Hej!
Som kuriosa kan nämnas att just denna vägbas var ju utbyggd med två fpl-platser i ena banändans förlängning och en i den andra och detta har vållat lokala problem.
Dessa stora platser har under många år varit populära rastplatser för trafikanter och utmärkta övernattningsplatser för långtradare, såväl med som utan TIR-skyltar. Skröna eller ej, men nu helt plötsligt så måste dessa militära platser, använda av civila, utplånas med motiveringen att det är oklart vilka trafikbestämmelser som gäller vid färd på dessa platser. Därför fick de ej vara kvar utan har nu grävts bort, förutom att någon mindre remsa sparats som rastplats ed NÄRMAST DEN FARLIGA TRAFIKEN...
Man kan föreställa sig vilka hemska byråkratiska utredningar det förr skulle innebära för vissa myndigheter om en civil personbil efter välbehövlig paus kör ut på väg 195 igen från en av flygplanplatserna och blir påkörd av en annan civil bil, eller ännu värre om två civila bilar krockar inne på flygplanplatsen, när platsen tydligen helt saknat trafikbestämmelser sedan 40-talet år.
Dessutom har platsen ju "inte funnits" före satelliternas tid vilket skulle gjort det svårt att skriva skadeanmälan.
Men, snart är dylika problem ur världen då Västergötland och övriga Sverige efter hand töms på det mesta vad gäller flygplansplatser....
Man kan i och för sig förstå om markägare tröttnat på nedskräpande trafikanter som använder fpl-platserna för mindre seriös verksamhet men det skulle vara kul om några fpl-platser sparades lite här och var till eftervärlden för att minna om Kalla krigets fältmässiga allvar och Flygvapnets unika spridningsfilosofi!
"Flygbashistorikern" Mikael Stockman FBH/Väst