Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
Hej.
Söker info om en fd. provflygare i Sverige (en tid)
Det gäller Väinö Bremer.
Vid ett haveri med ett civilt plan 1964-12-23 vid Kervo i Finland dödas han samt att
L Mattila skadas allvarligt.
Det Finska sportplanet (typ?) var på väg från Norrköping till Helsingfors.
V. Bremer var tydligen mycket känd, med flera/många bedrifter!
Söker främst uppgifter om hans karriär som Provflygare i Sverige( gissning, provflygare vid fpl. lev. till Finland 1939/40??
Men all info är tacksamt.
bengt
Söker info om en fd. provflygare i Sverige (en tid)
Det gäller Väinö Bremer.
Vid ett haveri med ett civilt plan 1964-12-23 vid Kervo i Finland dödas han samt att
L Mattila skadas allvarligt.
Det Finska sportplanet (typ?) var på väg från Norrköping till Helsingfors.
V. Bremer var tydligen mycket känd, med flera/många bedrifter!
Söker främst uppgifter om hans karriär som Provflygare i Sverige( gissning, provflygare vid fpl. lev. till Finland 1939/40??
Men all info är tacksamt.
bengt
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
Jo, Väinö Bremer var känd; född 1899, olympiaddeltagare i något slag av femkamp av miilitär karaktär enligt Wikipedia-notisen, långflygare på 30-talet med en Junkers A 50 (reseberättelse finns i några nummer i tidskriften MACH) med mera, med mera.
Han var tydligen verksam som leveransflygare och instruktör vid leveranserna av flygplan till Finland via Saab i Trollhättan 1940.
Se exempelvis http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... lander.htm och http://www.sci.fi/~fta/finace11.htm
Ett citat från den första sajten: En kapten Bremer samt fabrikspiloterna höll en inflygningsskola med de finska förarna av vilka många endast hade några tiotal flygtimmar bakom sig. Undra på att finnarna ibland glömde fälla ut ställen så att vi fick hjälpa till med propellerbyten och bukreparationer m m,
Tillägg: På http://forum.stirpes.net/modern-contemp ... 940-a.html skymtar han på en bild. (Det är möjligt att texten är samma som i andra länken ovan.) Citat: On the 27th of February 15 more Finnish pilots arrived at Trollhättan for Brewster training. Their commander was Capt. Wäinö Bremer, who was 42 years old and a very stable person. He spoke fluent Swedish and German and could get along with his English.
http://forum.stirpes.net/modern-contemp ... 940-a.html
Lars S
Han var tydligen verksam som leveransflygare och instruktör vid leveranserna av flygplan till Finland via Saab i Trollhättan 1940.
Se exempelvis http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... lander.htm och http://www.sci.fi/~fta/finace11.htm
Ett citat från den första sajten: En kapten Bremer samt fabrikspiloterna höll en inflygningsskola med de finska förarna av vilka många endast hade några tiotal flygtimmar bakom sig. Undra på att finnarna ibland glömde fälla ut ställen så att vi fick hjälpa till med propellerbyten och bukreparationer m m,
Tillägg: På http://forum.stirpes.net/modern-contemp ... 940-a.html skymtar han på en bild. (Det är möjligt att texten är samma som i andra länken ovan.) Citat: On the 27th of February 15 more Finnish pilots arrived at Trollhättan for Brewster training. Their commander was Capt. Wäinö Bremer, who was 42 years old and a very stable person. He spoke fluent Swedish and German and could get along with his English.
http://forum.stirpes.net/modern-contemp ... 940-a.html
Lars S
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
Tackar L.S.
Ja om Bremer var han tydligen 1931 segrare i nordiska flygmästerskapen.
samt uppmärksamad 1932 vid flygningen Helsingfors-- Kapstaden.(fram o tillbaka), samt en jordenrunt flygning 1933.
o vinnare i flygtävlingar 1935 i Hamburg.
Mycket kan säkert tilläggas.
Finns uppgifter om hans haveri?
Bengt
Ja om Bremer var han tydligen 1931 segrare i nordiska flygmästerskapen.
samt uppmärksamad 1932 vid flygningen Helsingfors-- Kapstaden.(fram o tillbaka), samt en jordenrunt flygning 1933.
o vinnare i flygtävlingar 1935 i Hamburg.
Mycket kan säkert tilläggas.
Finns uppgifter om hans haveri?
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
I det "civila haveriet" 1964 flög Bremer och Mattila en ny Beech 95-B55 Baron med dansk registrering OY-DPH (c/n TC-771). De vectorerades mot localizer RWY 22 på Vantaa när Baronen havererade på den nordöstra sidan av flygfältet. Väderleken var m a o inte den bästa...
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
För vidare information om Wäinö Bremers arbete som pilot hos en flygindustri i Malmö 1926-29 rekomenderas en titt i FR "AB Flygindustri i Limhamn 1925-35".
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
Fredric har som vanligt löst frågorna rörande civil flyghistoria på ett elegant sätt, man tackar och bugar.
Jag hade glömt bort att Bremer var verksam som provflygare hos AFI i Limhamn men nu är mitt minne uppfriskat. Jag vill minnas att han var föremål för en artikelserie i tidskriften MACH, men om artiklarna enbart handlade om hans långflygningar eller om hans karriär i övrigt minns jag inte.
Jag hade glömt bort att Bremer var verksam som provflygare hos AFI i Limhamn men nu är mitt minne uppfriskat. Jag vill minnas att han var föremål för en artikelserie i tidskriften MACH, men om artiklarna enbart handlade om hans långflygningar eller om hans karriär i övrigt minns jag inte.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1780
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
Tack, Håkan Inte var dag som man kallar en Beech Baron för "sportflygplan"
Bremers haveri tillhör de där svårförklarliga krascherna. En del hävdar att han höll på att sjunka och leta marksikt, andra har helt annorlunda uppfattningar. Samtidigt var han en legend av sin tid....och allt som därtill osv. Hans son, Carlo-Otto, havererade med deras Safir ett par år tidigare - det var inte heller en vacker historia....
Bremer sålde för övrigt sin Junkers A50 några månader innan detta hände 1964. Det flygplanet var under ett par år baserat i Landskrona (tror jag) innan det återbördades till Finland igen.
Vore kul med lite feed-back från våra finska vänner
Bremers haveri tillhör de där svårförklarliga krascherna. En del hävdar att han höll på att sjunka och leta marksikt, andra har helt annorlunda uppfattningar. Samtidigt var han en legend av sin tid....och allt som därtill osv. Hans son, Carlo-Otto, havererade med deras Safir ett par år tidigare - det var inte heller en vacker historia....
Bremer sålde för övrigt sin Junkers A50 några månader innan detta hände 1964. Det flygplanet var under ett par år baserat i Landskrona (tror jag) innan det återbördades till Finland igen.
Vore kul med lite feed-back från våra finska vänner
- Lars Sundin
- Inlägg: 2935
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
Jag hade också glömt att Bremer haft med AFI i Malmö att göra. Men i Lennart Anderssons bok om denna Junkers-filial är han faktiskt en av dem med flest "träffar" i det personregister som boken har. (Personregister finns i bra böcker!)
Han kom från trafikflygbolaget Aero O/Y som liksom ABA var ett bolag med starka Junkers-intressen i. Han sysslade tydligen med demonstrationer och leveranser av plan. (Jag har inte kollat så noga.)
Han verkar för mig ha varit en person av det slag som förut kallades "sportsman". Femkampare i yngre år.
Det fanns fler Bremer inom finskt flyg (noterat vid höstmötet i Svenska Finlandsfrivillligas Minnesförening i fredags på Karlbergs slott, där även SFF-S var inbjudet eftersom det gavs en muntlig presentation av det finska flygvapnets historia och även visades en film av dess insatser under Vinter- och Fortsättningskrigen.)
Lars S
Han kom från trafikflygbolaget Aero O/Y som liksom ABA var ett bolag med starka Junkers-intressen i. Han sysslade tydligen med demonstrationer och leveranser av plan. (Jag har inte kollat så noga.)
Han verkar för mig ha varit en person av det slag som förut kallades "sportsman". Femkampare i yngre år.
Det fanns fler Bremer inom finskt flyg (noterat vid höstmötet i Svenska Finlandsfrivillligas Minnesförening i fredags på Karlbergs slott, där även SFF-S var inbjudet eftersom det gavs en muntlig presentation av det finska flygvapnets historia och även visades en film av dess insatser under Vinter- och Fortsättningskrigen.)
Lars S
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Fd. Provflygare (Finländare) i civilt haveri 1964
I min bokhylla har jag Bremers " I sportplan över fyra världsdelar" (orig. Lentäen yli neljän maanosan) utgiven av Schildt 1933 och omfattar 255 sidor. Jag hittade boken för en billig peng i på en loppmarknad, men har hitintills inte prioriterat den framför annan litteratur. Ibland händer det att jag köper saker som "är bra att ha när jag inte har något annat" Å andra sidan, att inte ta vårdnaden om en så pass gammal flygbok, hade varit "flyghistoriskt oansvarigt", eftersom jag visste att de böcker som blev över på loppmarknaden, framöver skulle fjärrvärma bostäder i omgivningen.
För att ge er en kommentar om boken, googlade jag och hittade detta på Projekt Runeberg "Biblioteksbladet/Nittonde årgången. 1934" under Geografi:
Kan tyvärr inte bidra med ytterligare uppgifter kring hans haveri 1964
För att ge er en kommentar om boken, googlade jag och hittade detta på Projekt Runeberg "Biblioteksbladet/Nittonde årgången. 1934" under Geografi:
Mer om Bremers bok och en bättre bild på hans Junkers A-50 Junior OH-ABBB. är storflygare. Han skildrar först en resa Helsingfors—Kapstaden—Helsingfors 1932 och därefter sin jordenrunt-flygning (oceanerna undantagna) 1933. Han är en överdängare, som kan sina saker grundligt. Berättelsen är rik på märkliga personliga minnen och särdeles trevligt skriven, varför den bör kunna påräkna särskilt ungdomens intresse. C. S—g.
Kan tyvärr inte bidra med ytterligare uppgifter kring hans haveri 1964