22108 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22108 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22108
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-01-18

Haveri 1944-01-18,
Motor: TWC3 nr 3508
Ff fli Alsén oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning.
Skador flygplan: Höger vingspets och höger landsställsben skadade. Propellerbladen skadade i spetsarna.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Godkänt 1944-01-28
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Till CVA 1945-03-26 för liten översyn. Påbörjad 1945-04-10 (?), klar 1945-08-09

Haveri 1945-08-28. Märkning 9-röd D
Motor: TWC3 nr 3508
Ff asp Brolin oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat vid förflyttning på marken
Skador flygplan: Huven delvis deformerad
Beräknat reparationskostnad 150:- kr

Till F 9 flottiljverkstad, motorbyte. Påbörjad 1946-08-12, klar 1946-08-27

Haveri 1946-09-03
Motor: TWC3 nr 3265
Ff kadett Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Huven blåst upp under flygning.
Skadornas omfattning: Huven delvis förstörd

Överlämnat till F 8 1946-10-07
Märkning 8-gul N
Till CVA för reparation. Motor typ TWC3 nr 3265
Påbörjad 1947-02-15. Klar 1947-07-01.

Totalhaveri 1948-05-10 på F 8

Kasserat 1948-06-22. Gångtid 378.20 tim. Antal flygningar 500 st
Bengt Ekbladh

Re: 22108 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

22108 J 22-1
...
Totalhaveri 1948-05-10 på F 8

Har här namnet.Ljt Dick Stenberg.som pilot...
Kan någon bekräfta?
Bengt Ekbladh

Re: 22108 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

22108 J 22-1
..
Om Totalhaveri 1948-05-10 på F 8
Kra säger.. Ground loop vid landning i stark sidvind ,, beräknad kostnad 16000:-
Motor var som Leif skrev nr. 3265..(har inga ggt här)

J22 boken säger::
""Vid landning efter övningsflygning har fpl. träffats av en kraftig vindby och gjort en hastig
ground-loop åt höger...Ff undkom utan skador..===.Ljt Dick Stenberg

Utan att veta...var detta ännu ett AFT haveri???
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"