Pilot eller skrotsamlare?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av farsta »

Hej,

intressant forum. Min fråga är sprungen ur mitt hembygdsintresse. I min närmiljö finns en förfalllen herrgård som numera ägs av Allm Arvsfonden. Inte mycket är känt om sista ägaren. Idag är herrgården och tomt tömd men jag hann ta några kort när ägaren ännu levde. Inte många har en halv Vertolhelikopter på tomten, flygmotorer och pontoner liggande. Så jag undrar om någon känner igen delarna eller vet mer om han som ägde stället? Även om han är död och inte har några släktingar skriver jag inte ut namnet här. Han verkar ha levt anonymt och ville säkert ha det så

Går att klicka på bilderna för att göra dem större. Sedan kan man välja "all sizes" och få dem ännu större

http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 14/detail/

Mvh Farsta
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av Christer Sidelöv »

Helikopterkroppen kommer från Marinens Hkp 1. Wright 3350 fanns i Sverige på DC-7 och Skyraider. Man skulle kunna tro att tomtens ägare haft med Ostermans att göra en gång i tiden. Det finns säkert någon här som vet mer om fd ägaren om namnet kommer fram. Om karln ändå är död lär han inte bry sig.
farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av farsta »

Christer Sidelöv skrev:Helikopterkroppen kommer från Marinens Hkp 1. Wright 3350 fanns i Sverige på DC-7 och Skyraider. Man skulle kunna tro att tomtens ägare haft med Ostermans att göra en gång i tiden. Det finns säkert någon här som vet mer om fd ägaren om namnet kommer fram. Om karln ändå är död lär han inte bry sig.
Du har nog rätt. Spelar väl ingen roll. Skall varit fd tandläkare och lysstrat till namnet Curt Ridler, född-24.
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av Lars Sundin »

Hej "Farsta"! De rödvita avlånga sakerna ser mer ut som skrov till en enkel katamaran.

Namnet Ridler säger mig inget.

Av din signatur att döma trodde jag mig veta var byggnaden ungefär stod att finna och flög omkring i trakten med hjälp av Eniros utsiktsbilder men insåg att det var en hopplöst företag. Tog så fram min telefonkatalog från 2007, stockholmsdelen (har inte öppnat en telefonkatalog på flera år) och fann en Kurt Ridler på en liten ö nära Möja. Men numret finns ej i Eniros register på webben (ej heller Curt Ridler), ja ingen Ridler överhuvud taget.

Däremot hittar jag en person som åtminstone adressmässigt bott granne med Kurt R på ön.

Dödsannons för Curt R fanns i SvD 1 februari 2008 men den har du kanske sett.

Lars S, som bodde i Hökarängen och Norra Sköndal 25 år
farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av farsta »

Hej

tack för svar. Herrgården ligger inte långt från Farsta fast åt Huddingehållet. Är nog väldigt svår att se från ett flygplan då träden står så nära. Enligt fastighetsregistret stavade han Kurt men enligt dödsannons Curt. Låter ju som han haft ett ställe utåt skärgården också. Märkligt att inte lämna några spår efter sig. Märkligt också att köra en vacker herrgård helt i botten. Alternativet kan ju vara att han aldrig bodde på herrrgården utan nyttjade den som skrotupplag och bodde utåt Möja.

Flygdelarna. Handlas det verkligen med helikopterterkroppar och motorer? Eller är delarna att betrakta som skrot? Kunde det lika gärna varit saker från gruvnäringen om ni förstår vad jag menar? Var det delar som hade värde för flygintresserade? Skroten på Gladökvarn blev säker förvånad när en halv Vertol dök upp :)

Mvh Hans
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av Lars Sundin »

Jag stack nu iväg åt Huddinge-hållet med SE-ENIRO men hittade inte just detta ställe. Annars är ju området ett sådant där "skrothandlare" och "hästfolk" m fl kan få de ytor och annat de behöver. Man kanske skulle mynta ett uttryck: "Det finns mycket mellan Farsta och Huddinge". (För icke-stockholmare: Administrativt gränsar områdena till varandra, men detta har länge varit "utmarker". Men nu byggs det av bara den, det ser man på Eniro. Samt planeras om man googlar på kommunens planer.)

Har förresten hittat den nya ägaren till fastigheten i skärgården och så googlat vidare på hennes namn, nyfiken som man är. Intressant person.... Men hon vet antagligen inget om personen Ridler.

(Och vilket är det intressanta egentligen? Forumet skall ju handla om flyghistoria - där enligt Stig Kernell 80% av landets ca 5000 flyghistoriskt intresserade är "flygplandiggare" och vill veta allt om varje flygplanindivid. Stig K fortsätter: Själv är jag, trots att jag är ingenjör, mer intresserad av människor." Citat från sid 99 i "Vingar över Tranås", utgiven av Holavedens hembygdsförening.)

"Helikopterskrotet" har nog mest affektionsvärde, det finns ju alltid samlare. Naturligtvis kan någon restaurerare ha nytta av någon pryl. Men det gäller ju för den som söker att hitta den som har något att erbjuda. Marknadens eviga problem/uppgift.

Kanske kunde den motor man såg ha varit av visst intresse för den som har denna motor: http://www.youtube.com/watch?v=B9dpi5AVXj0.

Dina bilder väcker känslor - jag har många liknande miljöer nära mig här också. Förstår fuller väl att den fina grinden försvunnit.

Lars S
farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av farsta »

Tack Lars. Kan hålla med dig ang "skrothandlare och hästfolk". Men det ändras snabbt som sagt. Antagligen var han bara en skrotsamlare som råkat komma över "ett parti flygdelar". Men det var dessa som gjorde att jag vände mig hit. Vilket jag inte ångrar. Kommer säkert posta några trådar i framtiden och läsa andras.

Och Lars; jag har PM:at dig för lite extrainfo

Mvh Hans
DB605
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av DB605 »

Jag var där och tittade för snart 20 år sedan tillsammans med Henrik Jonsson. Enligt honom hade Ridler en förkärlek för svävare. Helikoptermotorn var tänkt som lyftmotor i en stor passagerarsvävare som Ridler byggde på. Skrovet till svävaren stod i nämda ladugård. Den var helt byggd i aluminium och var rejält stor. Själva helikoptern var tydligen inte intressant för Ridler.

/Thomas Adamsson
farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av farsta »

Intressant. Äntligen lite konkret info. Då bodde han förmodligen utåt skärgården. Att ha en passagerarsvävare på den lilla insjön verkar inte troligt.
Har också bett några väldigt sökvana att leta info. Inget. Så går Lars här ovan och tittar i gamla telekataloger och hittar i alla fall något mer
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av Lars Sundin »

Ja verkligen intressant. Jag har googlat litet mer och fann då att detta svävarföretag http://www.hovercraft.se/ har en adress i närheten av den adress som Kurt Ridler hade (samma lilla ö verkar det som). Det kan ju finnas ett samband.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av Lars Sundin »

Signaturen "Farsta" har berättat för mig var denna förfallna herrgård ligger och jag fick en fin promenad där i lördags i det vackra höstvädret. Jag åker inte så sällan förbi området men som så ofta ser landskapet helt annorlunda ut bara en kilometer från vägen.

Jag inhämtade en del information från boende intill. "Farsta" har också några tentakler ute så vi får väl se vad som kommer fram. Så småningom fann jag några kvarglömda små rester av det skrot som tidigare belamrat tomten. Jag tog med mig dessa saker som möjligen har flyganknytning. I varje fall låg några typiska flygskrovdetaljer (mycket små) intill. (Det fanns förr ju rester av en Vertol-helikopter samt en motor därtill liggande på tomten.)

En fin sakletar-dag på det hela taget!

Lars S
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av Lars Larsson »

Hej!

Någon som kan tänkas veta vilken individ som skrovet kommer ifrån ?

Det här är dom uppgifter jag har om ödet för våra Hkp1:

01001 Bevarad Flygvapenmuseum
01002 Haveri Säve 710708
01003 Haveri Skå-Edeby 600205
01004 Haveri Marstrand 720210
01005 ?
01006 Firedump Berga
01007 Cockpit bevarad på Marinmuseum
01008 Firedump Säve
01009 Bevarad Gotlands Flygmuseum via Kåremo Flygmuseum och Kontaktgruppen
01010 ?
01011 ?

Jag sätter mina pengar på 01006 ;-)

/Lars L
farsta
Inlägg: 14
Blev medlem: 08 okt 2009, 13:21

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av farsta »

Lite synd att ingen flygintresserad fick gå igenom materialet. Det troliga är att det bara gått till skroten. Tydligen lite intressant ändå. Blivit kontaktad av ett flygmuseum som undrade om jag visste vart allt tagit vägen.
Ser att någon här ovan i tråden faktiskt träffat den excentriske tandläkaren. Finns det något mer att berätta månne?
Användarens profilbild
D.Lardek
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 nov 2008, 00:13
Ort: Stockholm

Re: Pilot eller skrotsamlare?

Inlägg av D.Lardek »

Mycket intressant då även undertecknad rör sig i området. Vet ett par tre platser till i Stockholm med liknande små hemligheter med Helikopteranknytning, fast man vågar ju tyvärr inte hänga ut platserna heller då det är på privata områden...

Synd att de gamla Piasecki delarna gått till skrot.....
/LAK
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"