Sida 2 av 2

Postat: 25 nov 2008, 18:50
av Ingemar Strandberg
Till Bengt Ekbledh,
Sorry Bengt angående tändkablarna.
Jag kan bara citera min salig far, som brukade säga:
"Man är väl inte sämre karl än att man kan ändra sig?"
Ingemar

Postat: 25 nov 2008, 19:00
av Ingemar Strandberg
Till Bengt Ekbladh
Sorry för min felstavning av ditt namn. Slarvig korrekturläsning av mig-
Ingemar

Postat: 25 nov 2008, 19:32
av Bengt Ekbladh
Hej Ingemar!
Felstavningar spelar väl ingen roll, bara man ser vad man menar.
No hard fealing, hoppas jag ( osäker på stavningen, tänk om engelsmännen kunde stava på svenska!!)
Som sagt , tack för dina inlägg o synpunkter.
Man får sällan veta vad man vill ”få nys om” , om man inte frågar.
Hoppas vi ses mera på forumet:
Bengt


Hej Kenneth!
Tar ditt inlägg som en komplimang !!

Bengt

Återgång till FlygHistoria….

Postat: 25 nov 2008, 19:56
av arne wallen
Ursäkta mig Ingemar, kan du ännu ändra dig, undrar nämligen över flygrutten, Bortom horisonten berättar att rutten gick via Salla men du säger Kuusamo.
Vaadan detta.
Enligt finska gränsbevakningen var flygtrafiken aktiv hela dagen, på finsk förfrågan svarade konsul Åke Svensk att Sverige har övat flygning på hög höjd och därvid överträtt gränsen.
Fortsättningsvis att förhör pågår på staben
Senare meddelar Sverige att svenska plan inte varit i luften den dagen i norr.
Tiden var annan, Finland hade inte flygplan i norr om man inte räknar med gränsbevakningens gamla Junkers o.dyl.
Tystnadsplikt krävdes av var och annan, tiderna har ändras och även tankesätten.
Även utan tystnadsplikt höll man tyst.
Hoppas nån i nåt skede kommer på nånting.Det att filmen ifråga inte finns i Sverige kan ju bero på diplomatpost till nåt annat land.
mvh.aw

Postat: 25 nov 2008, 22:27
av Ingemar Strandberg
Hej arne,
Jag kan visserligen inte personligen gå i god för de geografiska lägesangivningarna, men i en HPM 1993-05-04 (numera ej hemlig) anges företaget vara riktat mot "KANDALAKSJA-KUUSAMO-OMRÅDET. finska källor anger även observationer över SALLA. Utväg och hemväg behöver inte nödvändigtvis vara desamma. PM-en är ÖB:s och upprättad av Rolf Gustafsson. Härav min rubricering, som är ÖB officiella.
Ingemar

Postat: 25 nov 2008, 22:44
av arne wallen
Tack
Förstår bra att uppdraget gälde ett större område, eller kanske rentav"var du har möjlighet".
I Finland fanns ju då endast gränsbevakning och luftförsvar i norr som fotfolk.
Med kikare och som lyssnarposter.
Wihuri med gamla krigsvana motorer var det modernaste. :-(

Postat: 26 nov 2008, 02:03
av Bengt Ekbladh
Nu tycker jag det börja Hetta till!!

>>i en HPM 1993-05-04 (numera ej hemlig) anges företaget>>

Frigiven ca 44 år senare?
Inte undra på att det är så tyst
Bygger tex. Bortom horisonten delvis på detta ?

Bengt

”Vad står mellan raderna”

Postat: 26 nov 2008, 07:53
av Lars Sundin
arne wallen skrev: ...
...Det att filmen ifråga inte finns i Sverige kan ju bero på diplomatpost till nåt annat land.
mvh.aw
Detta kommer mig att tänka på att kopior av vissa bilder som togs från Fredrik Lambert-Meullers flygning 10 juli 1948 (och ev. från fler) mot Baltikum direkt lämnades till USA. (Bortom horisonten, sid 88) Detta var en följd av ett avtal (sid 78, 79). Lambert-Meullers Mustang hade ju en från USA införskaffad kamera, amerikanerna höll även med film för att inte misstankar skulle uppstå när flygvapnet skulle köpa film till en kamera som officiellt inte fanns inom FV. Enligt intervjun med Lambert-Meullers söner hade f ö nationalitetsmärkningen på pappans Mustang tagits bort inför uppdragen. Han gjorde fler flygningar, och fick en finare utmärkelse, än Wängström. Dessa utmärkelser väckte viss förvåning på F 11 eftersom man inte brukade inte få utmärkelser av denna art för väl utfört "vardagsslit" (sid 110).

Överhuvudtaget står mycket att läsa i "Bortom horisonten" och boken ger svar på de flesta av de frågor som ställts hittills (Sedan ger ju ett svar ger ju ofta upphov till fler frågor, samt att det finns tolkningsproblem). Bland annat nämns den uppmärksamhet Goliaths Spitfire väckte bland personalen på Kallax. Men man snackade bara man och man emellan, frågade inte uppåt (jfr Emil L:s utsaga) (se sid 110). Vidare beskrivs planerna för ytterligare flygningar mot Sovjet och de mål som då var aktuella (Murmansk-trakten, se sid 106).

Egentligen är det hela väl inte så konstigt. Herrar Hellström och Andersson har lagt ett svårt pussel. En del bitar har kanske inte alltid passat helt ihop och andra bitar har kommit bort. Man får därtill läsa på flera ställen för att kunna göra en helhetsbedömning av en viss händelse.

Lars S

Postat: 26 nov 2008, 18:54
av Lennart A
Hej alla debattglada!

Som Andersson i Andersson och Hellström som skrev "Bortom horisonten" kan jag bara instämma i att många av svaren på de frågor som ställts här finns i boken. Där kan man också se vilka källor vi använde. De hemligstämplade utredningarna/redogörelserna fick inte lämnas ut förrän efter Lambert-Meullers död, respektive lämnades ut först på begäran av oss (och eftar Wängströms död).

En del information, exempelvis detta med övermålade nationalitetsbeteckningar, lär vi aldrig få ett säkert svar på. Uppgifterna bygger på hågkomster långt i efterhand och sådana är ofta mycket osäkra om de inte kan kontrolleras mot andra källor. Naturligtvis var syftet, om övermålning nu skedde, att flygplanet i luften vid observation från marken inte skulle kunna identifieras som svenskt. Vid ev nödlandningen fyllde detta ingen funktion.

Idag är ju de hemliga fotospanings- och signalspaningsflygningana kända historier, men för oss som snokade fram uppgifterna 2001-2002 var det ytterligt spännande att rota fram pusselbitarna och sedan passa ihop dem. Det gick många timmar på arkivet till det. Kul att det finns intresse för ämnet!

Lennart Andersson

Postat: 26 nov 2008, 19:20
av Bengt Ekbladh
Hej o tack för boken. (Andersson och Hellström)
Verkligen ett puzzel att få ihop det
”Dyker” det kanske upp nya uppgifter efter hand?

Mvh Bengt

Postat: 26 nov 2008, 19:41
av Lennart A
Det gör det alltid. I detta fall exempelvis en del detaljer ang DC-3:ans inredning (se DC-3-utredningen!) och en del om Västsidans signalspaning.

Lennart Andersson

Postat: 26 nov 2008, 21:17
av eralehm
Hej,

Uppgiften om övermålningen av nationalitetsmärken med svart färg kom, vad jag vill minnas, från en kommentar som Wängström gjort 40 år efter flygningen. Den kom med i "Bortom horisonten" eftersom det när den skrevs inte fanns någon anledning att tvivla på Wängström i den här frågan.

Efter bokens publicering kommenterade några f.d. mekar på F 21 att de inte hade något minne av några övermålade nationalitetsmärken och att de betvivlade att det var sant.

Rent logiskt sett kan man tycka att det vore rimligt att måla över kronmärkena på en sådan här flygning. Men som redan kommenterats skulle det inte spela någon roll vid ett haveri: det skulle troligen alltid gå att hitta någon detalj i vraket som pekade mot Sverige. Att Wängström själv hade fått papper och kläder som visade att han var ryss var inte för att dölja hans ursprung om han blev tillfångatagen utan för att hjälpa honom undgå att fångas.

Återstår iaktagelser av planet under flygning. Flyghöjden var dock sådan att det knappast skulle gå att se några beteckningar från marken, ens med starka kikare. Och av allt att döma förväntade man sig inte att stöta på något sovjetiskt flyg i luften: det var en stor förvåning att så skedde. Alltså fanns egentligen ingen trängande anledning att måla över kronmärkena.

I dagens läge är jag nog benägen att tro att S 31:ans kronmärken INTE var övermålade och att detta var en efterkonstruktion av Wängström. Det finns andra tecken på att han ibland "bättrade på" historierna med tiden: alltid en risk med historieskrivning baserad på personliga hågkomster och muntliga källor.

Hälsningar,

/Leif Hellström

Postat: 27 nov 2008, 16:37
av Ingemar Strandberg
Hej Leif,
Det där med svart färg är tydligen viktigt. I skiftet september-oktober 1959 satt W och jag på lokal och åt middag. Det var då han beslöt sig för att berätta vad han varit med om - något jag inte hört talas om tidigare. Han berättade vad som stod i er utmärkta bok och litet till. Skälet var, att han denna dag lämnat in sin avskedsansökan från flygvapnet och övergått till reservstat. Han ville genom att berätta för mig försäkra sig om att hans version av händelserna inte skulle förvanskas, som lätt sker genom utomstående påverkan. Senare fick jag också hans samlade skrifter. Nåväl - svartmålningen berättade han också om då - 10 år efter händelsen. Skälet sade han var, att Spitfires utgående från Norge mot Kolahalvön hade haft svartmålade kokarder - RAF (?) - och förhoppningen att vår S 31 då skulle kunna tas för en NATO-maskin. Något som också tydligen skedde. Kanske F 21 mekars minne förbleknat efter 40 år? Svårt att fastställa. Fast jag är nog villig att påstå, att den som direkt berörts förmodligen också minns detaljerna bäst. Men säker kan man ju inte vara - W var ju en skämtare. Fast varför skämta om svart färg?
Hälsningar
Ingemar