Andersson, Pettersson, Lundström och jag

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

sommarsol

Andersson, Pettersson, Lundström och jag

Inlägg av sommarsol »

Borttaget
Senast redigerad av sommarsol den 14 okt 2009, 08:39, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: Andersson, Pettersson, Lundström och jag

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack sommarsol för varningen att kombinera lotta-kjolar och spakar!

En fråga dock:
>>Bungeskolan ligger vid ett gammalt flygfält vid Fårösund i norra Gotland, där man under kriget snabbutbildade piloter.>>

Var det så?

Bengt
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

sommarsol skrev: ...
En kortlek gjorde det hela rätt så drägligt.Vid genomgången före flygning på måndagsmorgonen, där för övrigt meteorologen spådde fint flygväder samtidigt som det i samma ögonblick sommarhaglade på fönstren, fick vi veta, att Chefen för F13 i Norrköping hade inkommit med en beställning på flygning nästa söndag för kursettorna vid Bungeskolan på Gotland.
Bungeskolan var Sveriges Lottaförbunds utbildningscentrum (nu nedlagt!), där man sommartid utbildade lottor i sjukvård och i luftförsvar – så kallade ls-lottor (som stod ute i luftbevakningstorn och rapporterade flygrörelser till lgc-lottor (som tog emot dessa rapporter i nedgrävda luftförsvarsgruppcentraler).

....
Tack Sture för alla dina fina berättelser!

Bungefältet är still going strong och i goda händer. Du kanske har sett sajten http://www.bungeflygfalt.se/ som visar både dagens aktiviteter och även bjuder på historiska bilder. Nu med lottor också ser jag - förut var det mest tockna där flygmaskiner och deras mannar. Kanske http://www.4pisr.se/index.php?option=co ... &Itemid=85 väcker minnen även om där inte finns några lottor att se!

Jag gjorde ett trevligt besök där sommaren 2005 men det fanns så mycket annat att lyssna på från mitt värdfolk och att att fästa ögonen på, att jag inte såg om det hängde någon SG 38 i taket. Tror inte det. Det segelplan som fanns minns jag däremot, men det var inte så nostalgiskt. Av plåt t o m, tänka sig! Jag knäppte några bilder, rätt okoncentrerad, men de har nästan alla de gått förlorade i en datorkrasch. Kvar från Bungefältet finns just bara denna bild.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Bengt Ekbladh skrev:Tack sommarsol för varningen att kombinera lotta-kjolar och spakar!

En fråga dock:
>>Bungeskolan ligger vid ett gammalt flygfält vid Fårösund i norra Gotland, där man under kriget snabbutbildade piloter.>>

Var det så?

Bengt
Bakom detta med "snabbutbildade piloter" kan ligga det faktum att vid igångsättandet av F 9 baserades de två första divisionerna på Bunge och de hade enligt Kontakt nr 70 "formen av skoldivisioner".

Jag är inte hemma i den militära terminologin och betydelsen av "skoldivision" så det är väl bäst att citera ett litet längre avsnitt ur Kontakts artikel som handlar om J 8 Gloster Gladiator "som sådan" (tidningsnumret ägnas typen):

F 8 kom att bli moderflottilj åt F 9 som under drygt en vecka sattes upp och organiserades på Barkarby. Den 10 juli 1940 förflyttades F 9:s båda divisioner till Bunge vid Fårösund på Gotland. Divisionerna hade formen av skoldivisioner och var först i september fullt utrustade vad avser antalet flygplan. Den 22 juli kom de de första eleverna från reservflygskola II för att börja sin GFSU vid F 9 på flygplan J 8. Det var 20 vpl ff s. k. "silverflygare" som här fick kombinera sin fortsatta flygslagsutbildning med neutralitetsvakt över Östersjön.

Av den följande texten nämns att det gällde att utbilda jaktflygare. Så det finns visst fog för ordet "snabbutbildning". Det var bråttom att få fram fler jaktflygare - det landet hade av det slaget 1940 var inte mycket.

Lars S
Jakob Wedman

Inlägg av Jakob Wedman »

Borttaget efter önskemål från citerad författare.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"