Tack för den tid som varit !

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Håkan Olsson

Tack för den tid som varit !

Inlägg av Håkan Olsson »

Hej då grabbar, jag lämnar nu rollen som moderator på forumet och lägger min tid på annat.

Anledningen kan kort och gott sammanfattas kort och gott som "Bengt Ekbladh". Hans påhopp på
mig som person i en av hans trådar fick mig att undra vad jag gör här egentligen. Det finns
gränser för vad som är acceptabelt och inte.

Ha det bra och tack för många trevliga år på forumet !

Håkan
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Det här är verkligen jättetråkigt. Jag känner igen känslorna, det är hel del glirningar som man får stå ut med...men denna gången var det värre. Även jag var utpekad som besserwisser i tråden Planerat krigsflygfält N.Råda. Försökte i ett inlägg - fortfarande relevant för frågeställningen - förklara min ståndpunkt, utan att låta känslorna ta över för mycket. Det var en inre kamp *host*, det tror jag att många av er nu förstår. Att man ska ta lite skit i egenskap som moderator, det kan jag inse...men som enskild forumdeltagare - nej, det är helt fel!

Det är riktigt trist när en i grunden bra sak som detta forum blir en "sandlåda".
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag har haft mycket god hjälp och stöd från Håkan som moderator, och det har jag också haft från Fredrik och Kenneth. Forumet kan inte fungera om vi inte har fungerande moderatorer. Under sista två månaderna har jag pga arbete och andra uppgifter tyvärr inte haft tid att följa mycket av det som skrivits på forumet och det beklagar jag. Att Håkan avgår som moderator för att en forummedlem har gjort personangrepp mot honom är verkligen beklagligt. Många kanske tycker att en moderator skall tåla mer än andra, det är dock tveksamt och varför skulle han det? Vi är bara människor och medlemmar i SFF som påtagit oss att göra ett jobb helt ideellt, utan någon ersättning. Får man då skit för det man gör, så ifrågasätter man lätt varför man skall göra jobbet. Otack är oftast den enda lön man får. Någonstans går gränsen när man vill fortsätta. Någonstans är också gränsen nådd när en forummedlem blir avstängd. I den aktuella tråden om N Råda har jag tagit mig friheten att ta bort de avsnitt som inte handlar om ursprungsfrågan. Kritisera det om Ni vill, men det var inget som hör ihop med flyghistoria.

Jag känner mig verkligen mycket ledsen idag över Ditt beslut Håkan och hoppas att Du skall ompröva beslutet. Jag, övriga moderatorer och SFF styrelse har fullt förtroende för Dig som moderator.

/Sven-Erik
sommarsol

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av sommarsol »

Hej Gänget! Jag har inte varit med länge här på siten och hade hoppats att den skulle skilja sig från andra siter, där man inte visar respekt för varandra. Att ha olika uppfattningar om saken och ting BERIKAR, men nu vet jag att detta inte heller gäller här. Därför ber jag någon Moderator lyfta ur mina långa inlägg och så framför jag också ett TACK FÖR DEN TID SOM VARIT. Sture Tingwall
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Lars Sundin »

Ja jisses vad skall man säga? Sudda i "bokföringen"! Nu hänger ju dessutom Håkans utbrott i slutet i luften. (Den får han för min del gärna ångra. Bengts text var ju ganska hovsam jämfört med vad jag läst förr på forumet från andra.)

Skall inte en förenings eller gemenskaps medlemmars åsikter och yttringar respekteras? Snart sitter nog bara moderatorerna och modererer sig själva på detta forum.

Webbmasters kommentar: Enligt våra forumregler accepteras inte personliga eller kränkande påhopp. Alla sådana texter tar vi bort

Lars S, som ändrar och lägger till. Förlåt.
Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Seve Ungermark »

Håkan Olsson skrev:- - - undra vad jag gör här egentligen. Det finns gränser för - - -
Håkan,

Ompröva ditt beslut! Det verkar fattat i det kalla morgonljuset! Det är ju inte du som trampat i klaveret - tvärtom. Visst finns det gränser, men säg mej det forum på nätet (i varje fall bland dem som i likhet med SFF tillåter anonymitet) som undkommer meningslösa och/eller obegripliga inlägg. Eller ostyrbara pratkvarnar.

Själv har jag många gånger frågat mej om min tidsprioritering är rätt när jag tittar in här. Svaret har varit att ett webbforum är ett fantastiskt verktyg. Även för flyghistoria. Och så är jag så nyfiken på när SFF (styrelse och medlemmar) upptäcker det. Så resonerar jag.

Än så länge.

Seve U
Användarens profilbild
Hellenius
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 sep 2009, 22:09
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Hellenius »

Jag är purfärsk på forumet, men har inga andra förväntningar på människors beteende här än någon annanstans. Jag sticker ut hakan lite när jag skriver detta, men grundar mina åsikter på egna erfarenheter.
Jag är själv moderator i ett forum på nätet, vilket i.o.f.s. behandlar helt andra teman och frågor, men uppgiften som moderator torde vara likartad som här.
Till skillnad från det Sven-Erik skriver så är nog min åsikt att man som moderator bör vara beredd på att "ta mer skit", och framför allt vara beredd på att "ta hand om skit". Moderatorer är som dagisfröknar och har till uppgift att hålla ordning i sandlådan.
Det finns forumregler som påvisar hur man som forummedlem bör uppföra sig för att stämningen ska hållas god.
Ett forum är ingen demokrati. Det finns givna regler att hålla sig till och moderatorernas uppgift är att se till att de efterlevs och räta upp situationer som spårar ur, och kunna ta folk i örat om de glömmer bort att uppföra sig. Ibland får man skit för det. Det får man ta. Men när det sker, eller när sandlådenivå uppstår på annat sätt, har man som sagt till uppgift att styra saker och ting på rätt spår igen eftersom det inte är rätt.
Ett forum är som samhället i övrigt. Visst, här samlas människor med ett gemensamt intresse, men vi är likafullt människor. Vi har olika personlighet och olika åsikter. Vi uppför oss olika och uttrycker oss olika. Därför uppstår emellanåt meningskiljaktigheter och konflikter p.g.a. att man uttrycker sig klumpigt, retar sig på något, personkemi eller annat, trådar spårar ur o.s.v. Jag tror att det är ofrånkomligt.
Moderatorer bör alltså kunna agera med fast hand och, framför allt, föregå med gott exempel!
Mvh
/Björn Hellenius
Christer Engdahl
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Christer Engdahl »

(i varje fall bland dem som i likhet med SFF tillåter anonymitet)
Blir man inte längre ombedd att registrera sig med för- och efternamn? Jag är moderator på ett forum där den regeln gäller och de som struntar i den åker ut "med vändande post". Att skapa en regel men inte följa upp att den efterlevs är meningslöst och reducerar respekten för övriga regler och "etiketter".
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Lars Sundin »

sommarsol skrev:Hej Gänget! ...

Därför ber jag någon Moderator lyfta ur mina långa inlägg och så framför jag också ett TACK FÖR DEN TID SOM VARIT. Sture Tingwall
Hej Sture! Det var trist att du blev så förstrött bemött av forumledningen som du blev, men den var ju upptagen av annat.

Du kan själv helt ta bort ditt inlägg om du nu skulle vilja det, om det inte finns ett inlägg efteråt, då du bara kan ändra det t ex genom att ta bort all text eller skriva in något, exempelvis "borttaget".

Om jag nu inte har fel.

Hälsningar/Lasse S
sommarsol

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av sommarsol »

Hej igen, Gänget! Nog vore det bra om mina långa inlägg tillsammans med eventuella kommentarer togs bort. Jag passar inte här. Jag behöver hjälp till att få bort dem. Det klarar inte jag, så korkad som jag är. Men goa hälsningar och lycka till med Forumet från ett Påarp S Halmstad med frost i gräset. Sture Tingwall
Olle Sälgmark
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 maj 2008, 22:31
Ort: Stockholm

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Olle Sälgmark »

"Jäitä hattuun" allesammas,som man säger i Finland.
Användarens profilbild
Tony Damberg
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön
Kontakt:

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Tony Damberg »

Hej!

Jag tycker det är tråkigt att läsa att Håkan, som moderator i forumet, valt att lämna in. Förståeligt eftersom man känner empati för dem som lägger ned ideell tid på att få vårt forum att fungera, och att det någonstans finns en gräns för hur mycket man skall tåla oavsett om man är moderator eller inte, ideellt arbetande eller anställd. Som utomstående kan det vara lätt att ha åsikter och tycka vad den ena eller den andra inte borde/eller borde gjort etc. Moderatorerna är liksom vi andra människor som förtjänar att respekteras. Ser vi dem som dagisfröknar lär vi inte uppnå annat än sandlådenivå… Jag tycker att moderatorerna håller en bra nivå och att detta forum skiljer sig från många andra i detta avseende.

Vi forumdeltagare måste också ta ansvar för att få ett levande forum. Vi måste tillåta frågor av olika ”värde” så länge det håller sig till ämnet flyghistoria, och försöka hålla oss till tåls och räkna med att alla frågor inte får alltid de svar vi räknat med, ibland inget svar alls. Sådant är forumlivet, det är som att sätta upp en annons på anslagstavlan nere på ICA… man kan inte styra vem som skall läsa eller vem som skall svara… det är på vinst eller förlust.

Det är tråkigt att moderatorer och forumdeltagare väljer att lämna vårt forum… jag hoppas ni kommer tillbaka!

med vänliga hälsningar
/Tony Damberg
Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Seve Ungermark »

Christer Engdahl skrev:- - - Blir man inte längre ombedd att registrera sig med för- och efternamn? - - -
Jo, jag tror det är så, men vad har det för betydelse när man sedan uppträder inför oss alla andra under en signatur? Eftersom detta forum sällan ägnar sig åt ärftliga sjukdomar, privata psykiska problem eller frågor kring det personliga samlivet kan jag inte få i min skalle vad i detta forum som är så bra med anonymiteten. OK, jag vet att det bland oss finns ett undantag - en sällsynt välunderrättad skribent som rimligen delar med sig av sina synpunkter från en känslig position - men ingen regel utan undantag.

Just nu stör det mej än mer att flera inlägg i denna tråd helt struntar i att ens tacka Håkan för det arbete och den tid han tills igår lagt ner för oss forumdeltagare. För min del har jag uppmanat honom att ompröva sitt beslut. Vill han inte det, så önskar jag honom i alla fall lycka till.

Håkan, om du läser detta kan jag berätta att jag för rätt många år sedan som webmaster (i en helt annan icke-flyganknuten organisation) var i nästan exakt samma situation. Då beslöt jag - fylld av lika delar besvikelse och vrede - att dra min kos. Men jag har då och då ångrat det... Världen har tyvärr många elaka och korkade figurer. Varför ska vi låta dem ta över? Att vara moderator är i sämre stunder lite av att bära ut slaskhinken. Nån måste göra det.

Seve U

Ett litet PS direkt till den ende forumdeltagare som så outtröttligt ägnar sig åt understrykningar och understrykningar och understrykningar. Har du aldrig slagits av tanken att de blir lite för många? Eller av att understrykningar på nätet faktiskt oftast är ett sätt att tala om att det handlar om en så kallad länk?
Användarens profilbild
Lennart A
Inlägg: 498
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Lennart A »

Seve och Håkan,

Seve, jag håller med dig, och det gäller hela ditt inlägg.

Håkan, vi vill ha dig tillbaka som moderator!

För övrigt försöker jag att hålla mig till flyghistoriska spörsmål och hoppar in här de gånger det frågas efter något som jag har information om och om jag har tid och lust att svara.

Lennart Andersson
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej!

Lennart A och Seve sammanfattade det mycket bra. Huvudet på spiken! :-)
Jag tycker också liksom säkerligen många andra att det vore önskvärt om Håkan omprövar sitt beslut och stannar kvar som moderator.

Martin Hellberg, Backamo
Khensu
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 aug 2009, 10:45

Re: Tack för den tid som varit !

Inlägg av Khensu »

Nu är jag alldeles ny på detta forum, så jag förstår inte alla turer kring detta.
Men jag är ärligt lite förvånad över den ibland bitska tonen i "vissa inlägg".
Detta gör ju kanske att nya användare som jag aldrig vågar fråga något eller skriva något.
För inte finns det ju en chans att jag kan så mycket som alla andra här, men jag är ju här just av den anledningen.
Så jag kan lära mig mer.

Kanske flygarhalsduken "tappar färgen litegrann" då man loggar in på nätet och är anonym?

En gyllene regel är ju annars att aldrig skriva något som du inte kan säga med ditt riktiga namn utan att tappa gentlemannahållningen.
Ödmjukhet är annars en vacker och varm egenskap jag älskar hos medmänniskor. Tyvärr måste man ibland anstränga sig på ett forum för att detta ska gå fram. Det som menas som ett skämt kan ibland tolkas väldigt sårande.

Vänligen Per-Olof
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"