Vad är detta?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Andreas

Vad är detta?

Inlägg av Andreas »

Häromdagen hittade jag den här prylen på Leksaks och Samlarmarknaden i Helsingborg.
Nu är jag väldigt nyfiken på vad det kan vara för något och var den kommer ifrån.
Det verkar vara något flygrelaterat i varje fall.
Finns det någon därute som vet?

Andreas Samuelsson, Helsingborg
Bild
Bild
Bild
Bild
Håkan Olsson

Re: Vad är detta?

Inlägg av Håkan Olsson »

Den här prylen har legat och gnagt i bakhudet på mig några dagar nu men jag går bet helt och hållet än så länge. Det ser ju definitivt ut som något flygrelaterat, det håller jag med om men sedan tar det stopp, i alla fall hos mig.
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Kontakt:

Inlägg av Bengt Bergholm »

Retade gallfeber på mig också ett tag. Ser definitivt "37" ut, 60-70-talssätt att bygga på och lagom kantigt men jag hittar ingenstans på 37 som den verkar passa in. Dessutom känns det som om jag har sett de här bilderna förut, har den varit uppe här förr?

Ännu mer retar det mig att jag inte längre minns Saabs interna projektnummer som jag snart lärde mig när jag jobbade i detaljverkstan, det numret som står på, 90*, 90 borde motsvara en typ om det är från Saab...
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Till den yttre formen liknar detaljen den s k "delta fin" som finns på några Learjet-versioner men konstruktion syns mig betydligt klumpigare. Man undrar vad "inspektionsluckorna" är till för. Kanske bara för att kunna fästa/inspektera "fästörat". (Jag kommer att tänka på det svävarsidroder jag hittade i våras och som också hade en "oförklarlig" lucka.)

Learjet: http://www.airliners.net/photo/Untitled ... 0734314/M/. "Delta fin" finns även på andra plan men jag kommer just nu inte på några.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Det kan kanske vara en "aerodynamisk utfyllnad" av det slag som den man ser här: http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... %20_21.jpg. Jag är ganska okunnig om hur klaffen rör sig och styrs, och det behövs mer "stadiga" grejor för att "få klaffarna dit de ska vara" vid landning och start och det är väl en sådan man ser närmast på bilden. Airbus'ar brukar väl ha mycket av sån't här.

Lars S
Bo Hultsten

Inlägg av Bo Hultsten »

Den assymetriska fästöglan får mig att tänka på en sidoplacerad beväpningsbalk t. ex. S7V eller S7H på AJ37. Det är svårt att utifrån ett foto få en uppfattning av storleksrelationen mellan delen på fotot och en AJ37, men mina tankar gick till den främre eller bakre delen av de rätt kraftiga robot 04-balkarna.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Är det "bukfenan" från en 37a?

Bild
DB605

Inlägg av DB605 »

Ni har alla fel i era gissningar men jag kan räta ut frågetecknen som ni har.

Vad kul att få se den "vingen". Jag har själv byggt en sån under vintern 1980-81. Att bygga den vingen ingick i utbildningen för "flygplansbyggare" på SAABs yrkesskola. Det handlar alltså om att få lära sig att nita och skruva ihop en flygplansdel. Vingen skall alltså inte sitta på något flygplan utan är bara ett övningsobjekt. Riktigt lärorikt var det och inte helt lätt att nita i utrymmen som man inte ser utan bara med hjälp av känseln. Jag skulle inte bli flygplansbyggare utan jag var med i SAABs första kull av elevingenjörer.

/Thomas Adamsson
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Kul Thomas!

Jag hade faktiskt detta i tankarna först! Det såg ut som en övningsuppgift tyckte jag. Jag vet inget yrkesmässigt om flygplanskrov, men jag tyckte "fästena" såg litet svaga ut. Och ett så så simpelt föremål men ändå två "luckor".

Lars S
Andreas

Tack för hjälpen!

Inlägg av Andreas »

Hej!
Jag var ganska säker på att den kom ifrån en skola. Hade den varit avsedd att flygas med så hade den varit försedd med stämplar.
Dessutom verkade det lite skumt att profilen var extremt kantig. Väldigt roligt att veta vad det är!
Den är väldigt välgjord och är i fint skick. Jag köpte den med en tanke att försöka göra en tuff hylla eller ett bord.

Tack för hjälpen!!!

Andreas Samuelsson
DB605 skrev:Ni har alla fel i era gissningar men jag kan räta ut frågetecknen som ni har.

Vad kul att få se den "vingen". Jag har själv byggt en sån under vintern 1980-81. Att bygga den vingen ingick i utbildningen för "flygplansbyggare" på SAABs yrkesskola. Det handlar alltså om att få lära sig att nita och skruva ihop en flygplansdel. Vingen skall alltså inte sitta på något flygplan utan är bara ett övningsobjekt. Riktigt lärorikt var det och inte helt lätt att nita i utrymmen som man inte ser utan bara med hjälp av känseln. Jag skulle inte bli flygplansbyggare utan jag var med i SAABs första kull av elevingenjörer.

/Thomas Adamsson
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"