Snörstart på J 11 (lite off topic)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Håkan
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:54
Ort: Borlänge
Kontakt:

Snörstart på J 11 (lite off topic)

Inlägg av Håkan »

Hej,

J 11ans startmotor (Garelli) startades ju med snörstart. Mina flygrtekniska ordböcker på engleska har inte detta ord med (antar att de är för moderna)... ;-)
Är det någon som har ett bra ord på detta på engelska?

mvh/Håkan

WWII Biplane Fighter Aces
http://surfcity.kund.dalnet.se
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inlägg av Erik Johansson »

Hej Hakan,

The J 11 was a bit before my time even if I count my self as a bit of aviation history with the word history underlined. I am just wondering if the word you are after is ‘rope start’. You may remember, the old outboard motors had rope start. You simply wrapped the rope around the starter wheel and then gave the rope an almighty pull.

Am I right?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Jag tror att "rope start" snarast syftar på det som beskrivs på http://www.douglasdc3.com/prop/prop.htm där man riggar upp ett rep i propellerbladspetsarna.

Googling visade också påståenden att man kunde linda ett rep kring propellerdomen (den blanka "spinner" innanför vilken propelleromställningsmekanismen satt) och It required either one pickup truck, two snowmobiles or five men and three little boys. And don't worry, there were always three little boys standing around ready to pull on the rope. Jag vet inte om detta är sant, inte heller om man med en Catalina kunde rigga repet så att man drog igång den sjuka motorn med den friska...

"Pull start" är nog ett bra uttryck för vad man hade i J 11. (Det var väl så att Garelli-motorn gav tryckluft för startmotorn eller om den nu gick rakt in i en cylinder. Kollar i J 20-boken där det beskrivs hur motorn under vissa förhållanden kunde repstartas med ett "mänskligt rep" av tre mekaniker "hand i hand".)

Här en film. Gastkramande. Men med lycklig utgång: http://www.youtube.com/watch?v=LmVZ2CGIOXY.

Det är faktiskt inte ovanligt att man ibland kan läsa om "framhjulsdriven motor" både vid bilar såväl som (tidiga) mopeder. Tankarna slinter ibland.

Lars S
Användarens profilbild
Håkan
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:54
Ort: Borlänge
Kontakt:

J 11

Inlägg av Håkan »

Hej,

Tack för hjälpen!

"Pull Start" är nog ett bra ord.
Motorn satt till höger bakom piloten som startade denna, ofta med blodiga knogar som följd...
Motorn drev en kompressor som levererade luft till en truýckbehållare som användes vid start.

mvh/Håksn
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Jag hittade just vad Ulf Dahlquist skrev i "Jaktpilot 1942" om sin J 11:

Vapnens omladdning drevs med ett tryckluftsystem som även användes för hjulbromsarna och för flygmotorns start.

Förutom en luftkompressor som drevs av flygmotorn fanns en nödkomprressor med en tvåtakts bensinmotor. Aggregatet var placerat till höger om förarstolen och kunde startas av föraren under flygning med hjälp av ett startrep. Det fordras dock ett visst handlag för att få igång tvåtaktsmotorn under flygning. Bullret och vindbruset gjorde att man inte kunde höra om den startat efter ett startförsök. Det var bara att känna på avgasröret. Brände man fingrarna gick motorn.


Tuffa tag!

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"