Kalenderbitare SE HIT! Jag behöver er hjälp!
Postat: 06 dec 2008, 19:29
På tisdag, 9 december, är det 20 år sedan JAS 39 flög första gången. Samma dag kommer Flygvapnet och F 17 förhoppningsvis att få leverans av den allra sista JAS 39C i delserie 3, nr 39276.
Detta tänkte vi vid F 17 uppmärksamma. Därför har jag blivit ombedd att sätta samman lite kalenderbitar-fakta som vår info-avdelning kan dela ut till media i sammanhanget.
Nu skulle jag önska nyttja er som bollplank, fakta-kritiker och korrekturläsare. Det är ont om sådana på jobbet.
Var kritiska, och kom gärna med konstruktiv kritik! Jag antar att jag kommer att få förklara ett och annat.
Redan nu ber jag er att här på forumet inte kommentera presenterad flygtid. Diskussion om denna kan lätt spåra ur.
Here goes!
Leveranser
Till FMV/svenska flygvapnet levererade JAS 39
Totalt: 200 st
JAS 39A: 104 st
JAS 39B: 14 st
JAS 39C: 68 st (varav 12 st leasas av Tjeckien)
JAS 39D: 14 st (varav 2 st leasas av Tjeckien)
(1 st JAS 39A fick ersätta provflygplan 39-1 som havererade 1989, 1 st JAS 39A blev prototyp för tvåsitsiga JAS 39B, 2 st JAS 39C blev provflygplan vid SAAB)
Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209
Hela JAS 39-systemet (sv. flygvapnet + utländska kunder + SAAB):
Totalt: > 112 200 tim *
JAS 39A: > 72 800 tim *
JAS 39B: > 7 700 tim *
JAS 39C: > 24 200 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
JAS 39D: > 4 000 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
Provflygplan (SAAB): > 3 300 tim *
* Flygtid producerad innan 1994 finns ej i det uppföljningsprogram varifrån dessa siffror har hämtats.
Svenska flygvapnet
Totalt: > 83 300 tim
JAS 39A: > 65 400 tim
JAS 39B: > 5 100 tim
JAS 39C: > 11 300 tim
JAS 39D: > 1 300 tim
F 17 Kallinge
Totalt: > 23 200 tim
JAS 39A: > 15 200 tim
JAS 39B: > 50 tim
JAS 39C: > 7 300 tim
JAS 39D: > 580 tim
Flygplansindivider med mest flygtid:
JAS 39A nr 39131, > 1 830 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39B nr 39801, > 770 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39C nr 39210, > 780 flygtimmar, F 17 Kallinge
JAS 39D nr 39819, > 390 flygtimmar, Tjeckien
Haverier
Antal haverier under utprovning: 2 st
Antal haverier i förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder) : 3 st
Antal flygtimmar mellan haveri, totalt sett: > 22 400 tim (112 200 / 5 = 22 440)
Antal flygtimmar mellan haveri, förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder): > 36 200 tim ((72 800 + 7 700 + 24 200 + 4 000) / 3 = 36 230)
Milstolpar JAS 39 Gripen
Juni 1982
Riksdagen beslutar att utveckla JAS 39. Beställning undertecknas avseende 5 st provflygplan och delserie 1 á 30 st ensitsiga JAS 39A
26 april 1987
Den första prototypen visas upp för media och inbjudna
9 december 1988
JAS 39 Gripen flyger för första gången
Juni 1992
Riksdagen beslutar att fortsätta med utvecklingen av JAS 39 Gripen. Beställning undertecknas avseende delserie 2 och tvåsitsiga JAS 39B, sammanlagt 110 st JAS 39
8 juni 1993
Det första serieflygplanet av JAS 39A levereras till Försvarets Materielverk
29 april 1996
Tvåsitsiga JAS 39B premiärflygs
Juni 1996
JAS 39 Gripen introduceras i det svenska flygvapnet, F 7 i Såtenäs blir först med att ta JAS 39 i bruk
Juni 1997
Regeringen beslutar att beställa delserie 3 á 64 st JAS 39C/D
December 1997
Den första tvåsitsiga JAS 39B levereras till Försvarets Materielverk
Milstolpar JAS 39 vid F 17 i Kallinge
14 juni 2002
F 17:s första JAS 39A levereras från F 10 i Ängelholm, som håller på att avvecklas.
18 juni 2002
Första dagen med förbandsflygning med JAS 39 vid F 17.
25 mars 2003
1000 flygtimmar med JAS 39 vid F 17 passeras, nio månader efter att typen anlände till flottiljen.
Maj 2003
F 17 genomför för första gången övning med JAS 39 på flygbas ”i skogen”
20 augusti 2003
Den modernare versionen JAS 39C landar för första gången på F 17. Det är dock bara en mellanlandning, flygplanet återvänder till VoVc i Linköping samma dag.
September 2003
Under övningen Cooperative Key i Plovdiv, Bulgarien, genomför F 17 sin första utlandsövning med JAS 39
Januari 2004 – december 2007
F 17 ansvarar för det internationella flyginsatsförbandet SWAFRAP JAS 39. Flera utlandsövningar genomförs årligen i bl.a Finland, Norge och Holland.
14 september 2004
JAS 39C levereras till Flygvapnet och F 17.
September 2004
F 17 blir världens första förband att ta JAS 39C i bruk
20 juni 2005
F 17 passerar 1000 producerade flygtimmar med JAS 39C, nio månader efter introduktionen.
23 januari 2006
F 17:s och tillika Flygvapnets första tvåsitsiga JAS 39D anländer till flottiljen
Juli-Augusti 2006
Flygvapnet deltager med 7 st JAS 39C/D i övningen Coop Thunder Red Flag Alaska på Eielson Air Force Base i Alaska. Eftersom att F 17 är Flygvapnets dittills enda flygflottilj utrustade med JAS 39C/D kommer en stor del av personalen och samtliga flygplan från F 17.
Detta tänkte vi vid F 17 uppmärksamma. Därför har jag blivit ombedd att sätta samman lite kalenderbitar-fakta som vår info-avdelning kan dela ut till media i sammanhanget.
Nu skulle jag önska nyttja er som bollplank, fakta-kritiker och korrekturläsare. Det är ont om sådana på jobbet.
Var kritiska, och kom gärna med konstruktiv kritik! Jag antar att jag kommer att få förklara ett och annat.
Redan nu ber jag er att här på forumet inte kommentera presenterad flygtid. Diskussion om denna kan lätt spåra ur.
Here goes!
Leveranser
Till FMV/svenska flygvapnet levererade JAS 39
Totalt: 200 st
JAS 39A: 104 st
JAS 39B: 14 st
JAS 39C: 68 st (varav 12 st leasas av Tjeckien)
JAS 39D: 14 st (varav 2 st leasas av Tjeckien)
(1 st JAS 39A fick ersätta provflygplan 39-1 som havererade 1989, 1 st JAS 39A blev prototyp för tvåsitsiga JAS 39B, 2 st JAS 39C blev provflygplan vid SAAB)
Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209
Hela JAS 39-systemet (sv. flygvapnet + utländska kunder + SAAB):
Totalt: > 112 200 tim *
JAS 39A: > 72 800 tim *
JAS 39B: > 7 700 tim *
JAS 39C: > 24 200 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
JAS 39D: > 4 000 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
Provflygplan (SAAB): > 3 300 tim *
* Flygtid producerad innan 1994 finns ej i det uppföljningsprogram varifrån dessa siffror har hämtats.
Svenska flygvapnet
Totalt: > 83 300 tim
JAS 39A: > 65 400 tim
JAS 39B: > 5 100 tim
JAS 39C: > 11 300 tim
JAS 39D: > 1 300 tim
F 17 Kallinge
Totalt: > 23 200 tim
JAS 39A: > 15 200 tim
JAS 39B: > 50 tim
JAS 39C: > 7 300 tim
JAS 39D: > 580 tim
Flygplansindivider med mest flygtid:
JAS 39A nr 39131, > 1 830 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39B nr 39801, > 770 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39C nr 39210, > 780 flygtimmar, F 17 Kallinge
JAS 39D nr 39819, > 390 flygtimmar, Tjeckien
Haverier
Antal haverier under utprovning: 2 st
Antal haverier i förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder) : 3 st
Antal flygtimmar mellan haveri, totalt sett: > 22 400 tim (112 200 / 5 = 22 440)
Antal flygtimmar mellan haveri, förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder): > 36 200 tim ((72 800 + 7 700 + 24 200 + 4 000) / 3 = 36 230)
Milstolpar JAS 39 Gripen
Juni 1982
Riksdagen beslutar att utveckla JAS 39. Beställning undertecknas avseende 5 st provflygplan och delserie 1 á 30 st ensitsiga JAS 39A
26 april 1987
Den första prototypen visas upp för media och inbjudna
9 december 1988
JAS 39 Gripen flyger för första gången
Juni 1992
Riksdagen beslutar att fortsätta med utvecklingen av JAS 39 Gripen. Beställning undertecknas avseende delserie 2 och tvåsitsiga JAS 39B, sammanlagt 110 st JAS 39
8 juni 1993
Det första serieflygplanet av JAS 39A levereras till Försvarets Materielverk
29 april 1996
Tvåsitsiga JAS 39B premiärflygs
Juni 1996
JAS 39 Gripen introduceras i det svenska flygvapnet, F 7 i Såtenäs blir först med att ta JAS 39 i bruk
Juni 1997
Regeringen beslutar att beställa delserie 3 á 64 st JAS 39C/D
December 1997
Den första tvåsitsiga JAS 39B levereras till Försvarets Materielverk
Milstolpar JAS 39 vid F 17 i Kallinge
14 juni 2002
F 17:s första JAS 39A levereras från F 10 i Ängelholm, som håller på att avvecklas.
18 juni 2002
Första dagen med förbandsflygning med JAS 39 vid F 17.
25 mars 2003
1000 flygtimmar med JAS 39 vid F 17 passeras, nio månader efter att typen anlände till flottiljen.
Maj 2003
F 17 genomför för första gången övning med JAS 39 på flygbas ”i skogen”
20 augusti 2003
Den modernare versionen JAS 39C landar för första gången på F 17. Det är dock bara en mellanlandning, flygplanet återvänder till VoVc i Linköping samma dag.
September 2003
Under övningen Cooperative Key i Plovdiv, Bulgarien, genomför F 17 sin första utlandsövning med JAS 39
Januari 2004 – december 2007
F 17 ansvarar för det internationella flyginsatsförbandet SWAFRAP JAS 39. Flera utlandsövningar genomförs årligen i bl.a Finland, Norge och Holland.
14 september 2004
JAS 39C levereras till Flygvapnet och F 17.
September 2004
F 17 blir världens första förband att ta JAS 39C i bruk
20 juni 2005
F 17 passerar 1000 producerade flygtimmar med JAS 39C, nio månader efter introduktionen.
23 januari 2006
F 17:s och tillika Flygvapnets första tvåsitsiga JAS 39D anländer till flottiljen
Juli-Augusti 2006
Flygvapnet deltager med 7 st JAS 39C/D i övningen Coop Thunder Red Flag Alaska på Eielson Air Force Base i Alaska. Eftersom att F 17 är Flygvapnets dittills enda flygflottilj utrustade med JAS 39C/D kommer en stor del av personalen och samtliga flygplan från F 17.