Sida 1 av 1

S 6 nr 31

Postat: 01 mar 2014, 11:01
av Leif Fredin
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5031

Godkänt 1927-11-30
Levererat till F 3 1927-12. Motor typ Bristol Jupiter VI nr 6315
Numrerat 31

Bild

Verkstad1928-04. Reparation. ”Fpl stått på näsan”
Avsänt till Spetsbergen 1928-05-31.

Totalhaveri 1928-06-24 i Norra Ishavet, latitud N 80 º 12'; longitud O 27º30'.
Ff löjtnant Einar Lundborg lindrigt skadad.

Skador uppkomna vid haveri, bärgning och transport. Vingarna: Oreparabla (sönderbrutna och söndersågade i flera delar). Flygkroppen: Samtliga stagbocksstöttor söndrade, de aktre fälten i kroppen kraftigt deformerade, en del stukningar och förvridningar i kroppen i övrigt. Övriga delar: Motorfundamentet skadat (relativt lindrigt). Sidoroder och fena oreparabla. Höjdroder och stabilisator skadade (relativt lindrigt). Landningsstället till synes oskadat. En del instrumentering och utrustning saknas.

1928-07-01. Typbeteckning S 6
Förråd 1928-08-09. Delvis ramponerat.
Flygkroppen inlämnad till C.F.M. för reparation 1928-10
Kasserat 1928-12-15

Re: Fokker nr 31, S 6 nr 31

Postat: 06 jul 2019, 16:15
av Bengt Ekbladh
Fokker nr 31, S 6 nr 31

Haveri 1928-06-24 i Norra Ishavet,Svalbard
...
Haveri 280623. Fpl landade på ett isflak ¡ Norra Ishavet vid undsättningen av överlevande från ”Italias” förlisning. Fpl:s skidor gjorde för stort motstånd ¡ den blöta snön och den tomma baksitsen gjorde att fpl stod på nosen och slog runt. Skadorna blev ej omfattande men i samband med bärgningen uppkom ytterligare skador varför fpl aldrig reparerades. Ff (Einar Lundborg) undkom.

Re: Fokker nr 31, S 6 nr 31

Postat: 07 jul 2019, 22:43
av Bengt Ekbladh
Fokker nr 31, S 6 nr 31

Den 25 maj 1928 går larmet att polarfararen Umberto Nobile med sitt luftskepp Italia är försvunna i polarhavet. Världens riktigt stora arktiska räddningsuppdrag dras därmed igång, och Sveriges bidrag skall komma att bli avgörande. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.

8 fartyg och 22 flygmaskiner var inblandade i räddningsexpeditionen i syfte att finna luftskeppet Italia och dess besättning på polarvidderna norr om Svalbard. Några av de svenska flygplan som deltog i räddningsuppdraget syns i filmen, Hansaflygbåtarna nr 255 och 257, som flugits till Göteborg för att monteras ned och lastas i transportfartyget Tanja. Hansaflygplanen hade just blivit det nyfödda svenska flygvapnets standardmaskiner, och användes normalt för just sjöspaningsuppdrag. På Tanja lastades också en enmotorig Fokker, flyglöjtnanten Einar Lundborgs plan, som skulle komma att få en betydelsefull uppgift i expeditionen.

Den svenska räddningsexpeditionen nådde Svalbard och Danskön den 19 juni och några dagar senare siktas Italia på packisen. De två svenska Hansaflygplanen flög över platsen för att släppa ner förnödenheter, i form av whiskey, cigaretter och en uppblåsbar gummibåt. Den 22 juni får Einar Lundborg order om att landa på Italias haveriplats. På morgonen den 23 juni iscensätts evakueringsexpeditionen, där Lundborgs Fokker eskorteras av Hansaflygplanen. Lundborg skriver - "Som några små mörka knappnålshuvuden upptäckte jag ett par mänskliga varelser bredvid en svag rökstrimma!" Efter en lyckad landning låter han flygplansmotorn vara igång - "ty det hade just varit en snygg historia om jag väl kommit ned på isen men inte kunnat starta därifrån igen på grund av motorns trilska".
Nobile, som brutit benet i Italia-kraschen, fördes, tillsammans med sin hund Titina, i säkerhet av Lundborg. Ironiskt nog skulle dock Einar Lundborg själv bli strandsatt på polarisen under sin återresa till Italia. Uppe i luften, ovanför Italia, får Fokkern motorproblem, och Lundborg tvingas nödlanda. Planet slår runt, med Lundborg överlever. Han får överta Nobiles sovsäck, och får vänta, tillsammans med de andra nödställda på isen, tills ett nytt flygplan kan landa två veckor senare.
….
Vill du se 4 min film?
Svenska flygare i Göteborg (1928)
https://www.filmarkivet.se/movies/svenska-flygare-i-goteborg/

Re: Fokker nr 31, S 6 nr 31

Postat: 07 jul 2019, 23:39
av Bengt Ekbladh