22122 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22122 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22122
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-04-25
Godkänt 1944-04-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 18 1947-05-20
Till CVA 1947-09-08 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 2979.
Påbörjad 1947-09-29. Motor typ TWC3 nr 3254 inmonterad.
Klar 1947-12-30.

Totalhaveri 1949-08-05 vid Sövdeborg

Kasserat 1949-09-24. Gångtid 454 tim. Antal flygningar 511 st.
Bengt Ekbladh

Re: 22122 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

22122 J 22-1
....
Totalhaveri 1949-08-05 vid Sövdeborg.....I frågarsätter datumet..!
Kolla::
J 22 boken säger::
Motorhaveri, under övning i avancerad flygning har 22122 (F18-gul ?) drabbats av vevstaksbrott,
ff lyckas nå fram till fältet och buklandar....ff oskadad...Datum...1949-08-09
mina noteringar från Kra säger 1949-08-09 , med motor nr. 3254

Nu kan man ju säga att 4 dagars olika datum för haveri inte eg. har någon betydelse..?
Ville bara notera vissa olikheter som kan finnas vid vad vi berättar
Har ovanstående någon betydelse enligt Dig?
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"