22126 J 22-1
Postat: 07 mar 2014, 22:28
22126
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-05-13
Godkänt 1944-06-06
Haveri 1944-05-16. Märkning 9-8
Motor: TWC3 nr 3251
Ff vpl ff Johansson oskadad
Orsak till haveri: För hög sättning i landning.
Skador flygplan: Skador å flygkroppen, vänster vinghalva, vänster landställsben, vänster stabilisator och höjdroder. Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad: 20.000:- kr
Till CVA för reparation 1944-07-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1945-08-29. Märkning 9-röd K
Motor: TWC3 nr 3504
Ff aspirant Lagerström oskadad
Orsak till haveri: Ground loop i samband med start.
Skador flygplan: Skador å propeller, landställ med infästningar, vänster vinge etc.
Beräknad reparationskostnad 13.500:- kr
Överlämnat till F 8 1946-10-12
Märkning 8-gul K
Haveri 1947-06-05
Motor: TWC3 nr 3504
Ff vpl korpral B G Doolke (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop möjligen på grund av defekt hos sporrlåsningen.
Skadornas omfattning: Vänster yttervinge och skevningsroder avbrutna.
Beräknad kostnad 4.000:- kr
F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-06-06, klar 1947-07-05
Till CVA 1947-12-09 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3504.
Påbörjad 1947-12-13. Motor typ TWC3 nr 3022 inmonterad.
Klar 1948-03-09.
Överlämnat till F 18 1950-05-26
Överlämnat till F 3 1950-05-29 (Fredsplaceringslista)
Haveri 1951-09-06
Skador bl a landstället och höger vingspets
Med hänsyn till gångtid och reparationskostnader förslås fpl till kassation.
Kasserat 1951-10-29. Gångtid total 538 tim, efter LF 288tim, antal flygningar 665 st. Motor typ TWC3 nr 3022, gångtid total 466tim, efter SM 170 tim.
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 9 1944-05-13
Godkänt 1944-06-06
Haveri 1944-05-16. Märkning 9-8
Motor: TWC3 nr 3251
Ff vpl ff Johansson oskadad
Orsak till haveri: För hög sättning i landning.
Skador flygplan: Skador å flygkroppen, vänster vinghalva, vänster landställsben, vänster stabilisator och höjdroder. Propellern skadad.
Beräknad reparationskostnad: 20.000:- kr
Till CVA för reparation 1944-07-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Haveri 1945-08-29. Märkning 9-röd K
Motor: TWC3 nr 3504
Ff aspirant Lagerström oskadad
Orsak till haveri: Ground loop i samband med start.
Skador flygplan: Skador å propeller, landställ med infästningar, vänster vinge etc.
Beräknad reparationskostnad 13.500:- kr
Överlämnat till F 8 1946-10-12
Märkning 8-gul K
Haveri 1947-06-05
Motor: TWC3 nr 3504
Ff vpl korpral B G Doolke (GFSU:1) oskadad
Orsak till haveri: Ground loop möjligen på grund av defekt hos sporrlåsningen.
Skadornas omfattning: Vänster yttervinge och skevningsroder avbrutna.
Beräknad kostnad 4.000:- kr
F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-06-06, klar 1947-07-05
Till CVA 1947-12-09 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3504.
Påbörjad 1947-12-13. Motor typ TWC3 nr 3022 inmonterad.
Klar 1948-03-09.
Överlämnat till F 18 1950-05-26
Överlämnat till F 3 1950-05-29 (Fredsplaceringslista)
Haveri 1951-09-06
Skador bl a landstället och höger vingspets
Med hänsyn till gångtid och reparationskostnader förslås fpl till kassation.
Kasserat 1951-10-29. Gångtid total 538 tim, efter LF 288tim, antal flygningar 665 st. Motor typ TWC3 nr 3022, gångtid total 466tim, efter SM 170 tim.