Bromskrok på Draken
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bromskrok på Draken
Hej.
Vi hade ju uppe "företelesen" Bromskrok på ( 2?) Drakar.
Hittar inte vad vi skrev (var nog i "gamla" forumet).
Kan någon hitta frågan?
och lägga ut den?
Har eventuellt mer info.
Bengt
Vi hade ju uppe "företelesen" Bromskrok på ( 2?) Drakar.
Hittar inte vad vi skrev (var nog i "gamla" forumet).
Kan någon hitta frågan?
och lägga ut den?
Har eventuellt mer info.
Bengt
Re: Bromskrok på Draken
Samtliga F/RF/TF-35:or i danska flygvapnet hade bromskrok. Det är NATO-standard helt enkelt. Man använder en wire tvärs över banändan som kroken greppar tag i om bromsarna slutat fungera eller om farten är för hög. Observera att wiren sitter i slutet av banan, det var alltså inga hangarfartygslandningar det handlade om.
Tack Håkan..
Ja det är ju rätt känt.
Det jag undrar över är Saab:s/FV? prov med tidiga Drakar och som vi avhandlade förr.
Jag har nu inte tillgång vad vi skrev då (i gamla forumet?)
men som jag sa ,, har eventuellt mer data , OM någon kan lägga ut vad vi skrev DÅ.
Bengt
Ja det är ju rätt känt.
Det jag undrar över är Saab:s/FV? prov med tidiga Drakar och som vi avhandlade förr.
Jag har nu inte tillgång vad vi skrev då (i gamla forumet?)
men som jag sa ,, har eventuellt mer data , OM någon kan lägga ut vad vi skrev DÅ.
Bengt
Bengt,
Du kan ladda ner hela det gamla forumet från hemsidan och söka efter informationen där. Ladda ner filerna, extrahera innehållet i en och samma mapp, kör programmet zbb.exe och så kommer du strax att vara igång med din sökning.
Du kan ladda ner hela det gamla forumet från hemsidan och söka efter informationen där. Ladda ner filerna, extrahera innehållet i en och samma mapp, kör programmet zbb.exe och så kommer du strax att vara igång med din sökning.
Du Håkan, pga dator problem är ju min fråga:
kan någon lägga ut frågorna / svaren om de Kroksnablade Drakarna!
Bengt
kan någon lägga ut frågorna / svaren om de Kroksnablade Drakarna!
Bengt
- Lars Sundin
Hej Bengt! Jag fick inte "hemarkivet" att fungera på min gamla dator trots hjälp från andra forumdeltagare. Problemet låg nog mest mellan mina öron. Så dog datorn och jag skaffade en ny. När du nu frågade så försökte jag nyss att få igång det hela på min nu halvårsgamla nya dator. Har inte lagt ned någon möda men har kommit lika långt som det gick att komma med den förra datorn. Jag har inte mycket till totalöverblick men genom några minuters sökande i arkivet kan man "inte sällan" (eller "ibland") hitta den tråd man letar efter. Alltså inte bara ett enda inlägg utan man kan man lätt vandra genom hela tråden. (Som ju i det gamla Parsimonyforumet kunde lösas upp i olika "kardelar" och bli trasslig. Vilket hade sina fördelar ändå; Parsimony använde rubriken till något vettigt. Vill man vara elak kan man säga att både Parsimony och phpBB ger dålig överblick, fast på olika sätt...)
Till saken: Nu sökte jag på "bromskrok" och fick upp ett antal inlägg som är relevanta men det kan ju finnas fler. Det finns en tråd om krok på F-111 också och ev. fler.
Jag har på min egen webbsajt lagt ut inlägg nr 33119 på http://larssundin.ownit.nu/33119.htm som visar ett av svaren du fick som jag tycker verkar matnyttigt men som kanske inte ger svar på alla detaljer du frågar efter. Vidare ser man där den fråga du ställde (visas här efter svaret) och vilka andra svar som kommit in men det går nu inte att klicka sig dit (bara till Scama-sajten). Men på min egen dator har jag dessa inlägg tillgängliga så jag jag kan lätt klicka mig dit.
Jag har tyvärr inte kunskap/ork nog att lägga ut de andra svaren på din fråga.
Alltid något!
Lars S
Till saken: Nu sökte jag på "bromskrok" och fick upp ett antal inlägg som är relevanta men det kan ju finnas fler. Det finns en tråd om krok på F-111 också och ev. fler.
Jag har på min egen webbsajt lagt ut inlägg nr 33119 på http://larssundin.ownit.nu/33119.htm som visar ett av svaren du fick som jag tycker verkar matnyttigt men som kanske inte ger svar på alla detaljer du frågar efter. Vidare ser man där den fråga du ställde (visas här efter svaret) och vilka andra svar som kommit in men det går nu inte att klicka sig dit (bara till Scama-sajten). Men på min egen dator har jag dessa inlägg tillgängliga så jag jag kan lätt klicka mig dit.
Jag har tyvärr inte kunskap/ork nog att lägga ut de andra svaren på din fråga.
Alltid något!
Lars S
Tack Lars S.
Då vi gick över till detta forum tog jag ut en del frågor o svar,har nu hittat vad som skrevs om :
Bromskrok på Draken.
Bla. fick vi svar att prov skedde med 35-6, som ju senare fick XD-vingar.
Testen utfördes på Saab fältet
Jag hade även uppe frågan om även 35-2 deltog i dessa försök.
Orsaken till min nygamla fråga är att jag "hittat" bildbevis och text om detta.
>>>....Det tidiga Svenska utrullningshindret fyllde inte alla anspråk och var inte anpassat för nyare fpl. typer,
varför flera nykonstruktioner tillkommit i sammarbete mellan FC och Borgs fabriken....>>
En stort upplagd serie försök har denna vecka med framgång slutförts på Kungsängens flygplats
(( det var i dec. 1964))
Man använde sig av 35-2 , som hade med blyvikter barlastats upp till 13 ton.
Hastigheten varierade upp till 300km/t.
Maj. C.-E. Törngren säger att försöken är förenade med vissa risker, bla så inte planet kommer snett på banan.
35-2 hade försetts med stålrörskonstruktion ovanför föarhytten och allt glas var borttaget.
Man använde ett mindre explosivt bränsle än normalt.
Samt att ett extra skyddsnät fanns i banänden.
Provflygare var fanj. Gunnar Lund / FC.
Artikeln visar med 4 bilder en "kroklandning" av 35-2.
Då tidningsbilderna inte är bra , (mörk vid kopiering)
Kan jag bara säga att ovanstående är från Östgöta Corren 1964-12-10
Bengt
Då vi gick över till detta forum tog jag ut en del frågor o svar,har nu hittat vad som skrevs om :
Bromskrok på Draken.
Bla. fick vi svar att prov skedde med 35-6, som ju senare fick XD-vingar.
Testen utfördes på Saab fältet
Jag hade även uppe frågan om även 35-2 deltog i dessa försök.
Orsaken till min nygamla fråga är att jag "hittat" bildbevis och text om detta.
>>>....Det tidiga Svenska utrullningshindret fyllde inte alla anspråk och var inte anpassat för nyare fpl. typer,
varför flera nykonstruktioner tillkommit i sammarbete mellan FC och Borgs fabriken....>>
En stort upplagd serie försök har denna vecka med framgång slutförts på Kungsängens flygplats
(( det var i dec. 1964))
Man använde sig av 35-2 , som hade med blyvikter barlastats upp till 13 ton.
Hastigheten varierade upp till 300km/t.
Maj. C.-E. Törngren säger att försöken är förenade med vissa risker, bla så inte planet kommer snett på banan.
35-2 hade försetts med stålrörskonstruktion ovanför föarhytten och allt glas var borttaget.
Man använde ett mindre explosivt bränsle än normalt.
Samt att ett extra skyddsnät fanns i banänden.
Provflygare var fanj. Gunnar Lund / FC.
Artikeln visar med 4 bilder en "kroklandning" av 35-2.
Då tidningsbilderna inte är bra , (mörk vid kopiering)
Kan jag bara säga att ovanstående är från Östgöta Corren 1964-12-10
Bengt
-
Hej, vart finns denna artikel? :) Lite nyfiken då det är min morfar som var pilot :)
Östgöta Correnspodenten 1964-12-10bentelkalb skrev:Hej, vart finns denna artikel? :) Lite nyfiken då det är min morfar som var pilot :)
Fint.
Kan inte din morfar berätta lite om proven?
Som närmare när proven utfördes.
35-2 eller 35-6?
o lite detaljer.
mvh Bengt