Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5032
Godkänt 1927-11-30
Levererat till F 3 1927-12. Motor typ Bristol Jupiter VI nr 6314.
Numrerat 32
Nödlandning 1928-03-10 pga oljetanken gått läck
Avsänt till Spetsbergen 1928-05-31
1928-07-01. Typbeteckning S 6
C.F.M. 1928-08-09. Uppmonterat efter Spetsbergsexpeditionen.
I tjänst 1928-08-16
C.F.M. 1928-09-10. Översyn och utrustning.
I tjänst 1928-09-21
Förråd 1928-10-02
C.F.M. 1928-10-10. Motor typ BJ VI nr 6336 inmonterad
Formation 1928-10-20
C.F.M. verkstad 1929-01-03. Justeringar
C.F.M. formation 1929-01-06
C.F.M. verkstad 1929-02-01. Justeringar.
Motor typ Hornet nr 295 inmonterad 1929-03-01
Urmonterad 1929-03-15.
Motor typ BJ VI nr 6336 inmonterad 1929-05
Formation 1929-05-21
C.F.M. 1929-06-10. Diverse arbeten
Formation 1929-06-12
C.F.M. 1929-07-12. Motor typ BJ VI nr 6352 inmonterad
Formation 1929-07-17
Bakom S 6 nr 34 med Armstrong Siddeley Jaguar-motor
C.F.M. 1929-08-06. Justeringar
Formation 1929-08-13
C.F.M. 1929-09-10. Översyn och utrustning
Formation 1929-09-17
C.F.M. 1929-10-28. Översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6315 inmonterad
Formation 1929-11-10
C.F.M. 1930-01-21. Diverse reparationer.
Formation 1930-01-23
C.F.M. 1930-02-06. Motor typ BJ VI nr 6348 inmonterad. Landningsstället framflyttat 50 mm.
Formation 1930-02-13
C.F.M. 1930-03-21. Diverse justeringar
Formation 1930-03-26
C.F.M. 1930-04-04. Diverse justeringar
Formation 1930-04-09
C.F.M. 1930-05-09. Motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad
Formation 1930-05-15
C.F.M. 1930-07-01. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-07-09
C.F.M. 1930-08-04. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-08-09
C.F.M. 1930-09-11. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-09-19
Förråd 1930-10-11
C.F.M. 1931-05-09. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6315 inmonterad.
Formation 1931-08-19
C.F.M. 1931-09-17. Diverse målning
Formation 1931-09-20
C.F.M. 1931-10-23. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6450 inmonterad
Förråd 1931-11-10
Förråd 1931-11-25
Formation 1931-12-01
C.F.M. 1931-12-05. Omnumrerat
Numrerat 3336 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-11
C.F.M. 1932-01-23. Avgassamlaren reparerad.
Formation 1932-01-29
CFM 1932-07-06. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad, Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-07-27
Haveri 1932-08-11. Flygplanet på näsan vid landning, varvid bakre vingbalken i undervingen, vänster sida, skadades. Propellern söndrad
Reparation 1932-08-12. Bakre vingbalken i undervingen reparerad. Ny propeller. Nya hjul
Förråd 1932-10-07
CFM 1932-12-20. Mindre översyn.
Förråd 1933-01-22
Formation 1933-02-01
CFM 1933-02-06. Reparation av motorfundament. Anordning för målbogsering inmonterad.
Förråd 1933-02-18
Formation 1933-03-09
CFM 1933-03-18. Bombfällningsanordningar för 12 kg:s bomber monterade
Formation 1933-03-21
CFM 1933-05-19. Till CFM:s förfogande för vissa prov med målbogsering
Formation 1933-05-23
CVM 1933-06-19. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6452 inmonterad
Formation 1933-07-11
Nödlandning 1933-07-24 på grund av brustet manometerrör, yttre oljemanometer. Flygplanet oskadat.
CVM 1933-10-19. Provkast med fallskärmar
Förråd 1933-10-25
Formation 1933-11-21
CVM 1933-12-06. Mindre översyn.
Formation 1934-02-13
Förråd 1934-03-01
CVM 1934-04-12. Reparationer
Formation 1934-04-21
CVM 1934-07-30. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6315 inmonterad.
Formation 1934-08-13
Förråd 1934-10-25
Formation 1934-11-21
Haveri 1934-12-03. Vid rullning på marken fattades fpl av en kastby, varvid undervingens vänstra ände stöttes mot marken och bröts. Undervingen utbytt.
Förråd 1935-04-01
CVM 1935-04-16. Motorbyte och mindre översyn. motor typ BJ VI nr 6473 inmonterad
Överlämnat till F 1 1935-05-23 som lån
Återlämnat till F 3 1935-08-20
Förråd 1935-10-10
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-6
Registreringsnummer 336 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1935-11-01
Förråd 1936-02-14
CVM 1936-03-30. Stor översyn. Motor typ BJ VIA nr 6473 inmonterad.
Formation 1936-09-10
Nödlandning 1936-09-25 vid Toretorp c:a 5 km sydost Storvik. Märkning 3-6
Total flygtid: 1499 tim.
Motor: BJ VIA nr 6473
Total gångtid: 871 tim.
Besättningen: ff furir Bertil Knutsson, fs löjtnant Thorsten Johansson oskadad
Ur protokoll:
Furir 21/F 3 S.B. Knutsson
med anmälan om haveri med
flygplan nr 6.
Till Chefen för 2. bombdivisionen.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 25 september 1936, under en nödlandning företagen vid Toretorp omkring 5 kilometer sydost Storvik, havererade med flygplan nr 6.
Händelseförloppet var i huvudsak följande;
Divisionen var förmerad i rutformering, och inom denna hade ovannämnda flygplan nr 9. Spanare och befälhavare i flygplanet var löjtnant Johansson A. 2.
Under flygningens tidigare skede förmärktes enstaka smällar i motorn. Omkring kl. 14.00 blevo smällarna allt mer och mer ihållande, och stark skakning förmärktes i flygvapnet. Motorvarvet avtog med närmare 200 varv. Då jag gav fullgas ökade varvet under ett kortare moment för att sedan helt avtaga. Min flyghöjd var då omkring 80 meter.
I flygriktningen fanns endast skog, varför jag övergick till sväng under plané för att nå ett bakom mig befintligt fält. Framför detta befann sig en mask, bestående av en kraftledning med en spänning av 16.000 volt.
Under planén försökte jag upprepade gånger att få motorn igång genom att sakta draga på och av gasen, detta lyckades dock ej.
Efter att ha passerat kraftledningen lade jag flygplanet i vingglid och sedan jag åter gått rakt ut ansatte jag blandningen. Denna kändes fullt normal, men sedan flygplanet rullat några meter sprang hjulaxeln av omedelbart intill högra hjulet. Härvid krossades landningsstället, och flygplanet fortsatte att glida ett tjugotal meter på flygkroppens undersida. Propellern krossades härunder och skador på undervingen uppstodo.
Västerås den 10 november 1936.
Bertil Knutsson
Furir.
Föraren furir Knutsson anförde i huvudsak följande:
Landningen var enligt K:s uppfattning fullt normal. Efter en rullning av c:a 20 har bygeln vid högra hjulet gjort en skåra i marken, vilken efter 1 m. slutar med en grop. Marken var jämn grusvall och sluttade uppåt. K. påpekade, att axelbrott var å ett ställe på axeln, där två genomgående hål voro borrade. I övrigt hänvisas till bifogad rapport.
Uppläst och vidkänt:
Bertil Knutsson
Furir.
Löjtnant Johansson anförde i huvudsak följande:
Av furir Knutsson lämnade uppgifter bestyrktes med följande tillägg:
Vid undersökning av spåren efter fpl landningshjul visade det sig, att högra hjulet gått över 1n 10-15 cm hög upphöjning i marken och därefter omedelbart lossnat. Hjulspårens början visade icke något djup, som kunde tyda på hård sättning.
Uppläst och vidkänt:
Thorsten Johansson
Löjtnant.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Nödlandningen har föranletts av motorfel. Orsaken till härvid uppkomna skador kan ej, på grundval av med Knutsson hållet förhör, ej fastslås.
Västerås den 14/11 1936
G. Bergström
Förhörsledare
H.Friberg
Protokollförare
Kårchefens yttrande och beslut:
Anledningen till haveriet är nödlandning. Motorfelet synes kunna härledas till brusten reglagearm.
Föraren är utan skuld.
Med hänsyn till materialfelet underställes målet CFV.
Malmen den 10/12 1936
G. von Porat
Chef
Undersökningsnämndens yttrande.
Nödlandningen har förorsakats av bruten reglagearm till blandningsreglaget. Haveriet synes ej hava förorsakats av materialfel.
Den brustna hjulaxeln har sannolikt uppstått genom hård sättning orsakad genom felbedömning vid landning i uppförsbacke.
Någon personal kan ej göras ansvarig för haveriet.
Järnvägstransport 1936-09-25
CVM 1936-10-01. Motor typ BJ VIA nr 6451 inmonterad.
Formation 1937-05-01
Fpl ommärkt 1937-07-15 enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-10-01
Till CVM 1938-01-07. Liten översyn
Förråd 1938-01-28
Formation 1938-02-22
Till CVM 1938-03-03
Formation 1938-03-14
Totalhaveri 1938-04-06 vid F 3, Malmen. Besättningen oskadd. Märkning 3-6
Total flygtid: 1697.15 tim
Motor: BJ VIA nr 6450
Total gångtid: 1454.30 tim
Besättningen: ff löjtnant Sten Rosholm, mek vpl Lennart Sjöberg oskadad
Ur protokoll:
Löjtnant Rosholm
med anmälan
Till Chefen för Kungl Östgöta Flygflottilj.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag denna dag havererat med fpl 3 – 6..
Malmen den 6 april 1938.
Sten Rosholm
Löjtnant.
Löjtnant Rosholm anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad på meteorologflygning den 6/4 mellan kl 09.00 – 10.00 med fpl nr 3 – 36;
att han efter nämnda flygning beordrades att utföra övningsflygning med mekaniker med samma fpl;
att vinden var 8 – 10 m/sek och vindriktning VNV (byig);
att han körde ut fpl med flygmekaniker hållande i vingen samt ställde upp detsamma mot vinden;
att han på startplatsen vevade upp stabilisatorn till icke fullt högsta läget;
att han startade med vpl nr 181 Sjöberg;
att maskinen ganska snart lättade;
att fpl omedelbart sedan det lyft svängde åt höger (bankning ungefär 30°);
att fpl då var på högst 2 m höjd;
att han, så snart fpl började svänga, gav fullt motsatta sido- och skevningsroder (vänster);
att fpl trots de motsatta rodren fortsatte att svänga;
att han tryckte ner nosen för att icke tappa farten;
att när fpl svängt ungefär 45°, det kändes som om det skulle räta upp sig;
att fpl sedan fortsatte att svänga åt höger, varvid nosen ytterligare gick ner;
att fpl sedan tog mark med höger vinge och höger hjul samt med fullt pådragen motor;
att fpl därefter kastades över på vänster vinge;
att fpl sedan slog runt;
att fpl sedan det först tog mark hade svängt ungefär 120° från startriktningen;
att (uppgavs på särskild förfrågan) fpl fart icke var onormalt låg sedan detsamma lyft.
Uppläst och vidkänt:
Sten Rosholm
Löjtnant.
Furir nr 37 Dahlberg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde vid parkeringsplatsen, som var belägen på västra delen av flygfältet;
att vinden var relativt hård, 8 m/sek och byig;
att han såg när fpl körde ut och startade;
att fpl lyfte ganska kvickt;
att fpl gjorde en normal start och lyfte till ungefär 1 m höjd;
att fpl högervinge åkte ner samtidigt som fpl svängde åt höger;
att fpl först to mark med höger vinge;
att det såg ut som om fpl skulle räta upp sig sedan det kommit i medvind , men att det därvid gick ner på vänstervingen för att omedelbart därefter gå över på höger vinge och därefter slog runt;
att han i övrigt vitsordade vad löjtnant Rosholm anfört.
Uppläst och vidkänt:
Harry Dahlberg
Furir.
Vpl nr 181 Sjöberg anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som mekaniker i baksits, men att han icke hade någonting att anföra utöver vad löjtnant Rosholm anfört.
Uppläst och vidkänt:
Lennart Sjöberg
Vpl nr 181.
Till Chefen för Kungl. Östgöta flygflottilj.
Undertecknade, tillsatta såsom undersökningskommission med anledning av haveri med flygplan typ S 6 n:r 336 (flottilj n:r 6) den 6 april 1938, få härmed avgiva följande rapport:
Flygplanet, vilket havererade vid starten, slog därvid runt och skadades synnerligen svårt. Av fpl:s läge samt spåren på marken kan med säkerhet fastställas att flygplanet gjort en sväng åt höger på sammanlagt c:a 150°. Under denna sväng har först höger undervinge tagit mark. Omedelbart därefter har höger hjul tagit mark. Genom den kraftiga svängen åt höger har tydligen sidpåkänningen på vänster hjul blivit så stor att det helt förstörts, varpå fpl via vingspetsarna på vänster sida kastats häftigt på rygg.
Besiktning av flygplanet.
På grund av omständigheterna vid haveriet hava nedan nämnda detaljer underkastats speciell granskning.
1. Höger hjul. Däcket var helt och hade fortfarande normalt tryck. Hjullagret var väl smort och i övrigt utan anmärkning.
2. Samtliga roderlinor undersökta utan anmärkning.
med hänsyn till besiktningsresultatet måste det vara uteslutet att materialfel kunnat orsaka haveriet.
Malmen den 6 april 1938.
Jean Dubois
Kapten.
J. L. W. Aschan
Flygingenjör.
Till Chefen för Flygvapnet.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jämlikt protokoll, som här bifogas i två ex., fpl typ S 6 nr 336 (6) havererat den 6 innevarande april.
Förare var löjtnant Rosholm. Haveriet skedde i starten.
Av protokollet och den till detsamma fogade utredningen synes framgå, att fpl i den tämligen hårda och byiga vinden lyft för tidigt – troligtvis i ett vindkast snett från vänster – och utan tillräcklig styrfart kommit i glidning åt höger. Föraren synes hava felbedömt situationen och anlagt roder, som om han hade haft styrfart.
Flygplanet har vid i 2. regimen övergått i sväng åt höger och slutligen törnat i, som i utredningen är beskrivet.
Haveriets orsak är därför att söka i manöverfel av föraren, beroende på felbedömning av farten i så måtto, att flygplanet tillåtits lämna marken för tidigt. Huruvida det varit möjligt att, sedan den riskabla situationen inträtt, reda upp densamma, anser jag under rådande förhållanden ovisst, även om föraren riktigt uppfattat läget.
Med hänsyn till svårigheten att, vid start i hård vind, av farten relativt marken riktigt bedöma farten relativt luften, anser jag en felbedömning möjlig, varför föraren icke kan påstås hava brustit i aktsamhet.
Det havererade flygplanet är tillverkat år 1927 och skulle jämlikt FF skrivelse den 21 december 1937 nr Mi H 53:3 kasserats före den 1 juli 1938. Det är min avsikt att föreslå flygplanet till kassation i trots av, att den i skrivelsen före kassation beräknade gångtiden icke fyllts.
Målet underställes Chefen för Flygvapnet.
Malmen den 21 april 1938.
G. von Porat
Flottiljchef
/J. H. W. Aschan
Förråd 1938-04-07
Kasserat 1938-05-18. Gångtid total 1697 tim
S 6 nr 32, 3336, 336
I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier