Sida 5 av 11

Östuna

Postat: 05 jan 2009, 16:45
av Bengt Ekbladh
Mikke.B skrev:
>>>Hej Bengt!
Som jag skrev så finns det inget att se vid "Östuna" men när man åker där så är karraktären på vägen väldigt mycket startbana. Om du finner Spakbacken (har nog inget med basen att göra så kan man nog gissa att banan börjar på gärdet vid vägkorset strax öster om. Mikke>>

Tack Mikke:
Jag ”tycker” mig se 2 uppst.platser (stympade) på vägen upp till Rosendal och en eller 2 vid St Vallby,
Även dessa ”stympade”. Busshållplatser där? Längd 1500++ meter
Eller bara önsketänkande?

Hälsn Bengt

Re: Östuna

Postat: 05 jan 2009, 19:47
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev:Tack Mikke:
Jag ”tycker” mig se 2 uppst.platser (stympade) på vägen upp till Rosendal och en eller 2 vid St Vallby,
Även dessa ”stympade”. Busshållplatser där? Längd 1500++ meter
Eller bara önsketänkande?

Hälsn Bengt
Jag antar att det är det här vägavsnittet du avser
Vägavsnitt
Raksträckans är ca 2 km, från kurva till kurva.
Jag utger mig absolut inte för att vara någon expert på vägbaser, men de möjliga flygplanplatserna (om än stympade) som du anger vid Rosendal tror jag inte på. De ligger ca 400 m öster om den västra kurvan, alltså 400 m till spillo om man jämför med att placera dem i eller väster om den västra kurvan.


Kanske har jag fått allt om bakfoten, men visst var det väl så att en reservvägbas inte tvunget måste vara fullt utbyggd/färdigbyggd i fred för att få benämnas för reservvägbas? Även om det självklart var att föredra. Så ingen kan väl egentligen hävda att du eller Mikke.B har fel.

Jösses! Om min "tes" ovan stämmer ökar ju antalet möjliga reservvägbaser något enormt! Endast baskataloger och stridsplaner kan då reda ut vilka 2 km-sträckor i landet som verkligen var rekogniserade för att kunna färdigställas som reservvägbaser.

Postat: 05 jan 2009, 20:14
av Bengt Ekbladh
Emil skrev::
>>Jag antar att det är det här vägavsnittet du avser
Vägavsnitt
Raksträckans är ca 2 km, från kurva till kurva.
Jag utger mig absolut inte för att vara någon expert på vägbaser, men de möjliga flygplanplatserna (om än stympade) som du anger vid Rosendal tror jag inte på. De ligger ca 400 m öster om den västra kurvan, alltså 400 m till spillo om man jämför med att placera dem i eller väster om den västra kurvan. >>

Hej!
Ja bara dom som vet ,vet!!
Man kan ju tänka sig ”anpassning” till terräng förhållandena!
"Östuna" låg åtminstone i närheten ,men var annars?)

bengt

Norrala (Söderhamn-1)

Postat: 05 jan 2009, 20:34
av Bengt Ekbladh
Norrala (Söderhamn-1)
”Vild”? Hypotes?
”Gamla” E4:an fram mot Kungsgården nv Söderhamn, från före Altorp ca 2000m
Åkt där mycket förr och haft en ”flygbas- känsla”, har aldrig sett uppställningsplatser där.

NORRALA ligger i ”princip”nära Kungsgården, (sök får ni se)

En annan raksträcka finns efter väg 50 ,som går just norr Mohed,(2000+m)
Denna sträcka ligger v. Söderala
Kan detta vara en FD: F15 startsträcka också?
Mohed har väl bara 800m bana?

Bengt

Re: Norrala (Söderhamn-1)

Postat: 05 jan 2009, 21:17
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev: En annan raksträcka finns efter väg 50 ,som går just norr Mohed,(2000+m)
Denna sträcka ligger v. Söderala
Kan detta vara en FD: F15 startsträcka också?
Mohed har väl bara 800m bana?
Bengt
Sträckan du avser är säkert där R 8 Mokorset är belägen. Kolla länk i tidigare inlägg.

För att enkelt mäta avstånd på Hitta.se finns det under "Fler kartfunktioner" en tjänst som heter "Mät avstånd". Med den kan man mäta sig till att rullbanan på Mohed flygplats?) är runt 800 m lång.

Postat: 05 jan 2009, 21:48
av Bengt Ekbladh
Emil skrev::
<< Sträckan du avser är säkert där R 8 Mokorset är belägen. Kolla länk i tidigare inlägg>>
Självklart, varit lite sömnig tydligen, men inte kopplat namnet Mokorset till F15 !!

Men : Norrala (Söderhamn-1) var vill du placera den (se tidigare inslag)

Samt:
Lasse N skrev::
<< Angående Mokorset så ligger flygrakan betydligt längre västerut, om jag inte är helt ute och cyklar.
Följ Rv 50 till byn Glössbo och rakt västerut därifrån ligger den.<<

Bengt

Postat: 05 jan 2009, 22:11
av Lars Sundin
XHL skrev:
Lite O/T:
Landade på nr 54 för ett par år sedan...
Detta då jag hade min kärra stående på ett gräsfält i norra Uppland under en semstervecka.
För den som vill leta, så finns kärran med på Hitta.se vid gräsfältet, där den stod i 6 dagar..

Mvh
Martin
Tjena! Jag har letat på Gryttjom, Sundbro samt Gimo lilla fält/stråk men kan inte se något som ser ut som SE-XHL hos hitta.se. Bilderna är alltför suddiga.

Så finns väl ett fält vid/benämnt Herräng, en ort känd för sitt årliga "Lindy hop" dansevenemang, ett fält jag inte hittat.

Lars S, fåtöljflygare men medveten om att han nu lämnat tråden, som handlade om militära fält

Postat: 05 jan 2009, 22:40
av XHL
Lars Sundin skrev:
XHL skrev:
Lite O/T:
Landade på nr 54 för ett par år sedan...
Detta då jag hade min kärra stående på ett gräsfält i norra Uppland under en semstervecka.
För den som vill leta, så finns kärran med på Hitta.se vid gräsfältet, där den stod i 6 dagar..

Mvh
Martin
Tjena! Jag har letat på Gryttjom, Sundbro samt Gimo lilla fält/stråk men kan inte se något som ser ut som SE-XHL hos hitta.se. Bilderna är alltför suddiga.

Så finns väl ett fält vid/benämnt Herräng, en ort känd för sitt årliga "Lindy hop" dansevenemang, ett fält jag inte hittat.

Lars S, fåtöljflygare men medveten om att han nu lämnat tråden, som handlade om militära fält
Hej Lars,

Kul att någon letade... jag vet inte hur man får in den förfärligt långa länken det blir från "hitta.se", så jag får beskriva i stället...
Det är inte XHL som är med på flygfotot på Hitta, det är min tidigare kärra -FSG (Gul)

Skärplinge, 7.8 km väster (275 grader ca) där ligger ett privatstråk söder Näs, öster Tämnarån, men kärran finns bara med på zoom 9.

Lite roligt, då den bara stod där 6 dagar.

Sorry, nu blev det mycket O/T..

Mvh
Martin (som numera förhandsgranskar)

Postat: 05 jan 2009, 23:51
av Lars Sundin
XHL skrev:
...
...
Hej Lars,

Kul att någon letade... jag vet inte hur man får in den förfärligt långa länken det blir från "hitta.se", så jag får beskriva i stället...
Det är inte XHL som är med på flygfotot på Hitta, det är min tidigare kärra -FSG (Gul)

Skärplinge, 7.8 km väster (275 grader ca) där ligger ett privatstråk söder Näs, öster Tämnarån, men kärran finns bara med på zoom 9.

Lite roligt, då den bara stod där 6 dagar.

Sorry, nu blev det mycket O/T..

Mvh
Martin (som numera förhandsgranskar)
Här är den: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx??Show ... 707929&z=2

Det var inte helt lätt att få fram denna URL. Först skickade jag t o m ett mail till mig själv, men vid senare hackande dök en förtroendeinjagande lång URL upp i listen ovantill... Den som vill se det gula flygplanet får klicka sig till satellitbild samt zooma.

Skärplinge ja... Det var min salig morfars hemtrakter så namnet har en viss sentimental laddning. Man kanske skulle kunna starta en ny tråd över uppländska privata stråk förresten, jag har några bilder.

Och så ditt gula plan, av en typ jag förresten grunnade över härom veckan: http://www.abpic.co.uk/photo/1072164/

En annan sådan/liknande jag stötte på i mina hemtrakter vid en bilutflykt en grå januaridag för några år sedan för att fördriva tråkigheten.

Världen är liten. Eller om den krymper när man blir gammal...

Lars S

Re: Norrala (Söderhamn-1)

Postat: 06 jan 2009, 15:00
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev:Norrala (Söderhamn-1)
”Vild”? Hypotes?
”Gamla” E4:an fram mot Kungsgården nv Söderhamn, från före Altorp ca 2000m
Åkt där mycket förr och haft en ”flygbas- känsla”, har aldrig sett uppställningsplatser där.

NORRALA ligger i ”princip”nära Kungsgården, (sök får ni se)
Bengt
Enligt ett inlägg på Fortforum ska reservvägbas Norrala ligga enligt utpekningen i länken nedan (om jag har tolkat inlägget korrekt d.v.s)
Redan innan jag fick access till Fortforum hade jag denna vägsträcka som en möjlig kandidat. till Norrala.
Och om jag tolkar dina "vägbeskrivning" rätt så är det denna sträcka om du åsyftar.
Avståndet mellan "banändarna" har jag uppmätt till strax över 1,9 km, så ur den synpunkten kan detta vara en reservvägbas.

Reservvägbas Norrala? (Söderhamn-1)

Ca 100 m väster om den "norra banänden" finns något som liknar en parkeringsplats med in- och utfart. Kanske en möjlig flygplanplats? Men detta är är en helt personlig teori helt utan något som helst stöd från dokument eller andra källor.

Finns det någon annan med lokalkännedom eller kunskap om aktuell vägbas som har något att tillföra?

Postat: 07 jan 2009, 09:31
av Emil Lindberg
Infogar denna tråd om ev. reservvägbaser/kortbanor/smalbanor/reservstartstråk vid Hultsfreds- resp. Uråsa-basen

http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1086

Postat: 07 jan 2009, 20:35
av Emil Lindberg
Jag tänkte börja detta inlägga med att förtydliga en sak:
I mina inlägg har jag många gånger satt benämningen ”Reservvägbas” även på vissa rullbanor vars korrekta benämning egentligen kanske är/var kortbana eller smalbana. Följande står att läsa på sida 16 i ”Svenska militära flygbaser”:
"Smalbana: Rullbana med en minsta längd/bredd av 2000/12 m"
"Kortbana: Rullbana med en minsta längd/bredd av 800/17 m samt utrullningssträckor om 200 m. (Banklass 5 och 6)"

Valet av ”Reservvägbas” som samlingsnamn är medvetet. Sittande hemma på kammaren med enbart Hitta.se:s satellitfoto och FortV-rapporterna tillhands har jag liten möjlighet att korrekt avgöra klassningen av dem. För det första är mätfunktionen på Hitta.se inte tillräckligt exakt för att man ska kunna avgöra om vägen är 12 eller 17 meter bred. Och hur ska jag som glad amatör inom området klassa t.ex en rullbana på en väg där den totala vägbredden är ca 17 m och längden på rullbanan är ca 2050 m?
De objekt som jag har benämnt som reservstartstråk har jag helt och hållet baserat på uppgifter i listorna i FortV-rapporterna.


Så till ännu en ev. identifierad reservvägbas:

Enligt ett inlägg på bunkerforum.se är detta Reservvägbas S 56 Kungälv

Reservvägbas S 56 Kungälv? (Säve-1)

Finns det någon med lokalkännedom som har lust att yttra sig här?

Postat: 08 jan 2009, 19:12
av Emil Lindberg
Infogar länk till tråd om prov med reservvägbas vid F 10 under sent 1950-tal

http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1114


Samt länk till tråd om haverier och utrullningshinder vid flyg- och vägbaser

http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1118

Postat: 08 jan 2009, 22:57
av Stig Kjellman
Emil Lindberg skrev:......Så till ännu en ev. identifierad reservvägbas:

Enligt ett inlägg på bunkerforum.se är detta Reservvägbas S 56 Kungälv

Reservvägbas S 56 Kungälv? (Säve-1)

Finns det någon med lokalkännedom som har lust att yttra sig här?
Bor visserligen numera i Skåne, men Göteborg med omnejad var min hemort i större delen av mitt liv.
Motorvägen på Hisingen, mellan Backaplan i Göteborg till bron över Nordre Älv vid Bohus Fästning, invigdes 1958. Den enda angivna rakan som är lång nog för flyg är den du nämner.
Under 1960-talet hade Volvo "100-meterspinnar" i mittremsan på rakan för bland annat toppfartskontroll. Fri fart!!!
Hörde inte talas om att det var något för Säve då. Men har läst det i någon dagstidning senare. 80? kanske.
I boken om Säves "Nya Berget" nämns att bergmassorna användes för utfyllnad av motorvägen. Beget var byggt 1952-1955, så var placerades fyllnadsmassorna under några år?
Dessutom fanns det inte några direktvägar dit. Antingen genom Göteborg eller den långa och smala vägen längs baksidan av Hisingen.

Postat: 10 jan 2009, 10:44
av Emil Lindberg
Stig Kjellman skrev: Bor visserligen numera i Skåne, men Göteborg med omnejad var min hemort i större delen av mitt liv.
Motorvägen på Hisingen, mellan Backaplan i Göteborg till bron över Nordre Älv vid Bohus Fästning, invigdes 1958. Den enda angivna rakan som är lång nog för flyg är den du nämner.
Gött! Ännu en reservvägbas identifierad! Tackar för hjälpen!

Reservvägbas

Postat: 10 jan 2009, 12:07
av curtll
Hej Emil
Jag antar att Du har med "Flygrakan Vidsel"?
Den har nyttjats för start och landning av civila flygplan i alla fall.
Curt

http://www.vidsel.nu/FlygrakanVidsel.jpg

Postat: 10 jan 2009, 12:22
av Emil Lindberg
På sida 18 i "Svenska reservvägbaser" står det:
"Utöver reservvägbaserna existerade redan 1960 enklare reservstartbanor, exempelvis för F 12 sydväst ut på riksväg 4 mot Rinkabyholm, för F 14 nordväst ut på riksväg 2 mot Farstorp...."

Något Farstorp hittar jag inte i trakterna kring Halmstad. Och riksväg 2 har väl gått lite "kors och tvärs" i Halmstad-trakterna. Så jag har svårt att klura ut var reservstartstråket för F 14 kan ha legat.

Finns här någon från Halmstad som kan hjälpa mig? Sven-Erik? Kent Schram? Någon annan?

Använd er gärna av denna tråd för att peka ut sträckan på Hitta.se
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1005
Om ni anser detta vara för krångligt, ange gärna någon "välkänd" by eller samhälle i närheten.


Och när vi ändå är i trakterna kring F 14 och nosar; vad är det här?
Spridda fpl-platser???
Är detta spridda flygplans-/klargöringsplatser? Eller är det bara anslutningsvägar till lantbrukarnas åkrar?

Postat: 10 jan 2009, 13:20
av Lennart A
Här gäller det också att hålla i minnet att vägarna idag ser helt annorlunda ut och har annan sträckning än på 50- och 60-talet. Därför går det inte alltid att på dagens flygfoton pricka in raksträckor som fanns då.

Lennart A

Bas 60 område fd F14 Halmstad

Postat: 10 jan 2009, 16:16
av Bengt Ekbladh
Hej!
Hittade detta::

Bas 60 område fd F14 Halmstad

Länk::
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=

<<En skyddad kommando central (KC) byggdes några kilometer från flygfältet för ledningen av flygbasens operativa verksamhet.<<

<<Längs Tiarps vägen utmed Nyårsåsen kan man än idag urskilja de flygplansfickor som
ingick i ett sk "Bakom".Ett bakre klargöringsområde 1-2 km från flygfältet, där attack- och
spaningsflygplanen klargjordes för uppdrag.<<

<<Ett "Bakom" hängde i hop med den närliggande flygbasen meddelst ett förstärkt vägnät.
Den som kommit från Vapnö hållet och passerat Kortändan på startbanan kanske märker att vägen
breddas ordentligt just för att flygplanen för F14:s del A32ALansen skulle kunna transporteras på väg.
Den breda vägen fortsätter norrut nästan ända bort till Fastarp.Innan vi kommer
fram dit passerar vi ett "Uom"
Uppställningsområde cirka 5-10 km från fältet.Där placerades flygplanen
för mer omfattande översyn och reparation eller som reserv.Kvar idag finns två st gamla hangarer jag tror garnisonen har ansvaret för dessa, Hangardörrarna är plomberade och en vanlig car-port sitter inmonterad Dock har man sparat den höga porten ovanför hangardörren som öppnades för den höga fenans skull när man skulle rulla in eller ut ett Lansen plan, mellan hangarerna finns resterna av ytterligare en Flygplans ficka.Närmast Fastarp finns resterna av en stor flygplansficka som användes för motorkörning.
Här fanns i marken förankringsöglor samt i stålplåt utförd Jet stråle-avledare nu sedan många år nedmonterad.
För att hindra att man blev instängda vid Uom:et skulle ett nödstart stråk finnas.Jag har ej fått verifierat att F14 basen skulle ha ett sådant men Utmed Tiarpsvägen finns en rätt
lång vägraka och bred som iså fall skulle tänkas vara detta nödstartstråk?.

Bas 60-utbyggnaden var mycket omfattande och den blev helt klar först i mitten på 1970-talet.Då fanns ej F14 som flygande förband.För så sent som ett par år sedan kunde flygplans fickorna beskådas i sin helhet,varje ficka var försedd med en elförsörjningstavla .
Då flygplans fickorna mest blev slutlig destination för div bilvrak och annat
skräp bröt man upp samtliga och suddade på så sätt ut ett stycke flyghistoria.<<



Bengt

Postat: 10 jan 2009, 18:47
av Emil Lindberg
Trots att jag har avsökt området både via Hitta.se och Eniro.se kan jag inte identifiera några av de flygplanplatser, fälthangarer, motrokörningsplatser, UOM eller BAKOM som nämns i länken i inlägget ovan, förutom det jag redan har pekat ut (om det nu är ett BAKOM d.v.s). Antingen är flygplanplatserna numera utbrutna eller så har retuscherarna gjort ett ovanligt bra jobb.

Någon som kan peka ut de objekt som nämns i länken i inlägget ovan?

Postat: 10 jan 2009, 19:43
av Bengt Ekbladh
Hej!
Länk::
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... y&decrypt=
Lite ur sidan::

Banände Bana 19 anas något till vänster om träddungen i bildens mitt.

Trolig nödstart sträcka ?

Kan vara från år 2007 ??
Om det ger något.
Bengt

Re: Reservvägbas

Postat: 10 jan 2009, 20:03
av Emil Lindberg
curtll skrev:Hej Emil
Jag antar att Du har med "Flygrakan Vidsel"?
Den har nyttjats för start och landning av civila flygplan i alla fall.
Curt

http://www.vidsel.nu/FlygrakanVidsel.jpg
Tack så mycket Curt! Trots att jag de senaste åren har åkt på denna väg flertalet gånger kan jag inte minnas denna reservvägbas!

Här är en annan länk till aktuell vägsträcka
Reservvägbas R 91 Vidsel?

På sida 24 i "Svenska militära flygbaser" finns tre "objekt" som benämns Vidsel-1, -2, -3. Men eftersom att det finns tre kortbanor/smalbanor i direkt närhet till Vidsel-basen (nåväl, den ena ligger nästan en mil nordväst om huvudbanan) ligger det nära att misstänka att den reservvägbas som Curt nu har visat oss/mig inte är någon av dessa tre. Något annat "objekt" som stämmer in på denna reservvägbas tycker jag mig inte finna i listan på sida 24.

Men på sida 27 i "Svenska reservvägbaser finns ett objekt som benämns R 91 Vidsel. I kolumnen "Anm" står: "Plan 1967" och inte "Byggd 19XX" som på många andra reservvägbaser i denna lista. Men det är inte helt omöjligt att den trots detta byggdes! Detta eftersom att t.ex både reservvägbaserna Hjo och S 17 Revinge även de står som "Plan 1967", men finns att beskåda på Hitta.se än idag (se tidigare inlägg i denna tråd).

Att R 91 Vidsel inte finns listad i "Svenska militära flygbaser" är (numera) inte så konstigt. Av nån anledning finns inte heller reservvägbaserna LAmmhult, Skärplinge och R 8 Mokorset listade i "Svenska militära flygbaser". Se även ett tidigare inlägg i denna tråd, postat sön dec 28, 2008 18:13 pm, rubrik "Försvunna reservvägbaser".

Någon som har invädningar eller mer information?

Curt, skriv gärna mer om de civila flygplan som har nyttjat denna vägsträcka. Man blir allt lite nyfiken...

Järlåsa/ Ålands vägbas

Postat: 10 jan 2009, 20:40
av Bengt Ekbladh
Hej!
Järlåsa/ Ålands vägbas
Några notiser om väg ombyggnaden av 72:an

23/2 -1962 öppnas Nya bron vid Ålands Kyrka (ser inte var den ligger)

Riksväg 72 förbättras med oljegrus början av juni 1962

Sträckan länsgränsen—Österby i Åland ca 10km klar
Sträckan Åltomtabro—Brunna beläggs nu (ca 620604)

Det blir en provsträcka med 16 olika slags oljegrusblandningar som skall prövas

Varning för stenskott , men vid en 2:a beläggning kommer vältning att utföras, samt att tillfarterna till anslutningsvägar skall ordnas

Den sämsta vägsträckan Österby—Åltomta bro ca 5 km , kommer Inte att åtgärdas.
Detta pga alltför krokig o nybygge enda lösningen.
(stakning o planering har pågått i över 30år!!!)

Blev det en Vägbas då?

Bengt

Reservvägbas

Postat: 10 jan 2009, 21:21
av curtll
Emil
Vad jag var med om i början när jag flyttat till Vidsel och börjat på RFN var att man på 80-talet en helg spärrade av nämnda sträcka (Flygrakan Vidsel) och hade start-och landningsövningar med civila flygplan (troligen från en flygklubb). Några speciella uppställningsplatser som pekade på klargöring eller liknande vet jag inte förutom rejäla parkeringsfickeor i bägge ändar av "flygrakan". Utan vidare kan, med tanke på längd och bredd, det inte vara någon match för fpl 37 och fpl 39 att både landa och starta där. Inga korsande elledningar och ordentligt röjt på sidorna. Troligen är den tänkt att användas "i nödfall".
Curt

Re: Järlåsa/ Ålands vägbas

Postat: 11 jan 2009, 10:34
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev:Hej!
Järlåsa/ Ålands vägbas
Några notiser om väg ombyggnaden av 72:an

23/2 -1962 öppnas Nya bron vid Ålands Kyrka (ser inte var den ligger)

Riksväg 72 förbättras med oljegrus början av juni 1962

Sträckan länsgränsen—Österby i Åland ca 10km klar
Sträckan Åltomtabro—Brunna beläggs nu (ca 620604)

Blev det en Vägbas då?

Bengt
Enligt FortV-rapporterna stod reservvägbasen Järlåsa/Åland klar 1964-1965. Dock är det ju svårt att veta hur "klar" definieras.