2158 J 9
Postat: 26 feb 2014, 12:22
2158
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-43
Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-09-23 med motor typ TWC3 nr 4008
Förråd 1940-09-24
Formation 1940-10-23
Verkstad 1941-01-08. Införande av ändringar
Formation 1941-01-15
Förråd 1941-04-01
Formation 1941-05-22
Haveri 1941-05-29. Märkning 8-20
Motor: TWC3 nr 4008
Ff fänrik Steninger oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Större skador å vänster vinge, båda landningsställsbenen med indragningsmekanismer samt mindre skador å höger vinge. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 17.000:- kr
Verkstad 1941-06-25. Haverireparation. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-08-22
Förråd 1941-09-24
Formation 1941-10-31
Haveri 1942-07-13. Ground loop efter landning. Märkning 8-1
Motor: TWC3 nr 4008
Ff furir Tage Blom oskadad
Skador flygplan: Mindre skador på höger landställsben , höger vinge, höger skevningsroder, höger höjdroder och höger stabilisatorhalva.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr
Haveri 1944-04-05. Märkning 8-1
Motor: TWC3 nr 4033
Ff löjtnant K E Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Skador på vänster landningsställsben, vänster vinge, vänster skevroder och vänster höjdroder.
Beräknat reparationskostnad 6.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05
Nödlandning 1945-08-03, märkning 11-röd H
Gångtid 570:25 tim. Antal flygningar 802 st.
Motor: TWC3 nr 4033
Ff furir Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning
Skador motor: Motorn skurit
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr
Till CVM 1945-08-11 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3724 inmonterad. Klar 1945-10-26.
Till F 11 1945-11-02
F 11 flottiljverkstad. Motorbyte. Påbörjad 1946-04-15, klar 1946-05-20 (?)
Haveri 1946-07-01
Motor: TWC3 nr 4007
Ff furir Norrbäck (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning från c:a 10 m höjd. Groundloop
Skadornas omfattning: Båda landningsställsbenens fällstöttor knäckta. Vänster vingspets skada. Propellerns tre blad bockade
Beräknad kostnad 6.200:- kr
Till CVM för reparation. Påbörjad 1947-04-21, klar 1947-07-27
Haveri 1949-05-03 vid F 8
Motor typ TWC3 nr 3902
Ff löjtnant Axel Carleson (FFSU) oskadad
Överflygning av fpl J 9 till F 8 för avlämning
Vid landning på F 8 flygfält bana 03 fick fpl vid slutet ground loop åt vänster, varvid höger vinge och stabilisatorn skadades.
Sidvind snett från vänster 18 kn/tim, klart.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Enl anvisningar av TL (utlagt märke, som meddelades före start från F 11) har Carlesson landat på bana 03, med vind från vänster. Vinden kan ha påverkat girtendensen.
Detta fpl har vid flera tidigare tillfällen gjort ground loop åt vänster.
Beräknad kostnad 20 000:- kr
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 622:50 tim. Med motor typ TWC3 nr 3902. Instruktionsmateriel vid F 8.
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-43
Till CVM
Godkänt 1940-08-20
Levererat till F 8 1940-09-23 med motor typ TWC3 nr 4008
Förråd 1940-09-24
Formation 1940-10-23
Verkstad 1941-01-08. Införande av ändringar
Formation 1941-01-15
Förråd 1941-04-01
Formation 1941-05-22
Haveri 1941-05-29. Märkning 8-20
Motor: TWC3 nr 4008
Ff fänrik Steninger oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Större skador å vänster vinge, båda landningsställsbenen med indragningsmekanismer samt mindre skador å höger vinge. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 17.000:- kr
Verkstad 1941-06-25. Haverireparation. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-08-22
Förråd 1941-09-24
Formation 1941-10-31
Haveri 1942-07-13. Ground loop efter landning. Märkning 8-1
Motor: TWC3 nr 4008
Ff furir Tage Blom oskadad
Skador flygplan: Mindre skador på höger landställsben , höger vinge, höger skevningsroder, höger höjdroder och höger stabilisatorhalva.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr
Haveri 1944-04-05. Märkning 8-1
Motor: TWC3 nr 4033
Ff löjtnant K E Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Skador på vänster landningsställsben, vänster vinge, vänster skevroder och vänster höjdroder.
Beräknat reparationskostnad 6.000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05
Nödlandning 1945-08-03, märkning 11-röd H
Gångtid 570:25 tim. Antal flygningar 802 st.
Motor: TWC3 nr 4033
Ff furir Nilsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning
Skador motor: Motorn skurit
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr
Till CVM 1945-08-11 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3724 inmonterad. Klar 1945-10-26.
Till F 11 1945-11-02
F 11 flottiljverkstad. Motorbyte. Påbörjad 1946-04-15, klar 1946-05-20 (?)
Haveri 1946-07-01
Motor: TWC3 nr 4007
Ff furir Norrbäck (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning från c:a 10 m höjd. Groundloop
Skadornas omfattning: Båda landningsställsbenens fällstöttor knäckta. Vänster vingspets skada. Propellerns tre blad bockade
Beräknad kostnad 6.200:- kr
Till CVM för reparation. Påbörjad 1947-04-21, klar 1947-07-27
Haveri 1949-05-03 vid F 8
Motor typ TWC3 nr 3902
Ff löjtnant Axel Carleson (FFSU) oskadad
Överflygning av fpl J 9 till F 8 för avlämning
Vid landning på F 8 flygfält bana 03 fick fpl vid slutet ground loop åt vänster, varvid höger vinge och stabilisatorn skadades.
Sidvind snett från vänster 18 kn/tim, klart.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Enl anvisningar av TL (utlagt märke, som meddelades före start från F 11) har Carlesson landat på bana 03, med vind från vänster. Vinden kan ha påverkat girtendensen.
Detta fpl har vid flera tidigare tillfällen gjort ground loop åt vänster.
Beräknad kostnad 20 000:- kr
Kasserat 1949-06-04. Gångtid 622:50 tim. Med motor typ TWC3 nr 3902. Instruktionsmateriel vid F 8.