Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser
Postat: 01 sep 2010, 21:26
Rakan mellan Kollanda och Sjövik
Lat N 57° 55′ 13″ Lon E 12° 17′ 30″
Lat N 57° 55′ 13″ Lon E 12° 17′ 30″
Svensk Flyghistorisk Förening - www.flyghistoria.org
https://forum3.flyghistoria.org/
Har aldrig hört talas om det. Vägen ligger vid ett grustag och går över en mosse. Man ville väl ha en stabil och kort väg för grusbilarna som skall till Alingsås.Håkan Skoger skrev:Är detta bara tillfällighet eller har det varit vägbas etc?
http://kartor.eniro.se/m/IuXDi
När jag i Google Earth mäter bredden på sträckan är den mindre än 12 m. Och när jag försöker mäta upp 2000 m ser jag den längsta raksträckan är ca 1600-1700 m (annars bildas ett mellanrum mellan "linjalen" och själva vägen). Så sträckan verkar vara för kort och smal för att ha varit en reservvägbas. Och definitivt för smal för att kunna ha varit en (friliggande) kortbana.Håkan Skoger skrev:Är detta bara tillfällighet eller har det varit vägbas etc?
http://kartor.eniro.se/m/IuXDi
Tack för tippsen!Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Jag undra bara om kronobergshed användes för stridflygplan tills det avvecklades men jag kan inte se att det ens är beläggning där utan bara gräs?Bengt Ekbladh skrev:Tack för tippsen!Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Fin ny (för mig) sida.
Har lite svårt hitta det du frågade om.
Kan du "peka lite mer med hela handen"?
mvh Bengt
Bara för att han tillhörde Flygvapnet måste han ju inte ha tjänstgjort vid en flygplats/flygbas, han kan ju även ha tjänstgjort i något bergrum, vid en radarstation, vid en stab eller liknande.Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Ok tack för infon.Emil Lindberg skrev:Bara för att han tillhörde Flygvapnet måste han ju inte ha tjänstgjort vid en flygplats/flygbas, han kan ju även ha tjänstgjort i något bergrum, vid en radarstation, vid en stab eller liknande.Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Men i en radie på ca 5 mil runt Växjö ligger:
Hagshult
Fält 89 Eneryda/Lammhult
Fält 88 Uråsa
Fält 87 Kosta
Reservvägbas S 46 Hovmantorp
Reservvägbas Lammhult/Fagerås
Och så Växjö flygplats, som sannolikt var sido- eller reservbas under 1970- och 1980-talet. Dock invigdes den inte förrän 1975.
Värnplikt, Viggen och Malmen låter lite märkligt. Däremot hade de ju Draken fram till nedläggningen av F 3 och Lansen även efter det.Andy skrev:Nej han gjorde sin värnplikt på malmen med att göra viggen startklara.
Jag fråga han idag, det var draken, men enligt han skulle viggen intrudiseras där året efter.Erik skrev:Värnplikt, Viggen och Malmen låter lite märkligt. Däremot hade de ju Draken fram till nedläggningen av F 3 och Lansen även efter det.Andy skrev:Nej han gjorde sin värnplikt på malmen med att göra viggen startklara.
Så "rätt" man kan ha ibland. Kanske.Emil Lindberg skrev:Emil Lindberg skrev mån 26 jan 2009, 22:24:
Kan det här vara en hittills okänd(?) reservvägbas eller reservstartstråk?
Avståndet mellan ”flygplanplatserna” är 2 km – normal längd för reservvägbaser. Platsen ligger ca 6 km sydväst om bankorset på F 11.
Reservvägbas ”Svalsta”?
Pontus skrev:Jag brukar köra väg 112 mellan Åstorp (v. om Klippan, Skåne) och E6 (strax söder om Ängelholm) då och då och får för mig att det på denna sträckan skulle kunna vara två möjliga reservvägbaser. Jag kan vara helt ute och cykla men eftersom vägen är rak som ett snöre på två ställen och ligger mellan gamla F5 och F10 så kanske det inte är så galet ändå. Vägbitarna som jag tänker på ligger ungefär mellan E6:an och Möllebo, samt där det står Rosenhäll, en bit norr om trafikplats Åstorp. Är det ngn som vet känner till något om detta?
http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0
Jag får nog korrigera mig själv en aning. På sida 23 i ”Svenska militära flygbaser” omnämns reservvägbas S 34 Åstorp med notisen ”Ej byggd? Möjligt objekt mars 1967”.Emil Lindberg skrev:Det som talar emot att det skulle kunna vara en reservvägbas, utbyggd eller förberred, är väl att den längsta raksträckan på väg 112 mellan E4 och E6/E20 endast är 1,3 km. Normalt sett var reservvägbaserna runt 2 km. Dock har kortare förekommit, t.ex S 47 Åkarp, S 56 Kungälv och S 61 Rinkbyholm, men dessa avfördes rätt snart eller övrfördes till reservstartstråk.
Kortbanor var ju ofta "bara" 800 m långa och ofta bredare är reservvägbaser (17 m gentemot ca 12 m). Men dessa brukar ju ligga relativt nära till en flygbas. Sträckan nordväst om Åstorp ligger ju 22 km från F 5 och 11 km från F10.
De fanns sannolikt och utgjordes förmodligen av små civila flygfält eller eller stråk på rekognoserade lämpliga vanliga gräsfält. Det finns ju även en viss risk att fälten under årens lopp flyttade eller tvingades flytta runt i trakten.Bengt Ekbladh skrev:Fanns baserna Sb1..Sb2 och Sb3 ?
lfc S 1 och lfc S 2 placering är ju kända men var planerades fälten /stråken?
Finns fler uppgifter?
Vägen mellan Kollanda och Sjövik är för kort och smal för att kunna vara reservbas. Dessutom är det rikligt med skog på bägge sidor. Vägen mellan Hylte och Halmstad är bitvis flygraka. Det sägs att Rv44 mellan Trafikplats Stallbacka och Trafikplats Mulltorp var tänkt att användas som flygraka när den anlades i början på 1990-talet. Bred väg utan vändmöjligheter med inga hinder vid sidan om vägen. Jag tror att rakan är minst ett par km lång. Nu går får man isf rycka bort vajerräcket i mitten om det ska kunna användas igen.Håkan Skoger skrev:Rakan mellan Kollanda och Sjövik
Lat N 57° 55′ 13″ Lon E 12° 17′ 30″
Var på 26:an sträckan Hylte-Halmstad skulle den rakan finnas?Christian S skrev:Vägen mellan Kollanda och Sjövik är för kort och smal för att kunna vara reservbas. Dessutom är det rikligt med skog på bägge sidor. Vägen mellan Hylte och Halmstad är bitvis flygraka. Det sägs att Rv44 mellan Trafikplats Stallbacka och Trafikplats Mulltorp var tänkt att användas som flygraka när den anlades i början på 1990-talet. Bred väg utan vändmöjligheter med inga hinder vid sidan om vägen. Jag tror att rakan är minst ett par km lång. Nu går får man isf rycka bort vajerräcket i mitten om det ska kunna användas igen.Håkan Skoger skrev:Rakan mellan Kollanda och Sjövik
Lat N 57° 55′ 13″ Lon E 12° 17′ 30″
Se där! Trots att vissa medlemmar inom SFF skickade tillbaka sina exemplar, med motiveringen att flygbaser inte har med flyghistoria att göra, finns det alltså ett stort intresse för ämnet.christer skrev:Hej,
Vi måste nu meddela att Flyghistorisk Revy 2008 "Svenska Flygbaser" är definitivt slutsåld på Medlemsservice. Eörstår av alla inlägg på Forum att det är ett mycket intressant ämnesområde. Ta väl vara på era exemplar!
Det är den FR som sålt i särklass bäst efter utgivning på senare tid. Påfallande många från andra länder har också beställt och köpt denna förnämliga bok.
Men nu är den slut. Finito.
Har inte tidigare stött på denna i planering eller projektering av reservvägbaser/kortbanor. Är det din personliga åsikt?Christian S skrev:Vägen mellan Hylte och Halmstad är bitvis flygraka.
Hm... I början av 1990-talet = kortbana (17 x 800 m). Längre österut på RV 44 anlades ju i början av 1990-talet fyra stycken kortbanor, för parbasen Råda/Sätenäs, se t.ex http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=437 Det känns som om det borde räcka, att området borde vara lämpligt "mättat" med alternativa start- och landningsmöjligheter.Christian S skrev: Det sägs att Rv44 mellan Trafikplats Stallbacka och Trafikplats Mulltorp var tänkt att användas som flygraka när den anlades i början på 1990-talet. Bred väg utan vändmöjligheter med inga hinder vid sidan om vägen. Jag tror att rakan är minst ett par km lång. Nu går får man isf rycka bort vajerräcket i mitten om det ska kunna användas igen.