2152 J 9
Postat: 26 feb 2014, 12:10
2152
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-37
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-08-29. Motor typ TWC3 nr 3899
Verkstad 1940-12-02. Införande av ändringar
Formation 1940-12-08
Verkstad 1942-02-06
Formation 1942-02-17
Nödlandning 1942-11-11 på Skå-Edeby. Märkning 8-19, tillhörde 2/F 8
Total gångtid: 281.15 tim
Motor: TWC3 nr 3899
Total gångtid: 203.15 tim
Ff vpl furir Hans B. Borgsén oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador flygplan: Landningsställ: indragningsstöttor knäckta, inklädningsplåtar krossade. Höger indragningsspindel krokig. Höger hyls- och länksamlare för akan krossad. Skalplåt under dito skadad. Pitotrör avbrutet. Mittsektion vinge, nosplåt intryckt, div småskador.
Skador motor: Propeller, samtliga blad kraftigt bockade. Motorfundament, bägge nedre yttre strävor något bockade. NACA-huv och oljekylare intryckta undertill. Div skador på täckplåtar, rörledningar, beslag etc.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 2.000:- kr.
Motor 3.500:- kr
Summa 5.500:- kr.
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning efter motorstopp
Vpl furir H.B. Borgsén anförde i huvudsak följande:
att han ingick i en div som utförde höjdflygning,
att div efter avslutad flygning på 500 – 7000 m dök ned till c:a 400 m över Svartsjö,
att motorn stannade efter ett par min flygning å denna höjd,
att bränsletrycket var normalt,
att höjdgasreglaget var tillbakafört, (läge ”Rich”),
att han landade med infällt landningsställ och med infällda klaffar, på Skå-Edeby,
att det fanns c:a 300 liter bränsle kvar i tanken efter landningen,
att han under manövrarna på 7000 m höjd märkt att motorn ej fungerat fullt tillfredsställande vid upptagningarna,
att cylindertemperatur, bränsle-, olje-, och boosttryck varit normala.
Hans Borgsén
Furir
Flygingenjör Nyström anförde i huvudsak följande:
Efter utbyte och reparation av vid haveriet skadade detaljer i motorinstallationen såsom oljekylare, luftintag till oljekylare, propeller m m har följande undersökning utförts:
körning av motorinstallationen på marken u a,
undersökning av bränsletank (speciellt betr utströmning), bränsleledningar, bränslekran, bränslefilter, bränslepump u a,
undersökning samt körning i provbock av förgasare u a.
undersökning av tändstift och magnetapparater u a,
oljesumpprov u a
Sammanfattning
Fel eller bristande funktionering, som kunnat förorsaka motorstoppet, har icke konstaterats.
Uppläst och vidkänt:
S. Nyström
Flygingenjör
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Orsaken till motorstörningen har icke med säkerhet kunnat konstateras.
Motorstörningen kan hava förorsakats av att föraren efter höjdflygningen ej tillbakafört blandningsreglaget helt.
Barkarby den 7/12 1942.
F. Lambert-Meuller
Förhörsledare
C.H. Nordenskiöld
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Då ingen synes genom slarv eller vårdslöshet hava varit till skadan vållande, vidkännes kronan kostnaderna för materielens iståndsättande.
Barkarby den 21/12 1942.
L.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.
Haveri 1943-07-14 vid F 8. Märkning 8-19
Motor: TWC3 nr 2834
Mek furir Arne Nomelius oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus vid körning på marken.
Skador flygplan: Skador på vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad: 1.050:- kr
Nödlandning 1944-04-18 vid F 5. Märkning 8-19
Motor: TWC 3 nr 2834
Ff generallöjtnant Bengt G. Nordenskiöld skadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Haveri vid Ljungbyhed 1944-04-18 omkring kl 0919 under vänstersväng efter start från F5. Ff, chefen för flygvapnet generallöjtnant Bengt G:son Nordenskiöld, skadades.
Fpl vek sig.
Haveriet har uppkommit genom motorstörning strax efter lättningen. Huvudorsaken till motorstörningen har med största sannolikhet varit felaktig propellerinställning.
Kasserat 1944-06-14. Gångtid total 402 tim, efter LF 121 tim. Antal flygningar 542 st.
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-37
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-08-29. Motor typ TWC3 nr 3899
Verkstad 1940-12-02. Införande av ändringar
Formation 1940-12-08
Verkstad 1942-02-06
Formation 1942-02-17
Nödlandning 1942-11-11 på Skå-Edeby. Märkning 8-19, tillhörde 2/F 8
Total gångtid: 281.15 tim
Motor: TWC3 nr 3899
Total gångtid: 203.15 tim
Ff vpl furir Hans B. Borgsén oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador flygplan: Landningsställ: indragningsstöttor knäckta, inklädningsplåtar krossade. Höger indragningsspindel krokig. Höger hyls- och länksamlare för akan krossad. Skalplåt under dito skadad. Pitotrör avbrutet. Mittsektion vinge, nosplåt intryckt, div småskador.
Skador motor: Propeller, samtliga blad kraftigt bockade. Motorfundament, bägge nedre yttre strävor något bockade. NACA-huv och oljekylare intryckta undertill. Div skador på täckplåtar, rörledningar, beslag etc.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 2.000:- kr.
Motor 3.500:- kr
Summa 5.500:- kr.
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning efter motorstopp
Vpl furir H.B. Borgsén anförde i huvudsak följande:
att han ingick i en div som utförde höjdflygning,
att div efter avslutad flygning på 500 – 7000 m dök ned till c:a 400 m över Svartsjö,
att motorn stannade efter ett par min flygning å denna höjd,
att bränsletrycket var normalt,
att höjdgasreglaget var tillbakafört, (läge ”Rich”),
att han landade med infällt landningsställ och med infällda klaffar, på Skå-Edeby,
att det fanns c:a 300 liter bränsle kvar i tanken efter landningen,
att han under manövrarna på 7000 m höjd märkt att motorn ej fungerat fullt tillfredsställande vid upptagningarna,
att cylindertemperatur, bränsle-, olje-, och boosttryck varit normala.
Hans Borgsén
Furir
Flygingenjör Nyström anförde i huvudsak följande:
Efter utbyte och reparation av vid haveriet skadade detaljer i motorinstallationen såsom oljekylare, luftintag till oljekylare, propeller m m har följande undersökning utförts:
körning av motorinstallationen på marken u a,
undersökning av bränsletank (speciellt betr utströmning), bränsleledningar, bränslekran, bränslefilter, bränslepump u a,
undersökning samt körning i provbock av förgasare u a.
undersökning av tändstift och magnetapparater u a,
oljesumpprov u a
Sammanfattning
Fel eller bristande funktionering, som kunnat förorsaka motorstoppet, har icke konstaterats.
Uppläst och vidkänt:
S. Nyström
Flygingenjör
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Orsaken till motorstörningen har icke med säkerhet kunnat konstateras.
Motorstörningen kan hava förorsakats av att föraren efter höjdflygningen ej tillbakafört blandningsreglaget helt.
Barkarby den 7/12 1942.
F. Lambert-Meuller
Förhörsledare
C.H. Nordenskiöld
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Då ingen synes genom slarv eller vårdslöshet hava varit till skadan vållande, vidkännes kronan kostnaderna för materielens iståndsättande.
Barkarby den 21/12 1942.
L.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.
Haveri 1943-07-14 vid F 8. Märkning 8-19
Motor: TWC3 nr 2834
Mek furir Arne Nomelius oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus vid körning på marken.
Skador flygplan: Skador på vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad: 1.050:- kr
Nödlandning 1944-04-18 vid F 5. Märkning 8-19
Motor: TWC 3 nr 2834
Ff generallöjtnant Bengt G. Nordenskiöld skadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning
Haveri vid Ljungbyhed 1944-04-18 omkring kl 0919 under vänstersväng efter start från F5. Ff, chefen för flygvapnet generallöjtnant Bengt G:son Nordenskiöld, skadades.
Fpl vek sig.
Haveriet har uppkommit genom motorstörning strax efter lättningen. Huvudorsaken till motorstörningen har med största sannolikhet varit felaktig propellerinställning.
Kasserat 1944-06-14. Gångtid total 402 tim, efter LF 121 tim. Antal flygningar 542 st.