22101 J 22-1
Postat: 03 mar 2014, 14:03
22101
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Haveri 1943-10-08 vid Bromma
Motor: TWC3 nr 2979
Ff kapten Ekman oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig bromsning.
Skador flygplan: Kropp, vinge, landningsställ, stjärtparti.
Skador motor: Motor och propeller.
Levererat till F 9 1943-12-10
Godkänt 1943-12-18
Haveri 1944-04-21. Märkning 9-31
Motor: TWC3 nr 3277
Ff kadett Mattsson oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under körning av motorn på marken.
Skador flygplan: Huven deformerad.
Beräknat reparationskostnad: 1.800:- kr
Haveri 1944-05-09. Märkning 9-31
Motor: TWC3 nr 3277
Ff furir Groeger oskadad
Orsak till haveri: Fpl har under flygning utsatts för onormala påkänningar.
Skador flygplan: Skador å vingpaneler, nosspryglar, stabilisator, höjdroder, höjdtrimroder o sidoroder.
Beräknat reparationskostnad: 3.500:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1945-04-24. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff löjtnant Flodén oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under flygning
Till CVA 1945-06-10. Liten översyn. Klar 1945-11-07
Haveri 1946-01-24. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff fänrik Jan Alm oskadad
Orsak till haveri: Under utrullning efter landning har sporrhjulet först punkterat och därefter infällts.
Vid besiktning har konstaterats, att sporren vid landning ej varit helt utfälld. Orsaken härtill har ej kunnat kon-staterats.
Skadornas omfattning: Sidorodret skadat. Sporrhjulstransmissionens bakre infästning bruten.
Beräknad kostnad 2.000:- kr
F 9 fottiljverkstad 1946-01-24; reparation. klar 1946-03-08
Haveri 1946-04-09. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff kadett V Carlström oskadad
Orsak till haveri: Landstället gick ej att fälla ut. Buklandning på fältet.
Skadornas omfattning: Höger framlucka kassabel, höger mittlucka och kölplåten deformerade. Propellerbladen böjda
Beräknad kostnad 1.850:- kr
Överlämnat till F 8 1946-10-16
Märkning 8-gul A
F 8 flottiljverkstad; Motorbyte. Påbörjad 1947-05-22 Klar 1947-06-28
Haveri 1947-08-20
Motor: TWC3 nr 3023
Orsak till haveri: Kollision mellan fpl 22106 och 22101 under körning på marken på grund av bromsfel på fpl 106
Skadornas omfattning: Sidorodret knäckt.
Beräknad kostnad 800:- kr
Till CVA 1947-11-10 för reparation.
Påbörjad 1947-12-01.
Klar 1948-05-27.
Överlämnat till F 3 1949-05-23
Haveri 1950-02-21. Märkning 3-röd K
F 3 flottiljverkstad ; reparation, påbörjad 1950-02-21 Klar ?
Haveri 1950-04-11. Fpl skadat vid buklandning. Märkning 3-röd K
Kasserat 1950-05-16. Gångtid 563 tim. Antal flygningar 719 st.
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Haveri 1943-10-08 vid Bromma
Motor: TWC3 nr 2979
Ff kapten Ekman oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig bromsning.
Skador flygplan: Kropp, vinge, landningsställ, stjärtparti.
Skador motor: Motor och propeller.
Levererat till F 9 1943-12-10
Godkänt 1943-12-18
Haveri 1944-04-21. Märkning 9-31
Motor: TWC3 nr 3277
Ff kadett Mattsson oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under körning av motorn på marken.
Skador flygplan: Huven deformerad.
Beräknat reparationskostnad: 1.800:- kr
Haveri 1944-05-09. Märkning 9-31
Motor: TWC3 nr 3277
Ff furir Groeger oskadad
Orsak till haveri: Fpl har under flygning utsatts för onormala påkänningar.
Skador flygplan: Skador å vingpaneler, nosspryglar, stabilisator, höjdroder, höjdtrimroder o sidoroder.
Beräknat reparationskostnad: 3.500:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1945-04-24. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff löjtnant Flodén oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under flygning
Till CVA 1945-06-10. Liten översyn. Klar 1945-11-07
Haveri 1946-01-24. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff fänrik Jan Alm oskadad
Orsak till haveri: Under utrullning efter landning har sporrhjulet först punkterat och därefter infällts.
Vid besiktning har konstaterats, att sporren vid landning ej varit helt utfälld. Orsaken härtill har ej kunnat kon-staterats.
Skadornas omfattning: Sidorodret skadat. Sporrhjulstransmissionens bakre infästning bruten.
Beräknad kostnad 2.000:- kr
F 9 fottiljverkstad 1946-01-24; reparation. klar 1946-03-08
Haveri 1946-04-09. Märkning 9-gul A
Motor: TWC3 nr 3277
Ff kadett V Carlström oskadad
Orsak till haveri: Landstället gick ej att fälla ut. Buklandning på fältet.
Skadornas omfattning: Höger framlucka kassabel, höger mittlucka och kölplåten deformerade. Propellerbladen böjda
Beräknad kostnad 1.850:- kr
Överlämnat till F 8 1946-10-16
Märkning 8-gul A
F 8 flottiljverkstad; Motorbyte. Påbörjad 1947-05-22 Klar 1947-06-28
Haveri 1947-08-20
Motor: TWC3 nr 3023
Orsak till haveri: Kollision mellan fpl 22106 och 22101 under körning på marken på grund av bromsfel på fpl 106
Skadornas omfattning: Sidorodret knäckt.
Beräknad kostnad 800:- kr
Till CVA 1947-11-10 för reparation.
Påbörjad 1947-12-01.
Klar 1948-05-27.
Överlämnat till F 3 1949-05-23
Haveri 1950-02-21. Märkning 3-röd K
F 3 flottiljverkstad ; reparation, påbörjad 1950-02-21 Klar ?
Haveri 1950-04-11. Fpl skadat vid buklandning. Märkning 3-röd K
Kasserat 1950-05-16. Gångtid 563 tim. Antal flygningar 719 st.