Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Flygplanen som tillhör F 7 / Såtenäs, kommer under 2014 att påbörja avveckla två individer, 841 och 843.
Dessa två kom från och med juni 2014 att används så läge de är luftvärdiga, och får enbart underhåll som kan göras inom flottiljen. De kvarvarande individerna är planerade för modifiering

Eftersom antalet flygbaser har minskat i Sverige, och JAS 39 Gripen delserie 3 utrustas med sond för lufttankning utreds möjligheten att förse tre stycken TP 84 med utrustning för denna uppgift. Ett försöksflygplan hade utrustats med matningssond. Ingen extra interna tankar installerades eftersom flygplanet trots modifieringen till tankflygplan skall kunna användas som vanligt transportflygplan.

Finns säkert inga fler kommentarer ....eller?
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av ecafrze »

Det var väl 842 som utrustades för lufttankning..? Jag undrar hur kloka dessa beslut känns just nu hos ansvariga politiker..?
Fredrik Zetterberg
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Du skiver::
Jag undrar hur kloka dessa beslut känns just nu hos ansvariga politiker..?
Vadå ansvarig politiker !!!!
Tack..har du sett/hört någon politiker sagt att ””jag gjord Fel ?...oftast heter det:
”informationen jag fick var...ovag..//.., var ej informerad ,...helt enkelt beslut på besparingar utan att kolla följdverkningar.... men det blir säkert min efterträdare..... som jag glömde informera
Ironi, men tror ni håller med ?....eller?

Nåväl... 842 är hon still going som ”överförare”
””Om lufttankning utreds möjligheten att förse tre stycken TP 84 med utrustning ””
söker alltså meruppgifter om ämnet
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"