Hej Kjell, välkommen! Som en av de som varit vass i detta så ska jag ge ett svar:
1 Varför sådan upprördhet över en prototyp? En prototyp har ju inte mycket gemensamt med serieflygplanet än utseendet - och ibland knappt det. Om något skall bevaras för framtida forskning, mm så är det ett serieexemplar, inte en udda varelse!
Du besvarar din fråga bra själv med "inte mycket gemensamt med serieflygplanet". 37-1 var en unik individ, en mall för övriga och därmed ett föremål av högt flyghistoriskt värde. Det var också den främsta företrädaren för ett av sveriges största industriprojekt. Således var den inte bara av intresse för flyghistoriker. Om det endast funnits ett serieflygplan bevarat och valet stod mellan 37-1 och detta kan jag hålla med dig, men så var nu som bekant inte fallet.
De flesta tycker att NÅGON ska göra något. Vem är nu denne NÅGON?
Denne någon är VI, dvs nästan 6000 medlemmar och den kraft och möjliget VI besitter. Det vore inte första gången något räddas på det viset, nu senast är väl fallet med materiel från Arbogakonstnärerna. Kanske hade det inte gått att rädda 37-1, kanske hade vi inte kunnat organisera något, kanske hade inte FVM varit med på noterna.... Men alla dessa kansken skulle endast kunnat fått ett ärligt svar om vi som förening agerat rätt informationsmässigt och utrett varje möjliget till bevarande. Nu var det inte SFF som ägde beslutet, men vi hade som du läst i tråden kunnat utreda våra möjligheter mer. VI bör i vilket fall med stadgarna i åtanke heller inte stå bakom ett beslut likt detta! Men jag varken tänker eller vill dra det längre, SFF har reagerat med självkritik kring informationsflödet och det är väldigt bra. Vi måste helt enkelt bli bättre på att se de möjligeter vi tillsammans besitter för att bli effektivare i vår gemensamma strävan att bevara.
Hur många av debattörerna har personligen gjort några uppoffringar i tid eller pengar för att bevara militärt eller civilt historiskt flygmateriel? Jag skulle vilja att de som kan svara ja på den sista frågan gör det i denna tråd och jag accepterar att de debatterar vidare. Övriga ska nog hålla tand för tunga i denna fråga, enligt min åsikt. Alltså, upp till bevis!
De jag är bekant med av debattörerna lägger alla tid och kraft i bevarande trotts andra heltidsarbeten mm. Men varför spräcka tråden med att alla ska behöva förklara för vad de gjort/gör? Glöm ej heller att de flesta har olika ekonomiska resurser till att hjälpa och att de med mindre resursers uppoffring kan vara väl så stor, kanske ibland till och med större, i en personlig jämförelse med den som tex har möjligheten att bevara hela flygplan! Men okey: Själv har jag tidigare via ÖFS arbetat ideellt vid FVM med värdskap, underhåll mm. Jag slutade i samband med omorganisationen och byte av CFVM. Idag lägger jag mycket mer tid (i genomsnitt 1-3 tim/dag) men i att bevara och forska i F 13:s historia. Mycket av den tiden går också till att hjälpa Kamratföreningen att överleva och rekrytera för att undvika samma öde som F 2 och F 12:s som nu är borta. Det var lite om mig.
Det vore nog uppskattat om du Kjell berättar lite om dig själv också.
Nicklas