Trevliga flygplansregistreringar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Southend .
Kul att läsa Robbans beskrivningar ! Jag flög där borta från januari 55 tills sommaren . Jag minns mycket väl järnvägsspåret och stenbroen
just före touch-down-punkten . Under vintern va det mycke haze med låg sikt . Vi hade Ecko step-down radar ; nån sorts PPI , som ledde oss in
till OCL , dessutom tre high intensity lights marking the centerline of the runway .
I planen använde vi throat-mikes och det gamla alfabetet från krigsåren ; abel ,baker ,charli osv . Efter passen var vi Nissenhyttan intill tornet och hade oss a nice cup of tea and toasts . Det var lille rulltiga Gladys som
skjötte om serveringen ." What do you want , love . ."
Vid nattlandningarna använde vi Goosenecks ; brännande parafin lampor/faklar som personalen ställde upp längs landingsbanan .
Man fick en känsla som ledde tankarna till den tidligare omtalade Pierre
Closterman och hans kumpaner . Darts på onsdagskvällarna med torra sandwiches och en pint mild and bitter som gjällde på den tiden .
Min CFI hade flugit Halifax under krigsåren . Hela gjänget var och såg Dam Busters , när den släpptes i mars 1955 .
Jaja det var tider !
Thor
Kul att läsa Robbans beskrivningar ! Jag flög där borta från januari 55 tills sommaren . Jag minns mycket väl järnvägsspåret och stenbroen
just före touch-down-punkten . Under vintern va det mycke haze med låg sikt . Vi hade Ecko step-down radar ; nån sorts PPI , som ledde oss in
till OCL , dessutom tre high intensity lights marking the centerline of the runway .
I planen använde vi throat-mikes och det gamla alfabetet från krigsåren ; abel ,baker ,charli osv . Efter passen var vi Nissenhyttan intill tornet och hade oss a nice cup of tea and toasts . Det var lille rulltiga Gladys som
skjötte om serveringen ." What do you want , love . ."
Vid nattlandningarna använde vi Goosenecks ; brännande parafin lampor/faklar som personalen ställde upp längs landingsbanan .
Man fick en känsla som ledde tankarna till den tidligare omtalade Pierre
Closterman och hans kumpaner . Darts på onsdagskvällarna med torra sandwiches och en pint mild and bitter som gjällde på den tiden .
Min CFI hade flugit Halifax under krigsåren . Hela gjänget var och såg Dam Busters , när den släpptes i mars 1955 .
Jaja det var tider !
Thor
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Hej Thor!
Ja, det tog lång tid innan engelmännen lämnade sina inkörda vanor från värdskriget. Om jag kommer ihåg rätt så ingick ordet "love" i det fonetiska alfabetet? Jag tycket att Love hörs rätt dåligt i radiotelefoni. Och deras gamla trafikflygare ändrade aldrig på det klassiska alfabetet..
Tittar just nu i "Luftwaffe - a pictoral history - Erik Mombeek. Där talar man om Emil, Friedrich und Gustav.
Längre än så har jag inte hunnit. Bilderboken rekommenderas "strongly"!
Ja, det tog lång tid innan engelmännen lämnade sina inkörda vanor från värdskriget. Om jag kommer ihåg rätt så ingick ordet "love" i det fonetiska alfabetet? Jag tycket att Love hörs rätt dåligt i radiotelefoni. Och deras gamla trafikflygare ändrade aldrig på det klassiska alfabetet..
Tittar just nu i "Luftwaffe - a pictoral history - Erik Mombeek. Där talar man om Emil, Friedrich und Gustav.
Längre än så har jag inte hunnit. Bilderboken rekommenderas "strongly"!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
You are quite right, Robban, när det gäller "love".Robert Widmark skrev: ...Om jag kommer ihåg rätt så ingick ordet "love" i det fonetiska alfabetet? Jag tycket att Love hörs rätt dåligt i radiotelefoni. Och deras gamla trafikflygare ändrade aldrig på det klassiska alfabetet..
Där talar man om Emil, Friedrich und Gustav.
Det är lätt att på webben hitta mycket många olika bokstaveringssätt som förekommit genom åren, och ändrats då och då.
Det tyska innefattar (innefattade?) både mans- och kvinnonamn. Det har försökts med det i Sverige också, men det slog inte igenom.
Lars S
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Beträffande Tokiga uttal.
Det låter väl lika tokigt som "visibility" (på engelska på holländska)?
Man får vänja sig...
Man får vänja sig...
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Se o Hör
Veckotidningen SE och HÖR bör väl ha reportageplanet SE-HÖR. (höhö..)
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Re: Trevliga flygplansregistreringar
Hej!
Om vi skulle blåsa liv i en gammal tråd som nog är den som haft flest inlägg av alla hittils.
Roliga registreringar eller i varje fall en registrering som sägs glädja en man från Danmark i vår flygklubb är SE-FYN.
http://www.pilotmagazinet.se/search.asp?search=SE-FYN
Tilläggas kan att i vår hangar står en trike med registreringen SE-VEN. Fast där ser nog fler kopplingen till engelskan....
Fler danska öar som registreringar?
Martin Hellberg, Backamo.
Om vi skulle blåsa liv i en gammal tråd som nog är den som haft flest inlägg av alla hittils.
Roliga registreringar eller i varje fall en registrering som sägs glädja en man från Danmark i vår flygklubb är SE-FYN.
http://www.pilotmagazinet.se/search.asp?search=SE-FYN
Tilläggas kan att i vår hangar står en trike med registreringen SE-VEN. Fast där ser nog fler kopplingen till engelskan....
Fler danska öar som registreringar?
Martin Hellberg, Backamo.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Trevliga flygplansregistreringar
Bravo, Martin jag hänger på.
Sedan denna tråd var som hetast 2008 har bl a denna tillkommit (en Cessna 182): SE-MER...för god för att kolsyras...
Sedan denna tråd var som hetast 2008 har bl a denna tillkommit (en Cessna 182): SE-MER...för god för att kolsyras...