A 21A-3
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Levererat till F 6 1947-11-28
Godkänt 1947-12-15
Ankom till SAAB 1948-09-02 för förstärkning av akaninstallation i nos och bommar.
Överlämnat till FF kontroll 1948-09-18
Avhämtat 1948-09-27
Till CVM 1949-06-07 för modifiering jämlikt FF skrivelse MV H 756:35 av den 17.12.48.
Från CVM 1949-07-29
till CVA; 400 tillsyn. Påbörjad 1951-06-08 (?), klar 1951-12-10
Haveri 1953-12-15 vid Loringa, Skultorp, 7 km söder Skövde. Märkning 6-gul G
Motor typ DB605 nr 2305
Ff fältflygare 2. graden Crona (GFSU:3) oskadad
Kort sammanfattning över händelseförloppet
Fpl har under upptagning efter fingerat akananfall mot fordon kommit för lågt, sjunkit igenom och kolliderat med ett taggtrådstängsel.


Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Ff har före ingång för fingerat akananfall mot motorfordonskolonn svängt brant innanför rotechefen, varvid farten nedgått och ff för en stund förlorat målet ur sikte. Brant dykning med korrektionssväng för att få rätt rikt-punkt har försvårat ff höjdbedömning. Till detta kan även det relativt disiga vädret ha bidragit. Ovarsam be-handling av höjdrodret vid den låga farten har medfört genomsjunkning. Ff flygtrim på fpltypen har icke vari fullgod
Materielskadornas omfattning
Mittvingen deformerad på framkant och undersida. Vätskekylklaff vänster skadad.
Formplåt bom – mittvinge höger krossad.
Tunga bombstället skadat.
Höger frambom krossad (undersidan). Vänster frambom mindre skadad.
Höger bakbom deformerad. Fena och sidoroder skadade i nedre delen.
Landställsluckor med infästningar och infällningsdetaljer kraftigt deformerade.
Höger yttervinge svårt skadad i framkant.
Höger fälltank krossad.
Propellern skadad, två spetsar böjda bakåt c:a 90°, den tredje något framåtböjd.
Beräknad reparationskostnad 20.000 kr
Kasserat 1954-03-23. Gångtid total 653 tim, antal flygningar 887 st