Sida 1 av 1

SE-EUL, Malmö Flygindustri MFI-9B Trainer

Postat: 02 mar 2014, 11:07
av Sven-Erik Jönsson
SE-EUL
Typ: Malmö Flygindustri MFI-9B Trainer
c/n: 053
Tillverkad år 1967

Registrerad 1967-04 AB Malmö Flygindustri, Malmö
Eo 196x ? Innehavare: Aeroklubben i Malmö, Malmö (fl.tid 724h)
1969-04-27 Lev. Bulltofta-Paris till Aircraft Lease Co, Italien
Avreg 1969-05-30 Sålt till Biafras FV, reg BB-9.
SE-EUL på Malmen 1967-09-24
SE-EUL på Malmen 1967-09-24
SE-EUL på Bromma. Foto: Leif Fredin via Nils-Olof Andersson
SE-EUL på Bromma. Foto: Leif Fredin via Nils-Olof Andersson
SE-EUL i Libreville, Gabon 1969. I flygplanet sitter C-G von Rosen. <br />Framför flygplanet är det möjligen Bengt Welch? Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.
SE-EUL i Libreville, Gabon 1969. I flygplanet sitter C-G von Rosen.
Framför flygplanet är det möjligen Bengt Welch? Foto ur Freddy Stenboms donerade samling.

SE-EUL Malmö Flygindustri MFI-9B Trainer

Postat: 18 nov 2024, 14:22
av Paul R Compton
Inregistreringsdatum skall vara 19670404 AB Malmö Flygindustri, Malmö och enligt NrB/LvB med c/n 53 dvs utan '0'. Eftersom Aeroklubben i Malmö, Malmö, blev aldring infört i registret varken som ägare eller innehavare innan avregistrering och som skulle behöva tilläggas 'Eo'.

Source: LFV Centralarkivet

Re: SE-EUL, Malmö Flygindustri MFI-9B Trainer

Postat: 24 nov 2024, 17:53
av Robert Danewid
"Urban Ludvig" tillhörde aldrig AK i Malmö. När jag var liten påg ville klubben köpa UL som bogserflygplan, vi drog redan med MFI-9 Junior SE-EBP. Men MFI ville inte sälja den till oss med motiveringen att EUL var alldeles för fin (bl a tonad huv) för att gå som bogsermaskin. Istället fick jag, när jag gjorde min PRYO på MFI våren 1969, vara med om att utrusta EUL med förstärkning för raketkapslar och hoppertank i högersätet. Den skulle ju ut och kriga (fast det var ju hemligt) och det slet tydligen mindre än att gå som bogserflygplan..