Sida 3 av 3
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 16 aug 2009, 10:15
av Bengt Ekbladh
Hej Christer S.
"Bukstarten" Torde avse 1946-06-29 med J28A 28004.
Det står::
>> fäller in stället för tidigt i starten F8,skrapar mot marken i starten>>
Kostnad beräknas till 3500:-
Bengt
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 16 aug 2009, 10:43
av martinp
Det skedde ytterligare minst en bukstart med Vampire. Planet var en J 28B från F 4 och året 1953. Dessvärre havererade planet men piloten klarade sig som tur var. Här är en länk till Länstidningens artikel:
http://ltz.se/nyheter/krokom/1.1108022
Martin Persson
Re: En annan Arne ;-)
Postat: 17 aug 2009, 19:43
av Erik
Arne Nilsson skrev:
Var satt landställsreglaget på 35:an?
Reglaget och tillhörande skylt syns i nedre vänstra hörnet på bilden.
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 18 maj 2012, 23:23
av Emil Lindberg
Som synes är 39212 "Up and running"
http://www.airliners.net/photo/Sweden-- ... 209839a2ff
Sedan hon, efter ommålning, återkom till oss (F 17) i början av året har hon hunnit med både det ena och det andra, bl.a ingått i incidentberedskap.
Man kan ju undra när haveriutredningen blir klar.
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 30 okt 2012, 13:22
av Emil Lindberg
Emil Lindberg skrev:Man kan ju undra när haveriutredningen blir klar.
Detta är tydligen en krånglig utredning. Flygplanet ifråga har efter reparation snart varit i tjänst ett år, men utredningen har ännu inte publicerats.
Här är en youtube-film om en liknande händelse
http://youtu.be/XlaJJXkS3uo
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 09 nov 2012, 23:36
av Emil Lindberg
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 15 nov 2012, 18:01
av Åba
Från förarens egna redogörelse:
"Samtidigt började flygplanet glida åt höger. Föraren övervägde att skjuta ut sig, men bedömde att flygplanet kunde slå runt när det gled av banan, och att det därför fanns risk för att utskjutningen skulle ske då flygplanet inte befann sig i horisontellt läge. Detta, tillsammans med vetskapen om att räddningsstyrkan fanns nära samt att
flygplanet tidigare visat sig hålla bra vid rundslagning ledde till beslutet att sitta kvar i flygplanet."
Jo, det har ju herr Rådeström provat...
Skämt åsido, det är mänskligt att fela.
Skönt att det gick bra trots allt.
Undrar bara hur han kände sig när han insåg att landning skett med infällt ställ.
Måste ha grämt sig en del.
Nåväl. Jag bjuder på detta (i egenskap av skattebetalare)
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 16 nov 2012, 07:46
av Bengt Bergholm
Det brukar ju lite skämtsamt sägas att det bara finns två sorters piloter. Dom som landat med stället infällt och de som kommer att göra det...
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 16 nov 2012, 19:31
av Zimme
Bengt Bergholm skrev:Det brukar ju lite skämtsamt sägas att det bara finns två sorters piloter. Dom som landat med stället infällt och de som kommer att göra det...
Vi som flyger med fast ställ då?
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 17 nov 2012, 14:36
av LPI-Observer
Jag tror den gode Bengt blev lite ställd där
Mvh David
Re: SAAB JAS 39 buklandning idag torsdag!
Postat: 17 nov 2012, 22:55
av Bengt Bergholm
Tja... gäller såklart underförstått bara piloter som har möjligheten att göra den grodan. Sen finns det ju alternativa sätt även för fixed gear piloter att göra den erfarenheten...
http://youtu.be/4PRobyV7tM0