J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av ing »

Från tid till annan kommer frågor från flygintresserade om Mosquito upp. Stig Holmström, ÖFS ordf, har tagit upp frågan i Flygrådet och f n pågår en undersökning om vilka föremål som idag finns kvar på FVM. Per Björkqvist från FVM tillsammans med ÖFS gör nu en inventering för att få klarhet i frågan, och vi förväntar oss ett besked till nästa Flygråd som äger rum den 4 december. Till detta möte vore det också lämpligt att man redovisade Mosquito-fonden, och jag kommer att föreslå det för den nye chefen för Samlingsenheten, Torsten Nilsson.
Hälsningar,
Stieg
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Ljungsbro, tror det också kallas Ljung. Jag besökte förrådet för snart 10 år sedan. Tror att FVM fortfarande disponerar det. I SFF bildarkiv finns en hel del foton därifrån, registrerade på plats "Ljung, Linköping". Sök som alternativ på Plats "Ljung" och beskrivning "Flygvapenmuseum".
/Sven-Erik
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av ing »

Hej,

Jag tog nyligen kontakt med den nye chefen för samlingsenheten på FVM, Torsten Nilsson, och han har i sin tur talat med Mikael Parr och Per Björkqvist. Här nedan kommer deras redogörelser för nuläget;

Så här skriver Mikael om fonden

Styrelsebeslut angående nedläggning av Insamlingsstiftelsen De Havilland NF Mosquito Mk XI fattades den 1 nov 2011 och Länsstyrelsen i Stockholms län beslutade om upplösning och avregistrering av stiftelsen den 8 feb 2012.

Stiftelsen tillgångar var då 3 771,93, vilka överfördes till Flygvapenmuseum/SFHM. Dessa medel har reserverats för eventuella framtida Mosquitoprojekt genom annan huvudman.

När jag tillträdde som chef för 10 år sedan var tillgångarna ca 7 300:-. Därefter har kapitalet sakta sjunkit m a a avgifter till länsstyrelsen och revisionsarvoden. I övrigt har inga utbetalningar gjorts.

Jag har inte kännedom om hur stora tillgångar som funnits i stiftelsen och vad pengarna använts till.

Per Björkqvist har skrivit en rapport om skrotdelarna

På initiativ av ÖFS så inledde jag en inventering av de delar vi har till Mosquito.
Jag tillsammans med Ken och Gösta startade upp med att inventera de delar vi har i By 341 och har sedan dess fortsatt i Ljung.
Det rör sig i huvudsak om rester efter ett J 30-haveri i norra Jämtland i början av 50-talet,men även delar från Nya Zeeland,även det haverirester.
Parallellt med detta så demonteras beslag och annat, från de oftast förvridna resterna, som är värt att spara inför ett ev framtida byggprojekt.
Detta förtecknas i Exceldokument och bilder tas på varje föremål.
Bedömt ca 30% av alla delar är identifierade och förtecknade så här långt.
Detta arbete är en bit ner i prioriteringslistan och detta sker när vi alla tre har möjlighet, vilket då gör att hastigheten inte är den högsta på detta.
Vi har också transporterat vissa vrakrester till Tullingegruppen som också hjälper till att rensa beslag och annat från skrot.

Tack Torsten för att du snabbt klargjorde läget för intresserade SFFare!

/Stieg
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av Hans Krensler »

Hjärtligt tack Stieg för dina bemödanden att söka klarhet i Mosquito-projektet - och samtidigt försöka få svar från de närmast inblandade. Delar till Mosquiton finns tydligen om än i mindre kvantitet (och kvalitet?), men restaureringsintresset från Flygvapenmuseets sida verkar vara lågt om det nu överhuvudtaget föreligger...

Ännu en gång tack Stieg!

Mvh Hans K
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av Hans Krensler »

ing skrev:Från tid till annan kommer frågor från flygintresserade om Mosquito upp. Stig Holmström, ÖFS ordf, har tagit upp frågan i Flygrådet och f n pågår en undersökning om vilka föremål som idag finns kvar på FVM. Per Björkqvist från FVM tillsammans med ÖFS gör nu en inventering för att få klarhet i frågan, och vi förväntar oss ett besked till nästa Flygråd som äger rum den 4 december. Till detta möte vore det också lämpligt att man redovisade Mosquito-fonden, och jag kommer att föreslå det för den nye chefen för Samlingsenheten, Torsten Nilsson.
Hälsningar,
Stieg
Hej Stieg!

Kom det upp något annat eller nytt den 4 december - bortsett från det du redan tacksamt redovisat här i tråden...?

Mvh Hans K
Hans Krensler
Inlägg: 350
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av Hans Krensler »

ing skrev:Från tid till annan kommer frågor från flygintresserade om Mosquito upp. Stig Holmström, ÖFS ordf, har tagit upp frågan i Flygrådet och f n pågår en undersökning om vilka föremål som idag finns kvar på FVM. Per Björkqvist från FVM tillsammans med ÖFS gör nu en inventering för att få klarhet i frågan, och vi förväntar oss ett besked till nästa Flygråd som äger rum den 4 december. Till detta möte vore det också lämpligt att man redovisade Mosquito-fonden, och jag kommer att föreslå det för den nye chefen för Samlingsenheten, Torsten Nilsson.
Hälsningar,
Stieg
Hej Stieg!

Kom det upp något annat eller nytt den 4 december - bortsett från det du redan tacksamt redovisat här i tråden...?

Mvh Hans K
Användarens profilbild
kenjohan
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 okt 2014, 11:28

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av kenjohan »

Då jag har för mig att det var jag som ställde frågan från början och nu har fått många svar, ber jag att få tacka så mycket för redogörelsen. Min personliga reflektion är väl att om det någonsin skall komma att finnas en J 30 på FVM så måste det ske ett mirakel. Fanns det bara pengar i tillräcklig mängd så kunde man ju beställa ett exemplar från Nya Zealand, där har man ju förmågan att tillverka även flygande Mosquitoes. https://www.youtube.com/watch?v=rGfQQWOsoB8

K.
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av ing »

Hej Hans och andra Mosquito-intresserade.
Vid flygrådet 4 dec så berördes Mosquito-frågan. Inventeringen av magasin 341 är klar och de mindre delar som hittats har lämnats över till Tullinge-gruppen för restaurering. Inventering av förrådet i Ljung har påbörjats och den inventeringen kommer att pågå till långt in på våren. En idé om att göra ett Mosquito-nosbygge (replika) har förts fram av Bengt Hermansson. Inget beslut togs dock om detta på flygrådet.'
Mvh, Ing
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av Mats Averkvist »

Det hade varit intressant att veta vilka större delar som finns typ kropp, vingar, stabilisator, fena, roder, motorer, motorgondoler etc...
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?

Inlägg av ing »

Inventeringen av By 341 visade att totalt 43 delar fanns bevarade. Det är övervägande mindre delar, men några större finns som t ex Kabindörr, Pedalställ, Fena, Instrumentpanel, Delar av huv. Under nästa år kommer som sagt förrådet i Ljung att inventeras. Tyvärr har större delar, såsom vingar, gått förlorade i det bytesagerande med en motpart i Californien som kapsejsade för många år sedan.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"