ideell bas strävar att vårda det viktiga militärflyghistoriska arv du nämner.
Lars S
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Flygvapenmuseum
Det är naturligtvis riktigt att inte bara flygplan ska visas, utan även kringmaterielen och människan som hanterar allt detta.
Vid Jämtlands Flyg och Lottamuseum kommer från och med sommaren 2010 bla följande att visas i den nya utställningen avseende just ämnet stridsledning och luftbevakning och bastjänst :
LGC't från Borgsjö(Västernorrland) som vi tidigare haft utställt.
En ny utställning om STRIL i den nybyggda Viggenhallen,med bla en indikatorvagn som använts på F 4 intill nedläggningen.
PS-41 med tillhörande radarbuss GMC och komplett inredning.
LS-torn med tillhörande tornsvala i
En JA 37 Viggen som är under klargöring "på bas" med alla fordon och övriga attiraljer som Klargöringstroppen hade.
Visas utomhus på flygplanplats utanför museet.
Vi skulle hemskt gärna vilja komma över en blå nummerskylt som fanns på dessa flygplanplatser på baserna för att även visa "detaljerna"!
Någon som har eller kan bistå med det??
För övrigt så försvinner Jämtlands Flyg och Lotta museum som eget museum "utåt" sett och införlivas i det nya besöksmålet på Optand alias Optand Teknikland.
Förutom flygmuseet så ingår även ett nytt veteranbilsmuseum samt ett garnisonsmuseum!
Öppnar sommaren 2010 och datum är ännu ej bestämt.
Vid Jämtlands Flyg och Lottamuseum kommer från och med sommaren 2010 bla följande att visas i den nya utställningen avseende just ämnet stridsledning och luftbevakning och bastjänst :
LGC't från Borgsjö(Västernorrland) som vi tidigare haft utställt.
En ny utställning om STRIL i den nybyggda Viggenhallen,med bla en indikatorvagn som använts på F 4 intill nedläggningen.
PS-41 med tillhörande radarbuss GMC och komplett inredning.
LS-torn med tillhörande tornsvala i
En JA 37 Viggen som är under klargöring "på bas" med alla fordon och övriga attiraljer som Klargöringstroppen hade.
Visas utomhus på flygplanplats utanför museet.
Vi skulle hemskt gärna vilja komma över en blå nummerskylt som fanns på dessa flygplanplatser på baserna för att även visa "detaljerna"!
Någon som har eller kan bistå med det??
För övrigt så försvinner Jämtlands Flyg och Lotta museum som eget museum "utåt" sett och införlivas i det nya besöksmålet på Optand alias Optand Teknikland.
Förutom flygmuseet så ingår även ett nytt veteranbilsmuseum samt ett garnisonsmuseum!
Öppnar sommaren 2010 och datum är ännu ej bestämt.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Flygvapenmuseum
Östersund i all ära, men mitt svar i Lars' nya gissningstävling är detta museum. Som jag rekommenderar mycket varmt.Lars Sundin skrev: - - - lyckligtvis åtminstone ett museum som på ideell bas strävar att vårda det viktiga militärflyghistoriska arv du nämner.
Lars S
Seve U
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Flygvapenmuseum
Så bra att det fanns fler museer än det Arboga Robotmuseum som jag tänkte på. Här finns faktiskt inte bara robotor utan även motorer samt en del STRIL-grejer och annat. Förutom att titta på allt som man kan hitta på museets webbplats, kan man läsa ett reportage här och se bilder här.Seve Ungermark skrev:Östersund i all ära, men mitt svar i Lars' nya gissningstävling är http://www.soderhamnflygmuseum.se/utsta ... tta museum. Som jag rekommenderar mycket varmt.Lars Sundin skrev: - - - lyckligtvis åtminstone ett museum som på ideell bas strävar att vårda det viktiga militärflyghistoriska arv du nämner.
Lars S
Seve U
Ett exempel på vad som finns är luftbevakningshistoriska OH-bilder på http://www.robotmuseum.se/Mappar/Strilh ... redrag.pdf.
Om någon är intresserad av Standard Radios prylar för ledningscentraler av olika slag och andra ändamål har här den flitige Björn Sölving gjort en förteckning över var slika ting finns att se i landet.
Elektronik-apparater är ju inte alltid så spännande att se på, utan kan avnjutas "virtuellt". Man se Arboga Elektronikhistoriska Förenings webbplats som ett sådant museum på http://www.aef.se/. Sedan jag var där sist verkar man ha lagt ut en stor mängd bilder från livet i Arboga som ju en gång var en stor teknikresurs för FV. Två exempel är:
http://www.aef.se/Bildkollage/Bildkolla ... b-stor.jpg
http://www.aef.se/Bildkollage/Familjeda ... -stora.jpg
Tillägg: Det finns alltså flyghistoria, inkl. "stödfunktioner" som STRIL, signalförbindelser, stationsutrustning, förläggningar m m visad för svenska folket på många håll i landet, men det är viktigt att dessa saker får sin berättigade plats även vid landets flygvapenmuseum.
Lars S