Sida 4 av 8

Ingen otrevlig regga så den får passera. (SE-CHC)

Postat: 26 apr 2008, 20:40
av Robert Widmark
Hej!
Inatt flög jag igen - i drömmen alltså.
Sen kom frågan. Varirån kom Sveaflygs DC6A SE-CHC?
Nordair blir min vilda gissning. De hade ett antal DC6A och var på väg att konka.

SE-CHC

Postat: 27 apr 2008, 22:51
av Fredric Lagerquist
Från Lars E Lundins registernoteringar:

SE-CHC Douglas DC-6 Cloudmaster c/n 43138
(2)

Fd PI-C292, N90700
R 63-05-06 Sveaflyg AB, Bromma (Ir 63-04-12), lev. Fort Worth-BMA 63-04-18
Ar 64-04-30 Sålt till Danmark, reg OY-AOI, Sveaflyg AB, Stockholm, använt av Nordair, åter till Sverige
Eo 65-04- Ostermanair Charter
Eo 65-11-30 Nordair
Eo 66-0 - Sålt till Libanon (TMA) som reservdelar

En bild som Rolf Larsson tagit:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=52997

Finns en hel del att läsa om Sveaflyg och SE-CHC - leta fram detta nummer av föreningsorganet:

1. Sveaflyg
Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 1/2002
Grundberg, Lars-Inge


Bild

Postat: 27 apr 2008, 22:53
av Michael Gustafsson
SE-CHC kom från American Airlines.
Den var uthyrd till Nordair från 30 april 64 till april 65.

Michael

SE-CHC

Postat: 28 apr 2008, 10:29
av Robert Widmark
OK ok,

DC6 an åkte alltså omkring som en biljardboll vid en konststöt: AA - Sveadlyg - Nordair - OAC- Nordair - Libanon.
Det var riktigt fina bilder från Nordair men varför fanns ingen bild i Sveaflygs färger?
Sökte själv men hittade ingen (Sveaflygbild).

Tänker kanske nämna kärran i någon kommande artikel så jag ber att få tacka för upplysningarna (om jag får en Sveaflygbild).

Sveaflyg

Postat: 29 apr 2008, 11:02
av Robert Widmark
Jag tycker Nordairs logga är snyggare än Sveaflygs. Kanske danskarna i gemen är litet konstnärligare än svenskarna. Ja, så är det nog. Man har inte ens sparat bilden på Sveaflygs DC6.
Frid vare med den!

Postat: 29 apr 2008, 14:05
av Fredric Lagerquist
Robban frågade efter bild på SE-CHC, Rolf Larsson såg det och skickade denna till mig för "utläggning". Att det är på Bromma är väl ganska uppenbart :-) Tidpunkt: Sommaren -63

Bild

DC6

Postat: 29 apr 2008, 22:10
av Robert Widmark
Det var utomoförträffliga DC6-bilder.
Tack Fredric/Rolf o Lars-Inge![img][/img]

VTail

Postat: 30 apr 2008, 15:23
av Fredric Lagerquist
Tillbaka till lite mer fyndiga reggor - här är en till...

Bild

Kan man lite Bonanza så förstår man vad de två sista bokstäverna syftar på :cool:

V-tail resp full tail

Postat: 01 maj 2008, 10:35
av Robert Widmark
Ska vi vara såna så drar jag till med Loadairs (FULL TAIL) SE-CFT.
Kanske någon kan klämma dit en bild?
':-)'

Postat: 01 maj 2008, 10:49
av Lars Sundin
I all hast en bild av SE-CFT:

http://www.abpic.co.uk/photo/1000252/

Fast det är förstås bilden på http://www.fortunecity.com/oasis/labreya/544/index.html du tänkt dig (där man trasslat litet med bildtexterna ser jag).

V-tail brukade ju även kallas fjärilsstjärt fast på engelska. Hur en sådan ser ut har jag faktiskt aldrig funderat på men jag får väl ta förstoringsglaset med mig.

Bonanzans V-stjärt-variant hade en påtagligt högre olycksfallsfrekvens än den vanliga varianten innan man kom på orsaken eller i varje fall löste problemet. Därmed inget ont om V-stjärtar; de är nog bra om de är bra konstruerade.

Lars S

SE-CFT i Loadairfärger

Postat: 01 maj 2008, 11:07
av Robert Widmark
Redan vaken, Lasse?
Hittade bara SE-CFT i LIN-färg (inte fullt godkänt) Men vad ska man göra?
Skulle tro att det blir svårt att hitta den rätta (Loadair) med en röd sol på fenan. Men FULL TAIL är det likväl. :-)

Postat: 01 maj 2008, 12:50
av Fredric Lagerquist
Bara inte något (engelskt) ljushuvud tycker att man ska ha reggan G-CFIT...t ex :roll:


Den "vanliga" varianten på stjärt på Bonanza ÄR V-tail ;-)

När Twin Bonanza introducerades 1950 fick typen inte V-tail - även om det även förkommit sådana konvertade (The Skylane Super V). Denna "snällare" stjärt hamnade sedan även på T-34 Mentor och Travelair.

1959 flög Bonanza med Straight Tail - men då kallades denna variant, Beechcraft Model 33, för Debonair. För modellåret 1968 droppade man det namnet, detta för att man då även kom med en förlängd version, Model 36. Så Model 33, 35 (med V-tail) och 36 kom därefter kallas Bonanza.

N33ST trodde man skulle kunna varit en Debonair - men nej då ... så var visst inte fallet... ;-)

Tailwinds,

//F :P

Re: SE-CFT i Loadairfärger

Postat: 01 maj 2008, 13:12
av Lars Sundin
Robert Widmark skrev:Redan vaken, Lasse?
Hittade bara SE-CFT i LIN-färg (inte fullt godkänt) Men vad ska man göra?
Skulle tro att det blir svårt att hitta den rätta (Loadair) med en röd sol på fenan. Men FULL TAIL är det likväl. :-)
Hej Robert!

Vaknade faktiskt först i 8-tiden. "Hela dagen" är ju bortsoven.

Svenska charterbolag är jag inte bra på. Jag gav en bild där planet var märkt Torair; om relationerna till Loadair har Fredric L skrivit om på http://www.g-kraft.com/fakta.php?cmd=fl ... gamla&id=6 men detta vet du ju redan (men varken jag eller många andra läsare tror jag).

Här en bättre bild, med något som ser ut som en röd sol:

http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=514062

Lars, den ihärdige googlaren

SE-CFT

Postat: 01 maj 2008, 19:58
av Robert Widmark
Nu blev det fullträff, Lasse!
Det kan inte ha varit lätt att hitta bilder på Loadairs Dc3:or.
Förutom SE-CFT lånades också (en kort tid tid) LN-RTA. Men den var nog aldrig målad i Loadair-färger - loggan fanns nämligen inte då.
Skojigt i alla fall att ha rätt bild på SE-CFT! :D

Tyskarnas dåliga engelska

Postat: 02 maj 2008, 16:10
av Fredrik P
Detta måste väl ta priset! För en flygledare verkar det i alla fall en aning åt det morbida hållet /FP
[img]http://www.airliners.net/photo/Untitled/Piper-PA-28R-201T-Turbo/0859998&photo_nr=1&prev_id=&next_id=NEXTID&size=L

Postat: 02 maj 2008, 16:33
av Fredric Lagerquist
Inte D-ELTA-vingad - men väl en V-tail:

http://www.abpic.co.uk/photo/1066612/

Re: Tyskarnas dåliga engelska

Postat: 02 maj 2008, 16:44
av Fredric Lagerquist
Fredrik P skrev:Detta måste väl ta priset! För en flygledare verkar det i alla fall en aning åt det morbida hållet /FP
http://www.airliners.net/photo/Untitled ... TID&size=L
Ja, det där med tyskarnas engelska är ju ett stort (D-)ABER ;-)

http://www1.airliners.net/photo/Lufthan ... 30/0991764

G-LARS

Postat: 02 maj 2008, 17:14
av Lars Sundin
Say no more. "Den ultimata registreringen" som ungdomen visst säger numera.

Tycker jag.

Lasse Narcissus

Postat: 03 maj 2008, 10:15
av Gunnar Flak
Personlig er jeg ikke i tvil om hva som er den mest passende registreringen om jeg noen gang skulle bli flyeier:
Bild

Postat: 03 maj 2008, 19:23
av Fredric Lagerquist
Gunnar Flak skrev:Personlig er jeg ikke i tvil om hva som er den mest passende registreringen om jeg noen gang skulle bli flyeier:
Har du någon i familjen vars förnamn börjar på D, Gunnar? G-FLAK kan bilda en rote med D-FLAK ;-)

http://www.airliners.net/photo/Yakovlev ... 0998062/M/

http://forum.planetalk.net/viewtopic.php?t=5993

Postat: 03 maj 2008, 21:54
av Gunnar Flak
Dessverre har jeg ingen som begynner på D, Fredric.
Men det var kjærkomne foto likevel!

Postat: 04 maj 2008, 21:41
av Erik Johansson
It was lovely to see the old SE-CHC again. This was the time when I entered the world of charter, and a good but hard time that was. In this particular case SE stands for Sweden and CH are the initials of my friend who squared the finances of the purchase of the aircraft. SE-CH was not enough so the last C was added by the authorities,

I can also add the following. Fredric’s comments are quite all right. At the time the aircraft was sold to Lebanon as spares. The airframe and the engines together did not have enough time remaining to bring the aircraft out of Swedish territory. Authorisation was received that the aircraft could be flown out over the Swedish borders but it could not, under any circumstances, come back into Swedish airspace.

A very good friend of mine captained the flight from Bromma to Lebanon. Landing in Lebanon he recorded the flying time and noticed that, while in the air, the airframe was just out of a major check and the engines had very few hours logged after major overhaul. My friend said nothing, logged the flying time and left the aircraft.

That was in the good old days.

Postat: 04 maj 2008, 22:29
av Fredric Lagerquist
Tack för input, Erik! Ibland måste jag säga att jag gillar detta forum mer än andra man är aktiv på :D

Angånde SE-CHC kan man tillägga att just denna regga från början var avsedd för en Beech 18 som aldrig kom att importeras av Svensk Flygtjänst. Samma gällde SE-CHD.

Svensk Flygtjänst nöjde sig med två Beech 18, SE-CHA och -CHB.

Finlantic

Postat: 06 maj 2008, 10:18
av Robert Widmark
Hej Fredric!
Nu när du verkar ha varvet på rated power så kanske du kan säga nåt om Finlantics DC6B (OH-DCA och OH-DCB). Tacksam även för bilder.
Varning! Lars S ligger nog redan i startgropen.

med vänlig hälsning
/omättlig SFF-medl.

Re: Finlantic

Postat: 06 maj 2008, 13:35
av Fredric Lagerquist
Robert Widmark skrev:Hej Fredric!
Nu när du verkar ha varvet på rated power så kanske du kan säga nåt om Finlantics DC6B (OH-DCA och OH-DCB). Tacksam även för bilder.
Varning! Lars S ligger nog redan i startgropen.

med vänlig hälsning
/omättlig SFF-medl.
Med hjälp av trottlegubben fick jag fram detta. Från Finnish Civil Aircraft 1926-2000 av Tuomo T. Mäkinen & Eino Ritaranta:

OH-DCA Douglas DC-6A/B c/n 43817
Ex N90809

Reg 611012 Oy Lentorahti-FINLANTIC AB, Helsinki
Avreg 630308 som såld till USA, reg N90809, senare HC-ATR

http://cdn-www.airliners.net/photo/Finl ... 0101814/M/


OH-DCB Douglas DC-6B-1225 c/n 44087
Ex HB-IBO

Reg 621029 Oy Lentorahti-FINLANTIC AB, Helsinki
Avreg 640226 tillbaka till Schweiz HB-IBO, senare SX-DAM, N111AN, CF-QAN, N111AN

http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... B-IBO.html

Tyvärr dåligt med bilder på dessa hos mig. Roffe L kanske?