22110 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22110 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22110
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-01-29
Godkänt 1944-02-07
Till F 9 verkstad för motorreparation 1944-04-06

Haveri 1944-05-14. Märkning 9-40
Motor: TWC3 nr 3276
Ff korpral Pettersson oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under körning av motorn på marken.
Skador flygplan: Huven deformerad.
Beräknad reparationskostnad 1.700:- kr

Haveri 1944-06-01
Motor: TWC3 nr 3276
Ff vpl Edenholm oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid start p g a ovarsamhet vid gaspådrag.
Skador flygplan: Flygkroppen brusten vid landställets infästning. Landstället skadat. Propellerbladen krökta. Smärre skador å vingar, skador å sporrställ.
Beräknad reparationskostnad 40.000:- kr

Till FFVS för reparation 1944-07-04

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-04-06. Märkning 9-gul R
Motor: TWC3 nr 3406
Ff vpl Sönseby oskadad
Orsak till haveri: Huven lossnat under flygning
Skador flygplan: Skador å höger sidpanel och höger stabilisatorpanel. Huven förlorad.
Beräknad reparationskostnad 2.100:- kr

Överlämnat till F 10 1946-05-22. Gångtid 225.10 tim.
F 10 flottiljverkstad; Liten översyn. Påbörjad 1946-05-28 (?), klar 1947-04-01
Överlämnat till F 3 1949-05-23
Kasserat 1950-11-28. Gångtid 602 tim. Antal flygningar 643 st. Med motor typ STWC3 nr 1322.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"