Sida 1 av 1
Vägbas mellan Krika-o-Bonarp ?
Postat: 03 dec 2008, 19:05
av Bengt Ekbladh
Det hände sig i juni 1958, under Eskaderövning i Skåne.
Ett ”rea-plan” bogseras på vägen och för att inte komma ivägen tvingas en mc med 2 flygelever
köra i diket. Båda undkom oskadda.
Inga vaktposter utplacerade?
Jovisst, men han var just när mc:n passerade upptagen med telefonsamtal!
Då ju Bonarp ligger i direkt anslutning till F5 , var det kanske tp. till tex Bakom?
Eller fanns en vägbas i anslutning?
OBS Bonarp med Ett N., kanske fanns ett annat Bonnarp?
Bengt
Postat: 04 dec 2008, 12:37
av Christer Engdahl
Ljungbyheds Flygklubb har postadress Bonarp men det står Bonnarp på kartor och vägskyltar.
Postat: 04 dec 2008, 19:52
av Emil Lindberg
Nu var det ett tag sedan jag körde förbi Ljungbyhed eller Klippen, men jag vill minnas att det ligger en reservbana på väg 21, i närheten av Klippen och/eller Ljungbyhed. Men enligt Eniro ligger Bonnarp (med två n) och Krika en bit söder om väg 21.
KON eller POS, kan ni bidra med geografisk kännedom?
Postat: 04 dec 2008, 22:31
av Stig Kjellman
Mellan Krika och genom Bo(n)narp går väg 1816. Vägen ansluter till bansystemet. Vid Krika ligger en "rund" taxibana där en del ligger ytterst tätt intill Söderåsens mycket branta bergvägg. Avsikten var att planen skulle döljas där i händelse av krig.
Man kan se det hela på Eniros kartor.
Även Thulin hade verksamhet i Bonarp med ett n.
Postat: 04 dec 2008, 23:30
av Bengt Ekbladh
Tack Stig
Antar du menar ”rundningen” vid Ebbarp?
Undrar om det var ”fpl-fickor” där?
Antal isf.?
Det var väl främst tänk till skydd för ,planerade basering av J eller S förband och endast i nödfall för SK plan
Antar jag.
Att jag skrev: Bonarp med Ett N är enligt DN:s artikel.
Bengt
Postat: 05 dec 2008, 11:32
av Mikke.B
I boken "I Per-Albinlinjens fotspår (3) Nordvästra Skåne" finns en karta över området. Ett femtontal uppställningsplatser verkar ha funnits.
I samma bok finns även bilder på jordkulehangarer under uppförande...
Boken är utgiven av Fort ooch Bunker
Mikke
Postat: 05 dec 2008, 11:51
av Emil Lindberg
Stig Kjellman skrev:Mellan Krika och genom Bo(n)narp går väg 1816. Vägen ansluter till bansystemet. Vid Krika ligger en "rund" taxibana där en del ligger ytterst tätt intill Söderåsens mycket branta bergvägg. Avsikten var att planen skulle döljas där i händelse av krig.
Man kan se det hela på Eniros kartor.
Även Thulin hade verksamhet i Bonarp med ett n.
Intressant! Naturligt, opåverkat skydd från moder natur.
Är det rundslingan precis öster om nålmarkören och Ebbarp du avser?
Se
Eniro-bild över Ebbarp
även
Hitta.se-bild över Ebbarp Tryck på "Satellit"
Postat: 05 dec 2008, 15:27
av Stig Kjellman
Ja, det är "rundslingan" vid Ebbarp. Jag körder förbi där förra sommaren och det var förbud för infart för vanliga människor.
Har för mig att det var någon artikel i Helsingborgs Dagblad om det jag kallar "taxibana". Några yngre förmågor körde varvlopp inne på slingan utan tillstånd varken av Försvarsmakten, Bilsportförbundet eller Polisen.
UOM i krika
Postat: 05 dec 2008, 18:58
av Ulf Bergkvist
Hejsan
Jag är uppväxt i Krika. Vad jag har förstått så är det ett UOM till Ljungbyhedsbasen. (( UOM(Underhållsområde) är ett bakre uppställningsområde för underhåll/service av fpl)).
När jag bodde i Krika så bruka vi leka "krig" i mellan en flygplanuppställningsplats i UOM.
Vi ungar dela upp oss i två lag och i mellan varje flygplanficka så fanns det ett näste. Nästet blev varje lags hemma bas.
Men så en dag i slutet på 60 talet så var det en KFÖ där och i "våra" nästen började militäran gräva och bygga skyddsrum. Vi ungar gillade inte det så varje kväll var vi och skottade igen hålen som militären hade grävt under dagen ( det var bara sand)
15 år senare sitter jag i en bil påväg från F15 till F1 i Västerås och berättar denna historia för medpassagerarna och i bilen sitter MJ Roland Åhnstrand.
MJ Åhnstrand berättade då att han hade varit med i denna övning i Krika och förbannat alla ungar i Krika för alla sattyg som gjordes under KFÖ:n
// Ulf
Postat: 05 dec 2008, 19:45
av Bengt Ekbladh
Tack grabbar.
Se vad en liten notis om ett möte Mc—Fpl på en väg kan leda till.
Hoppas du Ulf och Mj Roland inte ”råkade i luven” på varandra.
Emil antydde en ev. reservbana på väg 21
Vi kan ju vänta på boken ” Svenska Flygbaser”, men någon kanske vet redan?
Bengt
Postat: 05 dec 2008, 20:42
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev:Emil antydde en ev. reservbana på väg 21
Vi kan ju vänta på boken ” Svenska Flygbaser”, men någon kanske vet redan?
Jag "scannade" mig fram på Hitta.se (bättre upplösning än Eniro) och fann att den reservbana som jag nämnde låg en rätt bra bit ifrån Bonnarp, Krika och F 5. Men väl på väg 21, rakt norrut från F 5. Se länken nedan. Om ni zoomar ut innan ni väljer "Satellit" kan ni bild er en uppfattning om var i förhållande till F 5 denna reservbana låg. Om ni väljer "Satellit" och zoomar in kan ni se de flygplanplatser som jag har pekat ut, samt den bredare allmänna vägen (rullbanan). Rätt bra upplösning på Hitta.se - man kan se enskilda bilar och tyda markeringar på vägbanan.
Reservbana till flygbas Ljungbyhed
Tyvärr kan jag inte härleda denna rullbana till någon passande anläggning i FortV:s rapporter
"Svenska militära flygbaser" eller
"Svenska reservvägbaser". Någon som kan hjälpa mig?
När vi ändå är igång; finns/fanns det några andra reservbanor till flygbas Ljungbyhed?
Postat: 05 dec 2008, 21:25
av Bengt Ekbladh
Hej!
Enl. Spaningsflygets omdaning under 50-talet // L. Andersson:
Utgångsgruppering på F5
1948-11
17:e sp div (F3 1 div)::: (Från F11 antar jag då F3 inte hade så mycket Sp då)
1949:
11:e sp div (F11)
ca 1950 :
110:e spaningsgruppen
Förslag Spaningsutredningen 1958
21:a sp div (S29C)
1959-03
en S29C div och en S32C div
Detta enligt planerad krigsplacering
Finns minnen / bilder på övningar genomförda vid F5 med Sp förband nämnda tid?
Bengt
Postat: 06 dec 2008, 14:07
av Lennart A
Tyvärr kan jag inte härleda denna rullbana till någon passande anläggning i FortV:s rapporter "Svenska militära flygbaser" eller "Svenska reservvägbaser". Någon som kan hjälpa mig?
Detta är en modernare vägbas, byggd efter den period som min rapport behandlar. Vet inte vad den hetter, Klippan, kanske?
Lennart Andersson
Postat: 08 dec 2008, 17:27
av Emil Lindberg
Mikke.B skrev:I boken "I Per-Albinlinjens fotspår (3) Nordvästra Skåne" finns en karta över området. Ett femtontal uppställningsplatser verkar ha funnits.
I samma bok finns även bilder på jordkulehangarer under uppförande...
Boken är utgiven av Fort ooch Bunker
Mikke
Enligt en f.d F 5-anställd finns det inom detta UOM även ett antal Törebodahangarer, d.v.s Törebodabågar med väggar i gavlarna. Var är dock omöjligt att se på Hitta.se eller Eniro.se. Eller?
Men några jordkulor finns det väl inte inom området? Eller är bilderna på pågående byggnationa av jordkulehangarer från någon annan geografisk plats?
Postat: 08 dec 2008, 20:25
av Norra Skåne
Emil Lindberg skrev:Mikke.B skrev:I boken "I Per-Albinlinjens fotspår (3) Nordvästra Skåne" finns en karta över området. Ett femtontal uppställningsplatser verkar ha funnits.
I samma bok finns även bilder på jordkulehangarer under uppförande...
Boken är utgiven av Fort ooch Bunker
Mikke
Enligt en f.d F 5-anställd finns det inom detta UOM även ett antal Törebodahangarer, d.v.s Törebodabågar med väggar i gavlarna. Var är dock omöjligt att se på Hitta.se eller Eniro.se. Eller?
Men några jordkulor finns det väl inte inom området? Eller är bilderna på pågående byggnationa av jordkulehangarer från någon annan geografisk plats?
Stämmer att det funnits hangar/er, minns inte om där fanns 1 eller 2, finns tyvärr ej kvar längre. Låg i slutet på raksträckan, se karta:
http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&ma ... at=map_adr
Dock inga jordkulehangarer, bilderna i boken avser säkert jordkulorna i Helge Norr inne på flottiljen.
Postat: 08 dec 2008, 23:04
av Mikke.B
Bilderna av jordkulebyggnationen är från F10
Mikke B
Besök i Krika 17/7 2009
Postat: 17 jul 2009, 22:23
av magnusf
Jag var förbi Krika ikväll på cykel, jag passade på att åka in och kïka runt lite. Det är ett STORT område (slingan runt är flera kilometer), dessutom var det lite småkusligt att cykla omkring där inne i halvskymningen, det har blivit ganska överväxt med åren.
Det verkar helt avvecklat, det finns inget alls kvar mer än parkeringsfickorna som är ingrävda i grusbankarna vid sidan av taxivägarna och på ett ställe längst in mot åsen stod det faktiskt en "blast shield" kvar. Ofta brukar det i varje fall finnas kvar lite elskåp och kanske stolpar för kamouflagenät men allt sådant är borta.
Jag träffade en dam på hundpromenad och pratade lite med henne, hon trodde det var mer än 20 år sedan det var någon som helst verksamhet där.
Är det någon här som vet när det byggdes och när det lades ned?
Vad gäller vägbasen på 21:an så har flera av motorflygarna på Ljungbyheds Flygklubb landat där under en FFK-övning i slutet av 80-talet. Jag minns kommentaren "Det är djävligt smalt med en PA-28, hur i hela friden får man ner en Viggen där?".
Hälsningar
Magnus