Sida 1 av 1

2147 J 9

Postat: 25 feb 2014, 11:10
av Leif Fredin
2147
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-32

Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 9 1940-09-13 med motor typ TWC3 nr 3892
Överlämnat till F 8 1940-10-25
Förråd 1940-10-26
Verkstad 1941-02-05. Införande av ändringar
Förråd 1941-02-18
Verkstad 1941-06-09. Reparation. Införande av. av ändringar
Formation 1941-06-13
Verkstad 1941-09-12. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-28

Haveri 1942-03-05 vid landning å Drevviken. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3892
Ff resoffasp Rune Bäckström oskadad
Orsak till haveri: På grund av att vänster broms ej fungerat tillfredsställande ställde sig fpl på vänster vinge och motorn. Förmodligen materialfel.
Skador flygplan: Större skador å vänster vinge, högre bakre luftsläpp.
Skador motor: Ett propellerblad bockat. Oljekylarkåpa deformerad.
Beräknad reparationskostnad 5.100:- kr

Haveri 1942-07-15. Fpl ställde sig på nosen på grund av för häftig bromsning. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3892
Ff resoffasp Esbjörn Norén oskadad
Orsak till haveri: Felaktigt handhavande av hjulbromsar.
Skador motor: Propellerbladen bockade.
Beräknad reparationskostnad 1.200:- kr

Haveri 1942-07-29 vid Sövdeborg. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3892
Ff resoffasp Bengt Wetterholm oskadad
Orsak till haveri: Rundslagning vid landning efter genomsjunkning från c:a 3 m höjd. Felbedömning.
Skador flygplan: Flygkropp veckad, större skador på vänster vinge. höjd och sidoroder, vänster stabililisatorhalva, höger landställsben och kroppsöverbyggnad.
Skador motor: Propellerbladen bockade.
Beräknad reparationskostnad 40.000:- kr

Haveri 1943-08-05 vid F 8. Märkning 8-15.
Motor: TWC 3 nr 3896
Ff generallöjtnant Nordenskiöld oskadad
Orsak till haveri: Propellerskott vid provskjutning med stridsammunition. Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800;- kr

Nödlandning 1945-04-09, märkning 8-15
Motor: TWC 3 nr 3896
ff vpl ff S. Grankvist oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador flygplan: Mindre skada på vänster vinge.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-04
F 11 flottiljverkstad. Liten översyn. Påbörjad 1945-04-09, klar 1945-09-17

Haveri 1946-07-03 vid F 11
Motor: TWC3 nr 3728
Ff furir Aulin (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop. Under utrullning vid passage av korsande landningsbana kom sporrhjulet i ”jazzning” och åstadkom svängtendens.
Skadornas omfattning: Höger landställ bockat inåt. Höger vingspets skadad. Höjdrodret skadat.
Beräknad kostnad 4.200:- kr

Överlämnat till F 16 1946-10-02

Haveri 1946-11-20, märkning 20-96
Motor: TWC3 nr 3728
Ff Axelsson oskadad
Orsak till haveri: Dålig sporrstyrning.
Skadornas omfattning: Vänster vingspets skadad.
Beräknad kostnad 250:- kr

F 11 flottiljverkstad; haverireparation. Påbörjad 1946-11-20, klar 1946-12-19
Överlämnat till F 11 1947-09-17
Vid F 11 flottiljverkstad för mottagningsbesikting och allmän tillsyn 1947-10-17 till 1947-11-03

Haveri 1947-11-04 vid F 11 flygfält. Märkning 11-gul P
Motor: TWC3 nr 3728
Ff fänrik T L Tuvesson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Vid utrullning under landning erhölls en kraftig högergir, som ff ej lyckades häva. Giren resulterade snabbt i ground loop, varvid landstället knäcktes. Landningen skedde vid sidan av den permanentade banan.
Haveriet förorsakat av en vid J 9 vanlig ”ground loop”.
Skador flygplan: Vänster hjulställ: stötdämparcylindern knäckt. Hjulet skadat (stället kass)
Höger hjulställ: gaffeln knäckt. Hjulet skadat.
Vänster yttervinge: vingen bucklad längs bakkanten vid skevroderinfästningen. Vingspetsen deformerad.
Vänster skevroder: knäckt.
Vänster vingklaff: deformerad.
Beräknad kostnad 4.000:- kr

Haveri 1948-07-27 vid Bunge
Motor: TWC3 nr 3728
Ff furir G. Bertil Brodin (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop i samband inflygning på fpltypen å Bunge flygfält.
Första landning med fpl J9.
Haveriet har berott på att ff ”satt” fpl för långt in på fältet och ej kunnat bromsa upp på den del som återstod till fältgränsen.
En bidragande orsak till felbedömningen har varit svårigheten att ställa om strömbrytaren vid elutfällningen av vingklaffarna. Något fel på strömbrytaren har ej konstaterats, varför troligt är att ff vid omställningen ej genast fått strömbrytaren i rätt läge. Detta ligger nära till hands då brådskande omställning är nödvändig.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande:
Under utrullning efter landning kom fpl med vänster hjul in på permamentad bana och erhöll i samband därmed gir åt höger. Först sedan vänster vinge varit i marken lyckades ff häva högergiren genom kraftig bromsning, dock med påföljd att fpl svängde över åt vänster och gjorde ground-loop.
Haveriorsaken torde vara för fpl J 9 vanlig ground looptendens i samverkan med ff ringa erfarenhet av fpltypen

Skadornas omfattning: Vänster och höger vinge: Vingspetsen deformerad. Vingens bakkant bucklad från vingspetsinfästningen 1 m inåt. Yttre skevroderfästet deformerat. Vingklaffen deformerad.
Vänster skevroder: Knäckt.
Vänster landställ: Cyl. något krökt.
Stabilisator: Båda halvorna skadade i spetsn.
Höjdroder: Båda halvorna skadade i spetsen.
Beräknade kostnader 5.500:- kr
Verklig kostnad 5.892:75

F 11 flottiljverkstad för haverireparation. Påbörjad 1948-08-27, klar 1948-10-27
Kasserat 1949-11-26. Gångtid 574.40 tim.

Re: 2147 J 9

Postat: 13 feb 2018, 01:23
av Lars Sundin
Bungehaveriet 1948-07-27: http://www.tjelvar.se/fv/fv1948-2.htm