quote="Fredrik Lager"][quote="Jag vill för övrigt minnas att när jag vid den första genombläddringen av boken noterade att FJS under en tid varit förlagda till I19, stämmer detta eller har jag blandat ihop FJS med något annat. (Har tyvärr inte tillgång till min bok just nu, därav frågan
)
Klart bakåt, skott kommer!
/Fredrik Lager[/quote]
På sidan 197 i boken kan man läsa att FJS har haft sin vinterutbildning förlagd till I19 inte mindre än 15 gånger mellan åren 52-92. Jag hade till viss del rätt!
P.S Under min grundutbildning på MekB19 agerade vi under en övning B-styrka år Flygbasjärgarna. Det var både spännande och roligt!
Mvh
Fredrik Lager[/quote]
*********************
Hej Fredrik!
15 gånger!?
"Det hade jag ingen aaaning om". för att travestera Hasse Alfredsson.
Jag "skämmes" lite över att jag faktiskt inte läst boken från pärm till pärm någon gång ännu,
trots att jag köpte den när den kom ut -92.
Om man skall vara noga (och det ska man ju) så hade FJS vinterutbildning i Östersund två ggr, 1964 (förläggning A 4), 1965 (förläggning I 5), vad jag vet. Jag var nämligen med på båda.
Du kanske hittar fler gånger.
Appropå vinterutbildningen 1964 i Östersund.
Snötillgången var mycket dålig ( c:a 1 dm) i Januari. Därför fick man förlägga alla hoppningar till Flygvapnets gamla krigsflygfält (fält 27) i Hallviken strax söder om Strömsund, där snön låg djup.
Till slut kom snön även till Östersundstrakten och vi fick börja hoppa på FVs Optandfält (fält 26) i Ope som planerat.
Alla "skarpa" (tillämpade, som det kallas) hopp gjordes annars på myrar och sjöar.
T.o.m på Indalsälvens is i Lit "släpptes" 2½ st gu-plutoner + 1 rep-pluton (totalt c:a 120 man), för en veckas slutövning.
Som åskådare bland många andra fanns dåvarande ÖB, flyggeneralen Torsten Rapp (på skidor).
Fällningarna gick mycket snabbt eftersom man hade tillgång till tre flygplan och kort anflygningstid från F 4.
Två Tp 79 och en Tp 55 "Caribou" såg till att det gick undan. Två lyft per plan räckte för att luftlandsätta hela kompaniet, (inkl. skidor, stavar, pulkor (med tält, radioapparater och grg)). Trångt som i en sardinburk är bara förnamnet, men ur planen och ner kom vi. Även en pulka med radioapparat (Ra 105) och Grg kom ner från 150 m höjd,
men utan att skärmen öppnade sig.
"Vojne vojne"!
Idag hade väl två "Hercules" klarat av samma "jobb" i ett lyft, kan jag tänka mig.
/Lars