Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
- Ort: Trondheim, Norge
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hei Mats.
LN-KLT x SE-ANP x 189 var den jeg siktet på.
Din "boll".
Siden du har "en fot på hver side av riksgrensen" -
Har du et spørsmål i så måte ?
Gjerne et som krever litt "research".
LN-KLT x SE-ANP x 189 var den jeg siktet på.
Din "boll".
Siden du har "en fot på hver side av riksgrensen" -
Har du et spørsmål i så måte ?
Gjerne et som krever litt "research".
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1300
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Till de olympiska spelen 1940 togs det fram ett flygplan som lämplig enhetstyp. Nu blev det ju ingen olympiad 1940, men flygplanet levde vidare. Vad kom det att kallas och vad var det egentliga namnet?
Bonus för konstruktör och fabriksnamn också...
Bonus för konstruktör och fabriksnamn också...
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10040
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Segelflygplanet DFS Olympia Meise och konstruktören var Hans Jacobs, fpl togs fram inför Olympiaden 1940. Hans Jacobs var anställd vid Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug.
Några Olympia är bevarade i Sverige, bl.a. på Ålleberg finns SE-SAE, SE-SGF i Arlandasamlingarna och SE-SAI på Svedinos Bil- och Flygmuseum. SE-SAI är tillverkad vid Flygindusti i Halmstad. Även andra företag licenstillverkade Olympia.
Några Olympia är bevarade i Sverige, bl.a. på Ålleberg finns SE-SAE, SE-SGF i Arlandasamlingarna och SE-SAI på Svedinos Bil- och Flygmuseum. SE-SAI är tillverkad vid Flygindusti i Halmstad. Även andra företag licenstillverkade Olympia.
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1300
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Just det Sven-Erik, ett naturligtvis helt korrekt och uttömmande svar.
Kan väl tillägga att de två första var tyska och att det fanns totalt 19 st i Sverige. De flesta var byggda av Kockums (Flygindustri i Halmstad).
Din tur!
Kan väl tillägga att de två första var tyska och att det fanns totalt 19 st i Sverige. De flesta var byggda av Kockums (Flygindustri i Halmstad).
Din tur!
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10040
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Först en liten korrigering, de DFS Olympia som byggdes i Halmstad byggdes av AB Svenska Kano Verken år 1941. Företaget ändrade namn till AB Flygindustri i Halmstad först vid årskiftet 1941-1942. Våren 1945 övertog Frans Henrik Kockum företaget, flyttade det till Malmö, samtidigt som det gjordes namnbyte till Kockums Flygindustri, som så småningom blev Malmö Flygindustri.
Nu till min fråga: Till vilket datum kan man härleda till att Frivilliga Flygkåren (FFK) bildades? Det finns ett särskilt dokument som anger detta datum, bonus för uppgift om vad för slags dokument.
Nu till min fråga: Till vilket datum kan man härleda till att Frivilliga Flygkåren (FFK) bildades? Det finns ett särskilt dokument som anger detta datum, bonus för uppgift om vad för slags dokument.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Ett kungligt brev från 1961-06-02 är väl imponerande.Sven-Erik Jönsson skrev:...
Nu till min fråga: Till vilket datum kan man härleda till att Frivilliga Flygkåren (FFK) bildades? Det finns ett särskilt dokument som anger detta datum, bonus för uppgift om vad för slags dokument.
"Föreskrifter angående upprättande av en frivillig flygkår i Civilförsvarets tjänst"
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10040
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Helt rätt Bengt, exakt vad jag tänkt mig som svar.
Nu är bollen Din.
/Sven-Erik
Nu är bollen Din.
/Sven-Erik
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Tackar.
Flygbasfråga.
Flygvapnet saknade och ville ha ett fält i Gästriksland.
Det blev ju så småning om vid Rörvik.(mellan Gävle och Sandviken)
Civil-militärt ,Fältnummer 52.
Men var ville Flygvapnet ursprungligen ha "sin" bas i Gästriksland?
Man ville inte ha så kustnära baser.
Flygbasfråga.
Flygvapnet saknade och ville ha ett fält i Gästriksland.
Det blev ju så småning om vid Rörvik.(mellan Gävle och Sandviken)
Civil-militärt ,Fältnummer 52.
Men var ville Flygvapnet ursprungligen ha "sin" bas i Gästriksland?
Man ville inte ha så kustnära baser.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Vi har nämnt det på forumet.Bengt Ekbladh skrev:....
Men var ville Flygvapnet ursprungligen ha "sin" bas i Gästriksland?
Man ville inte ha så kustnära baser.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Först en liten ursäkt att jag kallar Gävles flygplats "Rörvik",
Många vet att den ligger vid Rörberg.
Tog namnet från Svenska Flygbaser där man av misstag skrivit
det förra namnet (s216).
Då detta kan ha förvillat samt att svaret jag söker bara finns
publicerat i lokaltidningar samt att jag nämnt det på forumet,
förutom säkert går att finna i Krigsarkivets handlingar,
kommer här en annan Quiz:
Söker en Svensk pilot som räddat sig flest gånger med fallskärm
ur Flygvapnets kärror.
Bonus med plan och datum.
Svaret jag sökte ursprungligen var::
Flygvapnet vill från början ha en bas norr om Sandviken, närmare bestämt lite norr om Högbo.
Bengt
Många vet att den ligger vid Rörberg.
Tog namnet från Svenska Flygbaser där man av misstag skrivit
det förra namnet (s216).
Då detta kan ha förvillat samt att svaret jag söker bara finns
publicerat i lokaltidningar samt att jag nämnt det på forumet,
förutom säkert går att finna i Krigsarkivets handlingar,
kommer här en annan Quiz:
Söker en Svensk pilot som räddat sig flest gånger med fallskärm
ur Flygvapnets kärror.
Bonus med plan och datum.
Svaret jag sökte ursprungligen var::
Flygvapnet vill från början ha en bas norr om Sandviken, närmare bestämt lite norr om Högbo.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt,
Torde vara Fältflygare Jan Björkman
1963-04-18 J 29F 29651 ur F4. Kollision i luften med 29593.
1966-06-03 J 35D 35385 ur F3. Motorstopp.
1967-12-05 J 35D 35363 ur F3. Motorstörning.
Torde vara Fältflygare Jan Björkman
1963-04-18 J 29F 29651 ur F4. Kollision i luften med 29593.
1966-06-03 J 35D 35385 ur F3. Motorstopp.
1967-12-05 J 35D 35363 ur F3. Motorstörning.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Kunde inte sagt det bättre Björn.
Helt enkelt en 5-etta.
Bollen rullar vidare till dig.
mvh Bengt
Helt enkelt en 5-etta.
Bollen rullar vidare till dig.
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej,
Under 60 och 70-talet använde SAAB ett antal flygplan 32 Lansen för olika tester och prov.
Några av dessa kom att ges beteckningar hämtade ur det grekiska alfabetet.
Dessa var 32-alfa, 32-beta samt 32-gamma.
Jag vill ha korrekta flygplansindivider (serienummer) samt huvudsaklig provuppgift/provuppgifter för samtliga dessa tre individer.
I denna fråga finns, vad som skulle kunna beskrivas som, en slamkrypare.
Under 60 och 70-talet använde SAAB ett antal flygplan 32 Lansen för olika tester och prov.
Några av dessa kom att ges beteckningar hämtade ur det grekiska alfabetet.
Dessa var 32-alfa, 32-beta samt 32-gamma.
Jag vill ha korrekta flygplansindivider (serienummer) samt huvudsaklig provuppgift/provuppgifter för samtliga dessa tre individer.
I denna fråga finns, vad som skulle kunna beskrivas som, en slamkrypare.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Gör ett försök.
32-Alfa: 32080, utprovning av katapultstol till 35A,B o D.
Senare utprovning för Viggen av centraldatorn,navigeringsutrustning och siktlinjesindikatorn.
32-Beta: 32502, prov av Rb24 Sidewinder och senare
katapultstols och raketstolsprov för Draken, Viggen och SK 60.
Efter att ha kasserats och hamnat i F4:s brandgrop
Räddas planet av SFF-X och hamnade i Kåremo.
Nuvarande placering och status frågas !
32-Gamma: 32280 prov av styrdata och landningsutrustning för 35F.
senare prov av Viggen radar PS-37A och PS-46A. Då försedd med förlängd nos.
32-Alfa: 32080, utprovning av katapultstol till 35A,B o D.
Senare utprovning för Viggen av centraldatorn,navigeringsutrustning och siktlinjesindikatorn.
32-Beta: 32502, prov av Rb24 Sidewinder och senare
katapultstols och raketstolsprov för Draken, Viggen och SK 60.
Efter att ha kasserats och hamnat i F4:s brandgrop
Räddas planet av SFF-X och hamnade i Kåremo.
Nuvarande placering och status frågas !
32-Gamma: 32280 prov av styrdata och landningsutrustning för 35F.
senare prov av Viggen radar PS-37A och PS-46A. Då försedd med förlängd nos.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt,
Du är på god väg, men slamkryparen jag pratade om har slagit till.
Vad gäller 32-alfa och 32-gamma har du träffat rätt.
Måvara att det endast var i rollen som provflygplan för 37:ans elektronik och radar som begreppen alfa och gamma användes.
I dess tidigare roller användes inte dessa begrepp.
32-beta däremot får du nog fundera vidare på. Här finns som sagt en luring som tyvärr mången flyghistoriskt intresserad snavat på.
Du är på god väg, men slamkryparen jag pratade om har slagit till.
Vad gäller 32-alfa och 32-gamma har du träffat rätt.
Måvara att det endast var i rollen som provflygplan för 37:ans elektronik och radar som begreppen alfa och gamma användes.
I dess tidigare roller användes inte dessa begrepp.
32-beta däremot får du nog fundera vidare på. Här finns som sagt en luring som tyvärr mången flyghistoriskt intresserad snavat på.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
32502 användes tydligen i början av sin karriär för utprovning av motorn, RM 6A och EKB 61
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej bengt,
Stämmer, men har inget med 32-beta att göra.
En ledtråd är just kopplingen mellan dom tre lansenflygplanen och utprovningen av 37:ans elektronik och radar.
Stämmer, men har inget med 32-beta att göra.
En ledtråd är just kopplingen mellan dom tre lansenflygplanen och utprovningen av 37:ans elektronik och radar.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Ja,att de 3 "provplanen" användes för att utprova olika del-system för Viggen,blir nog mitt "slutliga svar".
mvh Bengt
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Bengt,
Den här verkar vara för svår.
Slamkryparen i frågan gäller 32-beta. En vanlig missuppfattning är att 32-beta och 32502 skulle vara samma maskin.
Så är inte fallet. 32502 har aldrig haft någon annan beteckning än just 32502. Stationssignal var under många år Viktor 49.
32-beta var en planerad tredje A 32A som skulle användas i utprovningen av 37:ans elektronik och radar.
Av kostnadsskäl slopades dock denna tredje A 32A varför 32-beta aldrig funnits, om än på projektstadiet.
Tycker ändå att dina svar är goda nog för att låta bollen rulla över till din planhalva. Din tur Bengt.
Den här verkar vara för svår.
Slamkryparen i frågan gäller 32-beta. En vanlig missuppfattning är att 32-beta och 32502 skulle vara samma maskin.
Så är inte fallet. 32502 har aldrig haft någon annan beteckning än just 32502. Stationssignal var under många år Viktor 49.
32-beta var en planerad tredje A 32A som skulle användas i utprovningen av 37:ans elektronik och radar.
Av kostnadsskäl slopades dock denna tredje A 32A varför 32-beta aldrig funnits, om än på projektstadiet.
Tycker ändå att dina svar är goda nog för att låta bollen rulla över till din planhalva. Din tur Bengt.
Hälsningar
//EK
//EK
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Tack Björn, då har man lärt sig lite mer.Björn Ek skrev:Hej Bengt,...
Slamkryparen i frågan gäller 32-beta. ...32-beta var en planerad tredje A 32A som skulle användas i utprovningen av 37:ans elektronik och radar.Av kostnadsskäl slopades dock denna tredje A 32A varför 32-beta aldrig funnits, om än på projektstadiet.....
Finns möjligtvis uppgift om vilken A 32A som var påtänkt?
Tidpunkt borde vara cirka 1964-65?
Återkommer med Quiz snart.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Svenska Flygvapnet har haft ett antal CFV…(Flygvapenchefer)..Hur många hittills ?
Finns någon som ”avviker” något från de övriga?
Vem är CFV nu ?
Finns någon som ”avviker” något från de övriga?
Vem är CFV nu ?
- Lennart Berns
- Inlägg: 540
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Flygvapnet har haft 12 eller 13 CFV, beroende lite på hur man räknar. När Lage Thunberg blev krigsmaterielinspektör 1968 blev Claes Henrik Nordenskiöld tf CFV under sex månader, innan Stig Norén tillträdde. Siste CFV var Kent Harrskog. Samtliga CFV har varit flygutbildade utom K A B Amundson (som dock var ballongutbildad), Eric Virgin och Torsten Friis. Samtliga hade befattningen som CFV som slutbefattning utom Torsten Rapp som blev ÖB.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Hej Lennart.
Av frågorna:
Svenska Flygvapnet har haft ett antal CFV…(Flygvapenchefer)..Hur många hittills ? Finns någon som ”avviker” något från de övriga?
Är det OK
återstår:
Vem är CFV nu ?...eller vad ?
Av frågorna:
Svenska Flygvapnet har haft ett antal CFV…(Flygvapenchefer)..Hur många hittills ? Finns någon som ”avviker” något från de övriga?
Är det OK
återstår:
Vem är CFV nu ?...eller vad ?
- Lennart Berns
- Inlägg: 540
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Idag finns ingen CFV.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Just det, via:nymodiga beteckningar:Var detLennart Berns skrev:Idag finns ingen CFV.
Generalinspektör för flygvapnet ::1 juli 1998 - 2003
och
Från och med 2003 är titeln:Flygvapeninspektör
Micael Bydén,Generalmajor, är den som har hand om vårt omfattande flygvapen nu.(?)
Lennart har bollen!