Svenska Draken i reserv för Finland

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Re: Svenska Draken i reserv för Finland

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Ingen kommentar i kväll om:
>>Finska Draken-Överutbildningen av Draken piloter "

Dock en ånyo förfrågan om någon har antalen utbildade Draken förare i
Danmark , Österrike och Sverige:
(Vårt antal är säkert hemligt, men finns säkert i utländska media)
Det brukar vara så, Finns flera exempel att inhemska styrkeuppgifter hemlighålls men att det är rätt
öppet i utlandet!

Någon har kanske fått nyare uppgifter om Drakenutbildningen i Finland eller mer uppgifter?

Mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Svenska Draken i reserv för Finland

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Carl-Fredrik Geust skrev:Som jag långt tidigare har skrivit tror jag inte att det kan ha funnits speciellt många "extra" Drakar i Sverige reserverade för ev. insättning i Finland. En stor del av dessa "exrtra" Drakar (24 stycken "35 Filip") hade ju redan sålts till Finland av FMV, och efter modifiering i Sverige och Finland kom att användas av Ilmavoimat från år 1976. Någon speciell överutbildning av finska Draken-piloter är också svårt att se: som redan nämnts var sammanlagt 196 finska pilotor certifierade Draken-förare, medan antalet flygplanindivider var 46 (7 st 35B, 12 st 35 S, 5 st 35C, och som sagt sammanlagt 24 st 35 F). De första 35B-planen leverardes 1972, och Draken användes till år 2000. 14 piloter flög mer än 1000 timmer, med major Markku Anttonen (1738 h) på första plats.

Som jämförelse kan nämnas att 221 piloter fick MiG-21 utbildning, medan antalet flygplansindivider var 54 st (22 st MiG-21F 13, 2 st MiG-21U, 4 st MiG-21UM och 26 st MiG-21bis), som användes 1963-1998. 9 piloter flög över 1000 timmar med MiG-21, mest major Pauli Perttula 1452 timmar, och som tvåa ing.övlt Jyrki Laukkanen (författare till bl.a. böckerna om Draken och MiG-21 i Finland) med 1285 timmar. Dessutom kan nämnas att hela 732 finska piloter fick jetutbildning med Fouga Magister (80 flygplansindivider), i tjänst 1962-1988.

Jag misstänker att HBL-reportern (som av allt att döma var närvarande vid presentationen av MIkael Holmströms bok missförstått hans argumentering). Författaren kommer f.ö. till Finland i september 2011 , och kommer då förmodligen att få möjlighet att precisera sigCarl-Fredrik Geust
Vad framkom?
Bengt Ekbladh

Re: Svenska Draken i reserv för Finland

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Någon som var närvarande och kan refferera?
Carl-Fredrik Geust
Inlägg: 80
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:31
Ort: Helsingfors

Re: Svenska Draken i reserv för Finland

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Mikael Holmström uppträdde i september 2011 på Sveriges ambassad i Helsingfors vid ett slutet tillfälle (dvs endast inför speciellt inbjudna gäster). Vid detta miniseminarium som öppnades av dåvarande ambassadör Johan Molander bestod auditoriet främst av finländska pensionerade diplomater och officerare (men inga flygofficerare, så vitt jag kunde se). Diskussionen rörde främst den 656-sidiga bokens huvudtema, dvs Sveriges hemliga NATO-samarbete, samt implikationer för Finland.

Den påstådda lagringen av Drakar för Finland berördes knappast över huvudtaget, men det detta har av allt att döma nog diskuterats då det begav sig. Kanske de svenska läsarna av detta forum har möjlighet att träffa Mikael Holmström i något mer avspänt sammanhang - han gjorde helt klart att han rätt ofta träffar läsare och marknadsför sin bok över hela Sverige.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"