22117 J 22-1, S 22-3
Postat: 07 mar 2014, 12:32
22117
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-04-21
Godkänt 1944-04-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Märkning 9-röd D (1945-05-29)
Modifierat till S 22-3
Överlämnat till F 3 1945-08-23
Märkning 3-12
Till CVA för reparation. Påbörjad 1946-08-22. Motor typ TWC3 nr 3399.
Klar 1946-09-12.
Totalhaveri 1946-10-10 vid Tuna gård, Rystad kommun, Östergötland.
Motor: TWC3 nr 3399
Ff offasp, vpl furir Axel. H K Carleson (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Fpl råkade i okontrollerbart läge sannolikt ryggspinn, som icke kunde hävas, varför föraren företog fallskärmsutsprång. Fpl fattade vid nedslaget eld och förstördes fullständigt.
Kasserat 1946-10-28. Gångtid 216 tim. Antal flygningar 316 st. Med motor TWC3 nr 3399
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-04-21
Godkänt 1944-04-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Märkning 9-röd D (1945-05-29)
Modifierat till S 22-3
Överlämnat till F 3 1945-08-23
Märkning 3-12
Till CVA för reparation. Påbörjad 1946-08-22. Motor typ TWC3 nr 3399.
Klar 1946-09-12.
Totalhaveri 1946-10-10 vid Tuna gård, Rystad kommun, Östergötland.
Motor: TWC3 nr 3399
Ff offasp, vpl furir Axel. H K Carleson (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Fpl råkade i okontrollerbart läge sannolikt ryggspinn, som icke kunde hävas, varför föraren företog fallskärmsutsprång. Fpl fattade vid nedslaget eld och förstördes fullständigt.
Kasserat 1946-10-28. Gångtid 216 tim. Antal flygningar 316 st. Med motor TWC3 nr 3399