Sida 3 av 3
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 01 dec 2010, 09:33
av Fredric Lagerquist
Dappen skrev:Jag skulle önska att Museiledningen är inne på forumet och kikar då och då, kanske kommer med en förfrågan om vägledning från SFF, ÖFS och Flyghistoriska rådet om hur man bäst kan förvalta samlingarna. Det skulle vara en mycket bra början. Ett nära samarbete skulle på ett tidigare stadium kanske ha kunnat förhindra rivningen av H109 och löst flera följdproblem.
Som sagt (igen): Det vore mycket intressant och få se vad flyghistoriska rådet fått veta och rekommenderat i fallet med det "nya flygvapenmuseum"...om rådet fortfarande existerar? Jag vet att det finns rådsmedlemmar bland forumbesökarna.
SFF ja -
önskar att man fört en betydligt mer aktiv linje, i tid. Man ska värna om svensk flyghistoria, vara uppsökande, slå larm om så behövs. Det är i linje med andemeningen i stadgar etc.....
Flygvapenmuseum och SFHM slog på stortrumman när de fick beskedet från statsmakten om den beviljade utbyggnaden av FVM. Därefter låste man in sig och out'ade att nu ska vi koncentrera oss på att bygga en bra utställning, kom och bli överraskade när vi öppnar igen om ett år! I samma veva drog statsmakten in xx antal miljoner från projektet vilket gjorde att en en hall på 1600 kvm inte kunde byggas. Om detta talades det inget om, man tog inte tag i detta problem och diskuterade det med den flyghistoriska kulturen. Varför inte ta hjälp? Varför inte intresserad av breda lösningar förankrade över hela fältet? Där felade man rejält.
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 06 dec 2010, 23:04
av Dappen
Hej Alla
Fick höra genom vindruverankan att det finns en referensgrupp inom SFF.
Jag förmodar att den är tänkt att stötta FVM ledningen i deras arbete. Kan någon initierad kasta ljus på detta?
Det vore mycket intressant att veta om den verkligen finns, hur arbetet sker osv. Tror att ämnet kan må bra av att få lite mer transparens än vad som är fallet nu.
Varför det hemlighetsmakeri och blygsel för att berätta om att och hur man verkar?
Över 6000 besökare på denna tråd nu sen oktober.. Men bara en handfull kommentatorer och väldigt lugnt från de övre skikten.
Om någon missat det så är det som den här tråden handlar om är just en av anledningarna varför SFF grundades en gång i tiden.
SFF stadgar:
1:1 Ändamål
Svensk Flyghistorisk Förening, SFF, som bildades den 8 januari 1961, är en öppen allmännyttig förening, som har tilländamål att stödja kulturell verksamhetinom flyghistorisk forskning och därmedsammanhängande verksamhet.
Föreningen skall i detta syfte aktivt medverka till insamling, iståndsättande och vård av från flyghistorisk synpunkt värdefull materiel, litteratur och handlingar rörande svenskt civilt och militärt flyg samt dokumentera såväl materiel- som personhistoria.
Intresse skall ägnas alla generationer av flygplan och annan flygmateriel.Svensk flyghistorisk forskning skall stimuleras och underlättas samt, i mån av tillgång på medel, understödjas ekonomiskt.
Samverkan bör ske med andra organisationer med samma eller liknande inriktning och under strävan att utveckla samhörigheten mellan olika åldersgrupper.
Ett forum på nätet kanske inte är rätt plats att föra den här diskussionen men nu har den hamnat här och bör inte tigas ihjäl utan snarare vädras ordentligt. En uppföljande artikel i föreningens tidskrift om flyghistorisk materiel som förstörs tror jag vore mycket både intressant och på sin plats. En inventering av vad som finns kvar och är bevaransvärt kan kanske också stå på agendan?
Vem skriver?
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 02 jan 2011, 18:41
av Åba
Hej
Jag tillbringade en av mellandagarna 2010 på muséet (mitt första besök efter ombyggnationen).
Eftersom jag läst denna tråd innan, så var det med lite blandade förväntningar som jag stapplade in genom den maffiga entrén.
Blev lite förvånad när jag inte hittade ett enda flygplan i det nybyggda huset...
En av de saker som slog mig var att dom verkligen har försökt göra ett muséum som passar allmänheten och inte bara de riktiga "hardcore-fansen" om jag får använda det uttrycket.
En annan sak var att det kändes lite glest mellan kärrorna, framförallt i kalla-kriget hallen. Innan ombyggnationen så var väl känslan lite att man försökt trycka in så många kärror som möjligt(?)
Jag som "bara" representerar allmänheten (dock flygintresserad), måste ändå berömma det man har åstadkommit!
Det sättet man berättar om kalla kriget känns genomtänkt och fängslande när man samtidigt fick se hur folk levde och vilka politiska beslut som formade flygvapnet.
Den nedre hallen med DC 3:ans, och dess besättnings öde, var väldigt gripande och tragiskt men ändå stämningsfullt på något sätt...
Avslutar med lite skryt:
Flög ett pass med 39-simulatorn. Drog ett par 9G-svängar över Linköping. Sen Mach 1,05 på 300 fot utmed E4:an till Norrköping (det är väl fullt tillåtet i verkligheten oxå?)
Sköt ner två mål på första försöken och landade slutligen åter i Linköping, men då var det plötsligt natt, snöstorm och dimma!
Efter en mycket mjuk landning på första försöket, så harklade sig instruktören och sa nånting i stil med: -39:an är så här lättflugen i verkligheten...
mvh
Biggles
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 03 jan 2011, 20:31
av Dappen
Jag vill rikta en uppmaning till de som är tveksamma om man ska besöka det nya FVM. Självklart ska ni gå och ta med er så många ni kan, museet är riktigt bra!!!
Jag tror inte att någon på den här tråden har påstått eller tycker att museet eller utställningen är dålig. Det är inte däri kritiken ligger.
Kritiken är i korthet hur Museiledningen förvaltar det som inte förevisas och inte tar tillvara på den kunskap, materiel och möjligheter som finns.
Museet är mycket fint och en stolthet för Linköping som stad för oss "hardcore fans" skulle det med givna medel enkelt kunna vara avsevärt mycket bättre. Efter att ha tittat runt i forumet hittar jag just en plats som är ägnad beröm till museet och jag stämmer själv gärna in i kören som berömmer lyftet som skett.
Beröm till nya flygvapenumseum
Jag ser fram emot ett mer öppet klimat för att försöka göra det ännu bättre och i framtiden undvika det som den här tråden handlar om nämligen förstörelse av flyghistorisk materiel framför våra ögon. Som museiledning har man inte bara i uppgift att göra fin utställningar man måste också ligga några steg före och för att kunna det krävs det att man är både kunnig och intresserad.
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 04 jan 2011, 00:33
av Åba
Jag påstår inte heller att någon på den här tråden har påstått eller tycker att museet eller utställningen är dålig.
När jag skriver om att det känns glest mellan kärrorna i utställningshallen, så betyder det att jag också är orolig för det som inte visas och hur det tas omhand. Behövde man verkligen hela det nybyggda huset till "bara" reception, restaurang och bibliotek? Kunde man inte ha klämt in några kärror där? Det var mina spontana känslor som jag kanske skulle ha nämnt direkt. Ledsen om jag var otydlig tidigare.
För övrigt tyckte jag inlägget passade här, eftersom det inte bara handlade om beröm...
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 04 jan 2011, 11:15
av Dappen
Hej Åba.
Det var alls inte menat som någon kritik eller pekpinne åt dej. Du är dock inte den första som efter att ha läst den här tråden uttrycker blandade förväntningar inför att besöka museet så jag ville bara förtydliga för andra att inte skruva ner förväntningarna inför ett eventuellt besök.
Andra läsare har tidigare tolkat tråden som FVM fientlig vilket är helt fel.
Alla skriver där dom vill och tycker det passar bäst, länken var också menat att förenkla.
Jag delar för övrigt din uppfattning att det ärglest mellan maskinerna.
Bra fluget förreseten!
MVH David
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 06 jan 2011, 15:57
av Fredric Lagerquist
Fredric Lagerquist skrev:Som sagt (igen): Det vore mycket intressant och få se vad flyghistoriska rådet fått veta och rekommenderat i fallet med det "nya flygvapenmuseum"...om rådet fortfarande existerar? Jag vet att det finns rådsmedlemmar bland forumbesökarna.
Märkligt tyst. Jag tar det som att Flyghistoriska rådet inte längre existerar.
Fredric Lagerquist skrev:
Flygvapenmuseum och SFHM slog på stortrumman när de fick beskedet från statsmakten om den beviljade utbyggnaden av FVM. Därefter låste man in sig och out'ade att nu ska vi koncentrera oss på att bygga en bra utställning, kom och bli överraskade när vi öppnar igen om ett år! I samma veva drog statsmakten in xx antal miljoner från projektet vilket gjorde att en en hall på 1600 kvm inte kunde byggas. Om detta talades det inget om, man tog inte tag i detta problem och diskuterade det med den flyghistoriska kulturen. Varför inte ta hjälp? Varför inte intresserad av breda lösningar förankrade över hela fältet? Där felade man rejält.
Jag vet inte på hur många kvadratmeter som hangar 109 var på, gissar på mer än 1600...i alla fall är den sedan mitten av förra månaden historia.
OT: Tråden har nu över 7000 tittningar, kanske säger en del..?
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 15 jan 2011, 21:40
av martinp
Jag vet inte vilken lokal Hangar 109 var, men när jag hör uttrycket "utdömd ur arbetsmiljö-synpunkt" så tycker jag det låter som lite som snömos.
Lite off topic i denna tråd, men jag hittade följande länk med många fina bilder på FVM på nätet:
http://www.mission4today.com/index.php? ... ic&t=10096
På det hela taget tycker jag att utställningen ser välordnad ut. Det är roligt att se att Thulin G, Sk 5 och Sk 14 äntligen har anslutit till den publika samlingen. Särskilt roligt med Thulin G eftersom det är första gången den är utställd till allmän beskådan. Det är också roligt att se att cockpiten på B 18 äntligen verkar vara färdigrestaurerad? För att vara lite negativ, så tycker jag dock att det verkar finnas lite väl mycket outnyttjad utställningsyta på en del ställen. Med tanke på att flera flygplan dessutom har hängts upp i taket, så har jag svårt att förstå varför inte Sk 11, Sk 25 och Macchi M7(?) bedömdes få plats i utställningen? När jag ser bilderna på DC-3 vraket så tycker jag inte att det ser särskilt värdigt ut. Det som en gång ansågs vara en grav har nu ställts ut till allmän beskådan. Det är åtminstone min åsikt...
Med risk för att vara tjatig så skulle jag vilja veta vad ledningen för FVM har för planer med de flygplan som fortfarande står utställda utomhus och förfaller?
Martin Persson
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 16 jan 2011, 11:40
av Mats Averkvist
Enligt uppgift så skall Macchi:n komma tillbaka till utställningen. Man skall montera i motorn, den som satt där var bara en attrapp...
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 16 jan 2011, 12:02
av Fredric Lagerquist
Mats Averkvist skrev:Enligt uppgift så skall Macchi:n komma tillbaka till utställningen. Man skall montera i motorn, den som satt där var bara en attrapp...
Sist jag såg flygplanet i utställningen (2008) så var attrappen utbytt mot motorn.
Re: Hangartömning på Malmen
Postat: 17 jan 2011, 12:23
av Fredric Lagerquist
martinp skrev:
Med risk för att vara tjatig så skulle jag vilja veta vad ledningen för FVM har för planer med de flygplan som fortfarande står utställda utomhus och förfaller?
Martin Persson
Du är inte ensam om det, Martin. Skulle tro att alternativet skrotning just nu utreds....