Sida 2 av 2
Re: Barkarby ett blad i historien?
Postat: 08 mar 2010, 23:00
av Fredric Lagerquist
SFF Stockholms site är uppdaterad med en artikel om Barkarbys avveckling:
http://www.sffsto.se/BarkarbyFlygfaltavvecklas.htm
Re: Barkarby ett blad i historien?
Postat: 09 mar 2010, 09:48
av Sven-Erik Jönsson
Gunnar Åkerberg har haft vänligheten att skriva notis för SFF hemsida om Barkarby med ett antal fina foton tagna nu i vinter.
Stängningen av Barkarby är tragisk och vittnar om hur förståelse och intresse för småflyget saknas hos många myndigheter.
Gå till
http://www.flyghistoria.org/aktuellt.htm
/Sven-Erik
Re: Barkarby ett blad i historien?
Postat: 31 maj 2010, 19:09
av Fredric Lagerquist
§ 3. Flygverksamheten
...
BFK och dess medlemmar ges rätt att flytta kvarvarande flygplan till nya baseringar under en avvecklingsperiod under vilken samtliga flygplan ska ha lämnat Arrendestället senast den 31 maj 2010. Efter nämnda datum kommer landningsbanan spärras av för start och landning.
...
Så när denna dag är slut är även Barkarby flygfält historia. En epok på 97 år är över.
Re: Barkarby ett blad i historien?
Postat: 31 maj 2010, 20:26
av Bernt Olsson
31 maj 2010, en obarmhärtig dag för allmänflyget i Stockholm. Vi var några från SFF Stockholm som åkte till Barkarby och träffade bl a ordförande i Barkarby flygklubb,
Bo Danielsson innan han startade för sista gången från en av Sveriges äldsta flygfält. Några bilder kommer inom kort på Aktuellt o senaste nytt.
Med vänlig hälsning
Bernt Olsson
Re: Barkarby ett blad i historien?
Postat: 31 maj 2010, 23:33
av Hellenius
Vi var ett gäng från Vallentuna Aviatörförening som lyfte från Barkarby mot Västerås i söndags morse och återvände på eftermiddagen.
Jag beklagar den usla bildkvalitén, men får skylla på ljuset. Det här är alltså den sista DC-3'an som lyfter från Barkarby 2010.05.30
På morgonen.
På kvällen. Lyfter mot Vallentuna.
En stor skam att man lagt ned flygverksamheten på Barkarby
Postat: 01 jun 2010, 00:47
av Arne M
Hellenius skrev:Vi var ett gäng från Vallentuna Aviatörförening som lyfte från Barkarby mot Västerås i söndags morse och återvände på eftermiddagen.
Jag beklagar den usla bildkvalitén, men får skylla på ljuset. Det här är alltså den sista DC-3'an som lyfter från Barkarby 2010.05.30
På morgonen.
På kvällen. Lyfter mot Vallentuna.
Tack för riktigt fina och nostalgiska bilder från Barkarby.
Apropå de visade bilderna ovan så flög jag personligen första gången med en SAS DC-3 sommaren 1955 till Visby. För en åttaårig flygintresserad grabb var det en upplevelse som startade mitt stora flygintresse. Men Barkarby har även på ett mer personligt plan [sic!] haft en stor betydelse eftersom min morbror under många år hade sin arbetsplats där och avslutade sin karriär ombord på Flygvapnets räddningshelikoptrar, den välkända Vertolen, när flygflottiljen fortfarande fanns kvar.
Så jag har därför följt F8 lite mer än andra flygflottiljer här i landet (möjligen med undantag för F4 på Frösön som av mer lokalgeografiska skäl betytt mycket eftersom släkten kommer från Östersund och Jämtland) under årens lopp. Att därför få uppleva att man lägger ned den sista men likafullt väsentliga delen av flygverksamheten på Barkarby är ett hårt slag. När man dessutom vet att man med lite god vilja hade kunnat ordna så att både flygfältet och nybebyggelsen av förvisso behövliga bostäder kunnat samexistera så förefaller det vara ovanligt kortsiktigt tänkt av beslutsfattarna. En storstadsregion som Stockholm behöver en flygplats för allmänflygets små två- och fyrsitsiga kärror - ska det vara så svårt att förstå det i kommunpolitikernas tjänsterum?
Re: Barkarby ett blad i historien?
Postat: 01 jun 2010, 07:49
av Fredric Lagerquist
ABC-Nytt hade ett inslag om Barkarby igår -
klicka här för att se.
Re: Barkarby ett blad i historien?
Postat: 11 jun 2010, 23:25
av Hans E Fredbäck
Nu gäller det att bevara dokument om flygplatsanläggningen och dess verksamhetshistoria, med syfte att den skall kunna presenteras/återuppstå i en virtuell realitet för efterkommande.
Här måste ske en kraftsamling av alla sk. "goda" krafter. Samlade, samarbetande och samverkande kommer vi att lyckas - under förutsättning av en stark ledning.Jag har upplevt betydelsen av en entusiastisk "flyggeneral" som ordförande i en programgrupp. Avgörande för framgång!
Vilken organisation tar täten? Fundera på saken och kom med konstruktiva förslag. Leve Barkaby flyplats för evigt i våra "handlingar" - såväl beslut som dokument (fakta, presentationer). The show will come!