Postat: 19 jun 2008, 21:22
Jag misstänker starkt att Red Bull Air Race gör sig bättre på TV än i verkligheten. Precis som ishockey; en kamrat på jobbet fick med mig till Globen för att se Luleå (Plannja?) mot Färjestad. Man såg inte alls så bra som på TV; visserligen fick man se repriser uppe på jumbotronen i taket och tjej-hejaklackar med plymer och orgel-trudelutter men, nej. Ganska platt.
Sedan är säkert Red Bulls arrangörsteam proffisga. Och sådan racing som när Gabor Varga omkom handlar det inte om. Så var det väl en rysk pilot som skadades svårt vid en olycka i Japan; vet ej vid vilken race/show det var.
Ett klipp från webben från en person som arrangerat flygdagar på Tullinge så han kan antas veta:
Sedan finns det skräcken också. Svenske piloten Gabor Varga deltog i en annan air racing cirkus, Aero Grand Prix, med blev påflugen vid en tävling på Malta den 10 september 2006 och omkom. Med tragisk tydlighet visar detta att det handlar om små marginaler inom airracing. En stor skillnad är dock att vid Aero GP så flyger många plan samtidigt i samma bana och i tre olika grener. I Red Bull Airracing flyger planen ett och ett i en väl definierad bana.
Om vi får ett av dessa arrangemang till Stockholm hoppas jag att det blir Red Bull. Deras säkerhetstänkade och allmänna organisation verkar vara i ordning. Jag tror inte att Stockholm skulle klara en olycka till vid en flyguppvisning. Den 8 augusti 1993 gick det ju bra trots allt, men efter det har det inte varit några flyguppvisningar över Riddarfjärden..
Lars S
Sedan är säkert Red Bulls arrangörsteam proffisga. Och sådan racing som när Gabor Varga omkom handlar det inte om. Så var det väl en rysk pilot som skadades svårt vid en olycka i Japan; vet ej vid vilken race/show det var.
Ett klipp från webben från en person som arrangerat flygdagar på Tullinge så han kan antas veta:
Sedan finns det skräcken också. Svenske piloten Gabor Varga deltog i en annan air racing cirkus, Aero Grand Prix, med blev påflugen vid en tävling på Malta den 10 september 2006 och omkom. Med tragisk tydlighet visar detta att det handlar om små marginaler inom airracing. En stor skillnad är dock att vid Aero GP så flyger många plan samtidigt i samma bana och i tre olika grener. I Red Bull Airracing flyger planen ett och ett i en väl definierad bana.
Om vi får ett av dessa arrangemang till Stockholm hoppas jag att det blir Red Bull. Deras säkerhetstänkade och allmänna organisation verkar vara i ordning. Jag tror inte att Stockholm skulle klara en olycka till vid en flyguppvisning. Den 8 augusti 1993 gick det ju bra trots allt, men efter det har det inte varit några flyguppvisningar över Riddarfjärden..
Lars S