272
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-30
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42046
Märkning 8-42
Förråd 1938-06-01 (?)
Formation 1938-08-08
Nödlandning 1938-08-16 vid Rinkaby (Fjälkinge backe), kollision med J 8A nr 269
Motor: BMy S3 nr 42046
Ff resoffaspirant Bo S Norling omkom.
Orsak till haveri: Fpl ”vikit” sig på låg höjd vid insvängning till landning.
Kasserat 1938-10-25
272 J 8A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 272 J 8A
272 J 8A
Leif skrev:
>>Nödlandning 1938-08-16 vid Rinkaby (Fjälkinge backe), kollision med J 8A nr 269
Motor: BMy S3 nr 42046
Ff resoffaspirant Bo S Norling omkom.
Orsak till haveri: Fpl ”vikit” sig på låg höjd vid insvängning till landning.
Kasserat 1938-10-25>>
Tidning säger sålunda:
Kollisionen inträffade på ca 2000 m höjd.
Det var anfallsövning och en grupp på 3 plan attackerade ett målfpl.
Bo Sixten Norling sökte föra sitt skadade plan till Rinkaby.
Vid insvängningen före landningen gick planet i spinn och antändes vid nedslaget.
Plats:.Fjälkingebacke nära Rinkaby.
Gångtid 22,50
Kollisionen 272//269 var 1:a totalhav. med Gladiator.
Leif skrev:
>>Nödlandning 1938-08-16 vid Rinkaby (Fjälkinge backe), kollision med J 8A nr 269
Motor: BMy S3 nr 42046
Ff resoffaspirant Bo S Norling omkom.
Orsak till haveri: Fpl ”vikit” sig på låg höjd vid insvängning till landning.
Kasserat 1938-10-25>>
Tidning säger sålunda:
Kollisionen inträffade på ca 2000 m höjd.
Det var anfallsövning och en grupp på 3 plan attackerade ett målfpl.
Bo Sixten Norling sökte föra sitt skadade plan till Rinkaby.
Vid insvängningen före landningen gick planet i spinn och antändes vid nedslaget.
Plats:.Fjälkingebacke nära Rinkaby.
Gångtid 22,50
Kollisionen 272//269 var 1:a totalhav. med Gladiator.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2955
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: 272 J 8A
Någonstans, antagligen i något nummer av SFT, har jag läst hur en av piloterna i tre-gruppen såg att de två andra var på väg att kollidera men att "dutta" i väg ett varningsmeddelande på telegrafi var omöjligt, tiden räckte ej till. Man hade ännu ej radiotelefoni. Ångest...
Om jag nu minns rätt. Det kan ju ha gällt någon annan kollisionsolycka.
Kanske det även var i denna artikel jag läste att Gladiatorn inte luktade gott.
Lars S
Om jag nu minns rätt. Det kan ju ha gällt någon annan kollisionsolycka.
Kanske det även var i denna artikel jag läste att Gladiatorn inte luktade gott.
Lars S
Re: 272 J 8A
Kanske det även var i denna artikel jag läste att Gladiatorn inte luktade gott.
Va ! Ingen läderlukt eller varförinte av the Te?
Eller hade man använt ”slangen” ? Om nu Gladiator hade en sån...?.
Vad den skulle användas till får någon rumsren person förklara!
Mvh Bengt
Va ! Ingen läderlukt eller varförinte av the Te?
Eller hade man använt ”slangen” ? Om nu Gladiator hade en sån...?.
Vad den skulle användas till får någon rumsren person förklara!
Mvh Bengt