Sida 2 av 2

Re: Haverier på ”krigs-” eller vägbas samt om utrullningshinder?

Postat: 01 mar 2009, 21:19
av Bengt Ekbladh
Hej!.
Ett exempel på Utländska Drakars infångande”in the barrier net”kan vara:när

DK-202 (ex J35B 35265 F18-65 ,lev till Finland 1972-05-02 med loggad tid i Sv 1001,8 tim )

Pga. bromsproblem hamnade i nätet på Halli i maj 1976 (har tyvärr inte exakta datumet)

Det gick ju bra , flög ända till 1993-09-09, med 1698 tim. i Finska FV och total flygtid 2699,55

Bengt

Finns uppgifter om andra ”utlänska” Drakars ( Danska Österrikiska eller andra Finska)
Besök i nätet?

Bengt

Re: om utrullningshinder?

Postat: 05 jul 2009, 15:12
av Seve Ungermark
Ovan nämnde Björn Fondén skriver om Utrullningshinder i det nyss utkomna numret av ÖFS Meddelande (nr 2 år 2009 sid 8-10). Intressant för mej är att han berättar om NATO-prov med Drakar försedda med krok à la hangarfartyg. F ö berättar han också att ovan nämnda Borgs Industrier numera fusionerat med sin tidigare amerikanska konkurrent Bliss. Nån som vet om Borgs finns kvar i Sverige?

Seve U

What a bliss to be saved by Bliss...

Re: Haverier på ”krigs-” eller vägbas?

Postat: 23 jul 2009, 16:21
av Bengt Ekbladh
Rolf Larsson skrev:
Bengt Ekbladh skrev: Det har ju varit en del haverier på ”krigs” eller vägbaser.


Utan att ha några närmare detaljer vill jag minnas att jag i dagspressen för nu ett ganska stort antal år sedan läste om ett haveri med en J35 (?) under en period när vissa värnpliktiga hade invändningar mot att befatta sig med "krigsmateriel" och alltså inte ville hjälpa till i räddningsarbetet. Utan att citera löd tidningsartikeln ungefär så här: "En J35 (?) havererade idag på en hemlig bas någonstans i Sverige men brandkåren i Tierp var snart på plats".

Så hemlig var den basen!


1973-05-03 nödlandar en Sk 35C "på ett flygfält i norra Uppland"
Bilden visar F16-86.
Det var sista landningsövningen för dagen.
Landstället hade av okänd anledning inte fällts ut.
En bränsletank slits loss och bränslet antänds.
Planets bakparti fattar eld.
FV:s brandbilar släcker med skum.
Tierps brandkår behövde bara eftersläcka.

Det kan ju sägas att tidningen (Arbetarbladet) kallar planet S 35, men skriver bla. att läraren och eleven kom från F20.
Det står vidare inget om de värnpliktigas beteende.

Så det kan ju vara en annan händelse som Rolf Larsson menar.

Bengt

Re: Haverier på ”krigs-” eller vägbas samt om utrullningshinder?

Postat: 19 aug 2009, 21:10
av Emil Lindberg
Fastna i ryssjan? Knappast!

http://www.youtube.com/watch?v=6A9EalSGq1E

Re: Haverier på ”krigs-” eller vägbas samt om utrullningshinder?

Postat: 20 aug 2009, 22:20
av DB605
Jag har skrivit om Borgs förut. Borgs dvs Borgs Fabrik AB alias BEFAB såldes till All American Engineering (eller olm det nu var Bliss) ca 1969 och flyttades till Shannon, Irland 1971-72. BEFAB lades ned för ca 6 år sedan. Bliss gick senare ihop med All American Engineering för att ännu senare gå samman med ännu ett företag. Idag heter företaget ESCO och ägs av Zodiak-koncernen sedan ca 4 år.

/Thomas

Re: Haverier på ”krigs-” eller vägbas samt om utrullningshin

Postat: 12 jan 2011, 19:12
av Emil Lindberg
Visst är ryssjorna bra att ha! Även om snön sannolikt bromsade en del i detta fall

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband ... gshinder-/