Sida 9 av 11

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 01 sep 2010, 21:26
av Håkan Skoger
Rakan mellan Kollanda och Sjövik

Lat N 57° 55′ 13″ Lon E 12° 17′ 30″

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 04 sep 2010, 19:08
av Håkan Skoger
Är detta bara tillfällighet eller har det varit vägbas etc?

http://kartor.eniro.se/m/IuXDi

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 04 sep 2010, 22:40
av hkkbs
Håkan Skoger skrev:Är detta bara tillfällighet eller har det varit vägbas etc?

http://kartor.eniro.se/m/IuXDi
Har aldrig hört talas om det. Vägen ligger vid ett grustag och går över en mosse. Man ville väl ha en stabil och kort väg för grusbilarna som skall till Alingsås.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 06 sep 2010, 14:42
av Emil Lindberg
Håkan Skoger skrev:Är detta bara tillfällighet eller har det varit vägbas etc?

http://kartor.eniro.se/m/IuXDi
När jag i Google Earth mäter bredden på sträckan är den mindre än 12 m. Och när jag försöker mäta upp 2000 m ser jag den längsta raksträckan är ca 1600-1700 m (annars bildas ett mellanrum mellan "linjalen" och själva vägen). Så sträckan verkar vara för kort och smal för att ha varit en reservvägbas. Och definitivt för smal för att kunna ha varit en (friliggande) kortbana.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 06 jan 2011, 16:58
av Emil Lindberg
Tråd om kortbanorna på RV 44 vid Lidköping (Råda/Såtenäs bana B-E)
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2709&p=14533

Tråd om vägbasering i Uppland
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 8182#p7917

Tråd om nyttjande av taxibana som startbana
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 7923#p7916

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 10 jan 2011, 13:21
av Emil Lindberg
Tråd om trafikreglering vid övning på vägbaser

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2582

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 11 feb 2011, 21:10
av Andy
Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 11 feb 2011, 22:42
av Bengt Ekbladh
Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Tack för tippsen!
Fin ny (för mig) sida.
Har lite svårt hitta det du frågade om.
Kan du "peka lite mer med hela handen"?
mvh Bengt

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 12 feb 2011, 09:57
av Kenneth Göransson
Vilket sammanträffande! Sitter precis och skriver ett inlägg för min blogg som handlar om när jag segelflög på Kronobergshed på 70-talet.

Kronobergshed, eller "Heden", är en gammal militär plats sedan slutet av 1700-talet (Smålands Militärhistoriska Sällskap). I dag flyger Kronobergs Segelflygklubb där.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 12 feb 2011, 12:25
av Andy
Bengt Ekbladh skrev:
Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Tack för tippsen!
Fin ny (för mig) sida.
Har lite svårt hitta det du frågade om.
Kan du "peka lite mer med hela handen"?
mvh Bengt
Jag undra bara om kronobergshed användes för stridflygplan tills det avvecklades men jag kan inte se att det ens är beläggning där utan bara gräs?
När jag kollar eniro så finns det uråsa flygfält moheda och uråsa flygfält tingsryd, man lär sig något nytt varje dag.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 12 feb 2011, 18:38
av Emil Lindberg
Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Bara för att han tillhörde Flygvapnet måste han ju inte ha tjänstgjort vid en flygplats/flygbas, han kan ju även ha tjänstgjort i något bergrum, vid en radarstation, vid en stab eller liknande.
Men i en radie på ca 5 mil runt Växjö ligger:
Hagshult
Fält 89 Eneryda/Lammhult
Fält 88 Uråsa
Fält 87 Kosta
Reservvägbas S 46 Hovmantorp
Reservvägbas Lammhult/Fagerås
Och så Växjö flygplats, som sannolikt var sido- eller reservbas under 1970- och 1980-talet. Dock invigdes den inte förrän 1975.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 12 feb 2011, 20:44
av Andy
Emil Lindberg skrev:
Andy skrev:Kollade på denna sida http://smhs.com.dinstudio.se/empty_4.html där står det Växjö/Kronobergshed G 1916, vad är detta för flygplats?
En på arbetet säger att han var i växjö på övning under 70talet, låg i flygvapnet vilken flygplats kan han menat då, det är inte ursåsa.
Bara för att han tillhörde Flygvapnet måste han ju inte ha tjänstgjort vid en flygplats/flygbas, han kan ju även ha tjänstgjort i något bergrum, vid en radarstation, vid en stab eller liknande.
Men i en radie på ca 5 mil runt Växjö ligger:
Hagshult
Fält 89 Eneryda/Lammhult
Fält 88 Uråsa
Fält 87 Kosta
Reservvägbas S 46 Hovmantorp
Reservvägbas Lammhult/Fagerås
Och så Växjö flygplats, som sannolikt var sido- eller reservbas under 1970- och 1980-talet. Dock invigdes den inte förrän 1975.
Ok tack för infon.
Nej han gjorde sin värnplikt på malmen med att göra viggen startklara. Han var på övning någonstans i växjötrakten men han minns inte vart, men då vet jag vad som fanns i området.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 13 feb 2011, 21:59
av Erik
Andy skrev:Nej han gjorde sin värnplikt på malmen med att göra viggen startklara.
Värnplikt, Viggen och Malmen låter lite märkligt. Däremot hade de ju Draken fram till nedläggningen av F 3 och Lansen även efter det.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 14 feb 2011, 17:57
av Andy
Erik skrev:
Andy skrev:Nej han gjorde sin värnplikt på malmen med att göra viggen startklara.
Värnplikt, Viggen och Malmen låter lite märkligt. Däremot hade de ju Draken fram till nedläggningen av F 3 och Lansen även efter det.
Jag fråga han idag, det var draken, men enligt han skulle viggen intrudiseras där året efter.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 01 jul 2011, 09:09
av Emil Lindberg
Emil Lindberg skrev:Emil Lindberg skrev mån 26 jan 2009, 22:24:

Kan det här vara en hittills okänd(?) reservvägbas eller reservstartstråk?
Avståndet mellan ”flygplanplatserna” är 2 km – normal längd för reservvägbaser. Platsen ligger ca 6 km sydväst om bankorset på F 11.

Reservvägbas ”Svalsta”?
Så "rätt" man kan ha ibland. Kanske.
I dokument från 1964 som finns i Krigsarkivet omnämns Bergshamra som planerad reservvägbas för Nyköpingsbasen. Eftersom att de flesta Bergshamra som Hitta.se hittar ligger norr om Stockholm (reservvägbaser skulle ju om möjligt ligga max en timmes körtid från resp. moderbas) och det Bergshamra som ligger vid Södertälje inte "erbjuder" några lämpliga vägsträckor handlar det sannolikt om ett skrivfel - Bergshamra istället för Bergshammar. Bergshammar ligger ca 3 km öster om den utpekade sträckan.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 01 jul 2011, 09:29
av Emil Lindberg
Pontus skrev:Jag brukar köra väg 112 mellan Åstorp (v. om Klippan, Skåne) och E6 (strax söder om Ängelholm) då och då och får för mig att det på denna sträckan skulle kunna vara två möjliga reservvägbaser. Jag kan vara helt ute och cykla men eftersom vägen är rak som ett snöre på två ställen och ligger mellan gamla F5 och F10 så kanske det inte är så galet ändå. Vägbitarna som jag tänker på ligger ungefär mellan E6:an och Möllebo, samt där det står Rosenhäll, en bit norr om trafikplats Åstorp. Är det ngn som vet känner till något om detta?

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0
Emil Lindberg skrev:Det som talar emot att det skulle kunna vara en reservvägbas, utbyggd eller förberred, är väl att den längsta raksträckan på väg 112 mellan E4 och E6/E20 endast är 1,3 km. Normalt sett var reservvägbaserna runt 2 km. Dock har kortare förekommit, t.ex S 47 Åkarp, S 56 Kungälv och S 61 Rinkbyholm, men dessa avfördes rätt snart eller övrfördes till reservstartstråk.

Kortbanor var ju ofta "bara" 800 m långa och ofta bredare är reservvägbaser (17 m gentemot ca 12 m). Men dessa brukar ju ligga relativt nära till en flygbas. Sträckan nordväst om Åstorp ligger ju 22 km från F 5 och 11 km från F10.
Jag får nog korrigera mig själv en aning. På sida 23 i ”Svenska militära flygbaser” omnämns reservvägbas S 34 Åstorp med notisen ”Ej byggd? Möjligt objekt mars 1967”.
Enligt dokument i Krigsarkivet benämndes denna reservvägbas även Ausås. Tyvärr anges ej aktuell väg, men nuvarande väg 112 (som ”Pontus” nämnde), 107 eller E 4 är väl tänkbara kandidater.
Dokument som styrker att denna reservvägbas anlades/fastställdes har jag ännu inte hittat eller sett.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 14 aug 2011, 09:46
av Håkan Skoger
hittade ett videoklipp på youtube där ett JAS landar på vägbas. Man ser
Basen tydligt från luften. Vid flygplansplatsen ligger en ladugård.
Jag tycker att den liknar en av banorna på rv 44 mot Lidköping. Men ladugården är
Vriden åt fel håll. Annars stämmer det rätt bra. Någon som vet vilken
Bas det är? Sök på youtube JAS gripen stol capabilities

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 14 aug 2011, 12:27
av Peter Liander
Hej Håkan,
Detta är filmat på Råda-basen och riksväg 44 i juni 1998. I slutet av filmen finns några enstaka, korta klipp som är filmade i Vidsel.
/Peter

Re: Sv.vägbaser ;fanns Sb1--3 ?

Postat: 04 sep 2011, 18:23
av Bengt Ekbladh
Fanns baserna Sb1..Sb2 och Sb3 ?
En liten förklaring krävs nog.
Svenska Flygbaser sid. 216 anger för dessa baser ett X (vet ej vad det betyder) men med årtalet 1959 angivet.

http://www.artiklar.z-bok.se/transport.html

Länken av L Andersson och väldigt informativ säger

>>Anläggning av så kallade småflygfält för sambandsflygning (Fält Sb1, Sb 2 och Sb 3) i anslutning dels till högkvarterets uppehållsplats i krig, dels till lfc S 1 och lfc S 2
planerades.>>

Hur blev det?
Ändrad planering ? eller genomfördes ?
Kan man åtminstone ange var dessa platser skulle vara ( högkvarterets uppehållsplats i krig...kan väl ev. vara känsligt ännu om den inte flyttats ?!)
lfc S 1 och lfc S 2 placering är ju kända men var planerades fälten /stråken?

Finns fler uppgifter?
mvh Bengt

Re: Sv.vägbaser ;fanns Sb1--3 ?

Postat: 05 sep 2011, 19:50
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev:Fanns baserna Sb1..Sb2 och Sb3 ?
lfc S 1 och lfc S 2 placering är ju kända men var planerades fälten /stråken?
Finns fler uppgifter?
De fanns sannolikt och utgjordes förmodligen av små civila flygfält eller eller stråk på rekognoserade lämpliga vanliga gräsfält. Det finns ju även en viss risk att fälten under årens lopp flyttade eller tvingades flytta runt i trakten.

Men eftersom att vissa av de anläggningar som dessa sambandsflygfält (det fanns sannolikt fler än de ovan nämnda) hörde till fortfarande är aktiva är det kanske olämpligt att diskutera dem.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 14 sep 2011, 15:01
av Christian S
Håkan Skoger skrev:Rakan mellan Kollanda och Sjövik

Lat N 57° 55′ 13″ Lon E 12° 17′ 30″
Vägen mellan Kollanda och Sjövik är för kort och smal för att kunna vara reservbas. Dessutom är det rikligt med skog på bägge sidor. Vägen mellan Hylte och Halmstad är bitvis flygraka. Det sägs att Rv44 mellan Trafikplats Stallbacka och Trafikplats Mulltorp var tänkt att användas som flygraka när den anlades i början på 1990-talet. Bred väg utan vändmöjligheter med inga hinder vid sidan om vägen. Jag tror att rakan är minst ett par km lång. Nu går får man isf rycka bort vajerräcket i mitten om det ska kunna användas igen.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 14 sep 2011, 22:03
av christer
Hej,
Vi måste nu meddela att Flyghistorisk Revy 2008 "Svenska Flygbaser" är definitivt slutsåld på Medlemsservice. Eörstår av alla inlägg på Forum att det är ett mycket intressant ämnesområde. Ta väl vara på era exemplar!
Det är den FR som sålt i särklass bäst efter utgivning på senare tid. Påfallande många från andra länder har också beställt och köpt denna förnämliga bok.
Men nu är den slut. Finito.

/christer
Medlemsservice

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 14 sep 2011, 23:59
av Kent Schram
Christian S skrev:
Håkan Skoger skrev:Rakan mellan Kollanda och Sjövik

Lat N 57° 55′ 13″ Lon E 12° 17′ 30″
Vägen mellan Kollanda och Sjövik är för kort och smal för att kunna vara reservbas. Dessutom är det rikligt med skog på bägge sidor. Vägen mellan Hylte och Halmstad är bitvis flygraka. Det sägs att Rv44 mellan Trafikplats Stallbacka och Trafikplats Mulltorp var tänkt att användas som flygraka när den anlades i början på 1990-talet. Bred väg utan vändmöjligheter med inga hinder vid sidan om vägen. Jag tror att rakan är minst ett par km lång. Nu går får man isf rycka bort vajerräcket i mitten om det ska kunna användas igen.
Var på 26:an sträckan Hylte-Halmstad skulle den rakan finnas?

Kent S.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 15 sep 2011, 09:38
av Emil Lindberg
christer skrev:Hej,
Vi måste nu meddela att Flyghistorisk Revy 2008 "Svenska Flygbaser" är definitivt slutsåld på Medlemsservice. Eörstår av alla inlägg på Forum att det är ett mycket intressant ämnesområde. Ta väl vara på era exemplar!
Det är den FR som sålt i särklass bäst efter utgivning på senare tid. Påfallande många från andra länder har också beställt och köpt denna förnämliga bok.
Men nu är den slut. Finito.
Se där! Trots att vissa medlemmar inom SFF skickade tillbaka sina exemplar, med motiveringen att flygbaser inte har med flyghistoria att göra, finns det alltså ett stort intresse för ämnet.

Vi inom den flygbashistoriska gruppen inom SFF har en vision om att i framtiden kunna utge en uppföljare till denna bok, med mer detaljerad historia för flertalet krigsflygfält/flygbaser samt rickligt kompletterat med gamla kartor och fotografier. Men det hela är bara på idéstadiet än så länge.

Re: Svenska vägbaser och reservvägbaser

Postat: 15 sep 2011, 09:47
av Emil Lindberg
Christian S skrev:Vägen mellan Hylte och Halmstad är bitvis flygraka.
Har inte tidigare stött på denna i planering eller projektering av reservvägbaser/kortbanor. Är det din personliga åsikt?
Christian S skrev: Det sägs att Rv44 mellan Trafikplats Stallbacka och Trafikplats Mulltorp var tänkt att användas som flygraka när den anlades i början på 1990-talet. Bred väg utan vändmöjligheter med inga hinder vid sidan om vägen. Jag tror att rakan är minst ett par km lång. Nu går får man isf rycka bort vajerräcket i mitten om det ska kunna användas igen.
Hm... I början av 1990-talet = kortbana (17 x 800 m). Längre österut på RV 44 anlades ju i början av 1990-talet fyra stycken kortbanor, för parbasen Råda/Sätenäs, se t.ex http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=437 Det känns som om det borde räcka, att området borde vara lämpligt "mättat" med alternativa start- och landningsmöjligheter.