Sida 3 av 8
SE-BEV
Postat: 10 apr 2008, 10:07
av Lars Sundin
Hej Fredric!
Apropå initialer "gömda" i registreringen fattade jag dig för ett par inlägg sedan som att SE-BEV syftade på Björn Ek, Vallentuna (som tydligen inte längre äger planet)?
Se
http://www.eaa.se/flygandeXmain.htm.
Lars S
"Segra"
Postat: 10 apr 2008, 10:58
av Fredric Lagerquist
Hej Lasse,
Du nämnde DH Dove SE-EUR innan. Att det andra svenskreggade exemplaret (SE-CWT kom inte så långt tyvärr) av typen var SE-GRA var heller ingen slump: Grafström of Grafair fame anno 1972.
http://www.airliners.net/photo/De-Havil ... 1190579/M/
Segra som G-AMZN:
http://www.airliners.net/photo/Unknown/ ... 04/0514946
SE-GRA kommer kanske några av oss ihåg från TV-serien
Pojken med guldbyxorna...
Grafair Jet Center
Postat: 11 apr 2008, 19:55
av Arne M
Igår passerade jag Bromma och såg en privatjet parkerad på Grafair Jet Center med registreringen SE-RIK. Vad är det för plan - vilken typ och vem är den registrerad på? Jag tyckte att det var en kul variant på registrering i stil med den SE-DEL som flög åt SEBanken då det begav sig.
Postat: 11 apr 2008, 20:07
av Christian S
Lisebergs Aerovarvet hade registrering SE-UPP .... ;)
Numera är den ersatt av en annan attraktion.
Re: RIK & RIT
Postat: 11 apr 2008, 20:08
av Fredric Lagerquist
Arne M skrev:Igår passerade jag Bromma och såg en privatjet parkerad på Grafair Jet Center med registreringen SE-RIK. Vad är det för plan - vilken typ och vem är den registrerad på? Jag tyckte att det var en kul variant på registrering i stil med den SE-DEL som flög åt SEBanken då det begav sig.
Saxat från
http://www.luftfartsstyrelsen.se/templa ... ber=SE-RIK
SE-RIK
Luftfartygstyp CESSNA 550
Tillverkningsnr 550-0378
Tillverkningsår 1980
Max startvikt (kg) 6577
Luftvärdig tom 2009-01-31
Registreringsdatum 2008-01-09
Registrerad ägare
Siemens Financial Services AB
Röntgenvägen 2
171 95 SOLNA
Från och med 2008-01-09
Registrerad innehavare
Grafair Flight Management AB
Flygplatsinfarten 1
168 67 BROMMA
Från och med 2008-01-09
Fast, en rakvingad Citron från 1980
är det inte så att man i första hand avser att man kör på en RIK blandning? Men iofs, nog behöver man vara RIK för det
Sen har vi en skapligt ny Citron Encore som heter SE-RIT - misstänker att ITTUR har fått in de två sista bokstäverna på den:
http://myaviation.net/?pid=01278475
Postat: 11 apr 2008, 20:22
av Erik
Christian S skrev:Lisebergs Aerovarvet hade registrering SE-UPP .... ;)
Vilket jag skrev på första sidan. En rolig "registrering" var det, men själva attraktionen provade jag aldrig.
Postat: 11 apr 2008, 23:43
av Lars Sundin
Erik skrev:Christian S skrev:Lisebergs Aerovarvet hade registrering SE-UPP .... ;)
Vilket jag skrev på första sidan. En rolig "registrering" var det, men själva attraktionen provade jag aldrig.
Jag googlade på "Aerovarvet". Attraktionen, som efter några år blev reducerad till en sjöfarkost, kallad "Kulingen" var t o m "chalmerstestad", ett uttryck jag minns från 60-talet och som man på denna förnämliga tekniska högskola nog kom att ångra, när det förekom i samband med sådana produkter som i dag demonstreras under lågtid på kommersiella TV-kanaler. Se
http://fy.chalmers.se/LISEBERG/AEROVARVET.html.
En dansk (skåning?) har skrivit mycket utförligt och med saknad (på engelska) om attraktionen han upplevde som 7-åring på
http://www.themeparkdenmark.dk/TDDiscus ... 72df07ea43 och har även flera bilder varav en är
http://i264.photobucket.com/albums/ii18 ... eronew.jpg. (Andra bilder visar registreringen SE-UPP.) Han verkar tyvärr ha missat den göteborgska humor jag tycker mig märka i namnvalet och är kanske även omedveten om Göteborgs stolta varvs-traditioner:
The only looping starship installed in Scandinavia! This one was themed to be a mix between a space shuttle and a fighter jet. In the first seasons, the staff had clothes similar to those working on real airplanes. The name Aerovarvet is Swedish for "Aero-Loop or "Looping Aeroplane". It ran a program unique for Intamin Looping Starship's. It gave you three revolutions at higher speeds and the last revolution left you inverted for several seconds (Often 8-12 seconds) which gave you the sensation of weightlessness.
Naturligtvis har Wikipedia en artikel också.
Lars S, som bara kände till Göteborgsvarvet
Postat: 12 apr 2008, 11:51
av Olle Ekwall
Ett par registreingar till där man tydligen valt tecknen:
Ett hembyggt flygplan som man kallar Facetmobile och som påminner lite om F117, det är byggt av Waifan och Dean. Beteckning blev då
N117WD
En i England hembyggd Ultravia Pelican hade registrering
G-PELI
Den köptes till Sverige och fick SE-YTO reserverat. Den kom aldrig i luften. Senast jag hörde något om den (för flera år sedan) var den på väg till Norrland, någonstans. Någon som vet mer om detta plans öde?
C Ya
Postat: 12 apr 2008, 15:20
av Fredric Lagerquist
...eller som man säger på UL-vis: SE-YOU...
F d SE-XOV.
Re: RIK & DEG
Postat: 12 apr 2008, 20:29
av Fredric Lagerquist
Fredric Lagerquist skrev:Arne M skrev:Igår passerade jag Bromma och såg en privatjet parkerad på Grafair Jet Center med registreringen SE-RIK. Vad är det för plan - vilken typ och vem är den registrerad på? Jag tyckte att det var en kul variant på registrering i stil med den SE-DEL som flög åt SEBanken då det begav sig.
SE-RIK
Luftfartygstyp CESSNA 550
Tillverkningsnr 550-0378
Tillverkningsår 1980
Max startvikt (kg) 6577
Luftvärdig tom 2009-01-31
Registreringsdatum 2008-01-09
Fast, en rakvingad Citron från 1980
är det inte så att man i första hand avser att man kör på en RIK blandning? Men iofs, nog behöver man vara RIK för det
En i mitt tycke passande regga är SE-DEG
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=711224
En Cessna på Bromma...
Postat: 12 apr 2008, 21:10
av Lars Sundin
När vi ändå är inne på Cessna, Bromma och pengar ("deg") så passar ju en dramatisk snutt ur TV-filmen "Hassel - Svarta Banken" från 1992 om man inte är så ämnesfundamentalistisk.
http://www.youtube.com/watch?v=7TWAr6FzEVY
Man undrar ju hur det hela är inspelat och hur man har råd att misshandla en Cessna 172 så. Försedd med en registrering SE-KEU som dessutom still är still going strong; på flottörer i bortre Norrland och numera tydligen i Täby sjöflygklubb.
Lösningen kan hittas på webben.
Lasse S
Re: Mansell RIT
Postat: 12 apr 2008, 21:40
av Fredric Lagerquist
Fredric Lagerquist skrev:Sen har vi en skapligt ny Citron Encore som heter SE-RIT - misstänker att ITTUR har fått in de två sista bokstäverna på den:
http://myaviation.net/?pid=01278475
...som för övrigt hade en fynding Manx-regga innan den blev svensk: M-ANSL.
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6116442
Att ändra sina inlägg.
Postat: 13 apr 2008, 21:43
av Robert Widmark
Hej Fredric!
Att radera är enkelt - det är bara att trycka på X-et i högerhörnet.
Men hur gjorde du för att ändra - så man slipper skriva om hela inlägget när det blivit (litet) fel?
Vill du dela med dig av din visdom?
Robban
vetgirig med tjocka tummar
Re: Att ändra sina inlägg.
Postat: 13 apr 2008, 22:42
av Fredric Lagerquist
Robert Widmark skrev:Hej Fredric!
Att radera är enkelt - det är bara att trycka på X-et i högerhörnet.
Men hur gjorde du för att ändra - så man slipper skriva om hela inlägget när det blivit (litet) fel?
Vill du dela med dig av din visdom?
Robban
vetgirig med tjocka tummar
Hej RobbeVille!
På ditt egna inlägg syns, när du är inloggad, i högerhörnet tre knappar: "citera" och "ändra" samt "X". Ska man ändra ta man "ändra" - klicka där och du kommer åt ditt redan postade inlägg
Yak-52 SE-LII
Postat: 14 apr 2008, 00:59
av Fredric Lagerquist
...men åter till vad handlar om i denna tråden.
Att Mr ManiYak bär registreringen SE-LII är ingen slump...det kan man räkna ut... inte minst med romerska siffror
Postat: 14 apr 2008, 07:38
av Lars Sundin
Olle Ekwall skrev:Ett par registreingar till där man tydligen valt tecknen:
Ett hembyggt flygplan som man kallar Facetmobile och som påminner lite om F117, det är byggt av Waifan och Dean. Beteckning blev då
N117WD
En i England hembyggd Ultravia Pelican hade registrering
G-PELI
Den köptes till Sverige och fick SE-YTO reserverat. Den kom aldrig i luften. Senast jag hörde något om den (för flera år sedan) var den på väg till Norrland, någonstans. Någon som vet mer om detta plans öde?
Jo Facetmobile är en skojig sak. Man kommer ju att tänka på humlan som enligt aerodynamikens lagar egentligen inte skall kunna flyga, men eftersom humlan inte kan läsa så flyger den ändå... Skämt åsido, Facetmobile har en del fördelar, det har t o m NASA deklarerat. Se även om en applikation av konceptet på typens egen sajt på
http://members.aol.com/slicklynne/facet.htm.
Facetmobile ser ut som så:
Naturligtvis har Facetmobiles konstruktion styrts av andra överväganden än F-117:s. Facetmobile flög f f g 1993, alltså efter F-117. (Ett plan det ju gick väldiga spekulationer ikring hur det skulle se ut. Plastmodelltillverkare gav ut modeller grundade på helt felaktiga gissningar.)
Som det står hos TWITT (grupp för tillbedjare av den Flygande Vingens Överlägsenhet):
The configuration was developed using a combination of analytical methods, radio-controlled model testing and wind-tunnel testing. In all, 8 radio-controlled models were built and flown. Construction of N117WD took 2 1/2 years. First flight was April 22, 1993.
Vad gäller Ultravia Pelican så ser den ju trevlig ut. Drabbades den av någon certifieringskrav-ändring månne. Typen verkar numera inte erkänd i Sverige, enligt en slarvig googling. Det måste väl finnas någon UL-kunnig på detta forum som vet läget. Finns enligt EAA:s lista ett 0%-färdigt vilande bygge i sydligaste Sverige.
Lars S
Postat: 14 apr 2008, 08:12
av Olle Ekwall
Det finns en Pelican i Västerdalarna, den är expriment-registrerad, SE-XPH. Den ägs av en känd rallyförare. Denna variant har aluminiumvinge och kan inte UL-klassas.
De varianter som väger in i UL-klass har dukad vinge. Det ex som hade reg G-PELI var inte av den typ som angavs vid köpet och den kunde inte väga in så som det var tänkt.
Postat: 14 apr 2008, 19:45
av Göran Hansson
Vi har en Mooney på Barkarby SE-LUA som ägs av Lars Uno Andersson
När BAe 146 var på tapeten och gjorde sina demoflygningar runt jorden så hadde ett av planen G-SHHH, lite för att berätta om dess tysta framfart.
Kom precis hem från SnF i Lakeland och flög hem med Virgin Atlanic, och den 747-400 hadde G-VROY med namnet "Pretty Woman" efter en sång av Roy Orbison.
På tal om SnF så träffade jag konstruktören av facetmobilen där, den har tyvärr krachat in i ett staket men är under uppbyggnad, piloten klarade sig dock.
/Göran
SE-EDN
Postat: 15 apr 2008, 20:44
av Fredric Lagerquist
Expressen och
DN ägde två Piaggio - den första var en P.136L-1, SE-C
DE. Den ersattes av P.166B, SE-
EDN, i mitten av 60-talet:
SE-EDN ersattes i sin tur av PA-31 SE-G
DN 1973.
EXPR/DN Reportageplan
Postat: 15 apr 2008, 21:30
av Robert Widmark
Hej Fredric!
Mysigt att tidningsmurvlarna lyckades skaffa fyndiga reggar till sina reportageplan.
Så får jag tacka för tipset med knappen "ändra".
Ska hålla ett öga på högra övre hörnet - det är väl där knappen pluppar upp?
Kan vara bra att ha till hands...
SE-LFV - Luftis eget plan
Postat: 16 apr 2008, 06:57
av Lars Sundin
På 80-talet köpte Luftfartsverket, LFV, en begagnad Grumman G-1 från USA för att kontrollmäta ILS, radiofyrar och andra radionav-anläggningar.
Planet fick registreringen SE-LFV, "vilket gav upphov till vissa kommentarer från marknaden" som det heter i
http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload ... tionen.pdf där hela anskaffningshistoriken beskrivs. Planet gav i vissa situationer ifrån sig ett väldigt oljud; en av dess piloter har beskrivit hur det var att taxa in mot en stationsbyggnad och betrakta reaktionen och ansiktsuttryck hos folk som befann sig på plattan.
Jag hittar tyvärr ingen direkt tillgänglig bild (finns i publikationen oven) men väl en bild efter den varit SE-LFV. Propellrarna saknas; kanske för oljudets skull...
http://www.airliners.net/photo/Grumman- ... 1193076/M/
Apropå flygplan som låter alldeles för mycket så hade DN:s Piaggio-plan som Fredric L nämnt denna olägenhet också. DN var inte trovärdigt i miljödebatten tyckte en trafikledningschef på Bromma.
Skjutande propeller ger oväsen. Beech Starship lät hemskt, men Burt Rutan får ibland stolliga idéer och går då inte att hejda som aerodynamikern m m Tomas Leijon skrev på ett forum.
Lars S
Re: SE-LFV - Luftis eget plan
Postat: 16 apr 2008, 08:01
av Fredric Lagerquist
Lars Sundin skrev:På 80-talet köpte Luftfartsverket, LFV, en begagnad Grumman G-1 från USA för att kontrollmäta ILS, radiofyrar och andra radionav-anläggningar.
Planet fick registreringen SE-LFV, "vilket gav upphov till vissa kommentarer från marknaden" som det heter i
http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload ... tionen.pdf där hela anskaffningshistoriken beskrivs. Planet gav i vissa situationer ifrån sig ett väldigt oljud; en av dess piloter har beskrivit hur det var att taxa in mot en stationsbyggnad och betrakta reaktionen och ansiktsuttryck hos folk som befann sig på plattan.
Jag hittar tyvärr ingen direkt tillgänglig bild (finns i publikationen oven) men väl en bild efter den varit SE-LFV. Propellrarna saknas; kanske för oljudets skull...
http://www.airliners.net/photo/Grumman- ... 1193076/M/
Ja, där i Sharjah har f d SE-LFV/SE-LDV stått och "ruttnat" bort det sista deceniet. Det fanns en artikel om flygplanet i SFT 1/2004. Jag följde upp den med ett inlägg om varför G.1'an står där den nu står, vilket publicerades i Brevlådan i SFT 4/2004.
G-TURN
Postat: 24 apr 2008, 22:11
av Martin F
Känner att jag måste bidra med den fyndiga registrering som min SKybolt hade i England, då jag köpte den.
Vet inte om det går att hitta något mer passande på en ava-kärra...??
Förslag ??
Numera har den tagit Flygfiskens oanvända registrering, men det har avhandlats i en diskussion på det gamla forumet.
/Martin
"edit" stavfel
Re: G-TURN
Postat: 25 apr 2008, 08:52
av Fredric Lagerquist
Martin F skrev:Känner att jag måste bidra med den fyndiga registrering som min SKybolt hade i England, då jag köpte den.
Vet inte om det går att hitta något mer passande på en ava-kärra...??
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=102744
Var tvungen att kolla va' G-BANK var för något. Inte riktigt lika "upphetsande": En
Sen eka etta tillverkad 1972...
En annan passande engelsk registrering - G-IFFR
Postat: 25 apr 2008, 16:13
av Sven-Erik Jönsson
I Storbrittanien, i likhet med Italien kan man tydligen ganska fritt få välja en önskad registrering, förutsatt att den är ledig. Så har John Ritchie, en mycket aktiv medlem i International Fellowship of Flying Rotarians gjort. Hans Piper PA-32-300 Cherokee Six har registreringen G-IFFR.
/Sven-Erik