22129 J 22-1
Postat: 07 mar 2014, 22:31
22129
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 16 1944-05-25
Godkänt 1944-06-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-02-23. Märkning 16-blå D
Motor: TWC3 nr 3914
Ff kadett Nordström oskadad
Orsak till haveri: Lossliten huv under flygning.
Skador flygplan: Huven borttappad. Skador å vingpanel.
Beräknad reparationskostnad: 1.600:- kr
Haveri 1945-03-01. Märkning 16-blå D
Motor: TWC3 nr 3914
Orsak till haveri: Bogsering i fel riktning.
Skador flygplan: Sidorodret krossat.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-05-05
Haveri 1946-05-20. Märkning 10-gul L
Motor: TWC 3 nr 3914
Ff vpl ff, korpral G Nilsson (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Sporrhjulet fälldes in under utrullning efter landning. Överknäckning av sporrstället erhölls ej på grund av en felaktighet i ett av transmissionens kullager.
Skadornas omfattning: Skador å sidoroder och infällningsanordning samt vissa kroppsrör
Beräknad kostnad 3.300:- kr
Till CVA 1947-03-06 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3914.
Påbörjad 1947-03-07. Motor typ TWC3 nr 2984 inmonterad.
Klar 1947-06-11.
Haveri 1947-08-04. Märkning 10-gul L
Motor: TWC3 nr 2984
Ff stamff Sven Åke Arnold Larsson (FIK 1) oskadad
Orsak till haveri: 22252 påkört av 22129. Fplmeks oföretagsamhet. Ff:s bristande uppmärksamhet
Skadornas omfattning: Nacakåpan samt propeller skadade.
Beräknad kostnad 600:- kr
F 10 flottiljverkstad, liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-06-02, klar 1950-09-23
Överlämnat till F 3 1950-09-23
Kasserat 1952-05-17
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 16 1944-05-25
Godkänt 1944-06-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-02-23. Märkning 16-blå D
Motor: TWC3 nr 3914
Ff kadett Nordström oskadad
Orsak till haveri: Lossliten huv under flygning.
Skador flygplan: Huven borttappad. Skador å vingpanel.
Beräknad reparationskostnad: 1.600:- kr
Haveri 1945-03-01. Märkning 16-blå D
Motor: TWC3 nr 3914
Orsak till haveri: Bogsering i fel riktning.
Skador flygplan: Sidorodret krossat.
Beräknad reparationskostnad 2.000:- kr
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-05-05
Haveri 1946-05-20. Märkning 10-gul L
Motor: TWC 3 nr 3914
Ff vpl ff, korpral G Nilsson (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Sporrhjulet fälldes in under utrullning efter landning. Överknäckning av sporrstället erhölls ej på grund av en felaktighet i ett av transmissionens kullager.
Skadornas omfattning: Skador å sidoroder och infällningsanordning samt vissa kroppsrör
Beräknad kostnad 3.300:- kr
Till CVA 1947-03-06 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3914.
Påbörjad 1947-03-07. Motor typ TWC3 nr 2984 inmonterad.
Klar 1947-06-11.
Haveri 1947-08-04. Märkning 10-gul L
Motor: TWC3 nr 2984
Ff stamff Sven Åke Arnold Larsson (FIK 1) oskadad
Orsak till haveri: 22252 påkört av 22129. Fplmeks oföretagsamhet. Ff:s bristande uppmärksamhet
Skadornas omfattning: Nacakåpan samt propeller skadade.
Beräknad kostnad 600:- kr
F 10 flottiljverkstad, liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1950-06-02, klar 1950-09-23
Överlämnat till F 3 1950-09-23
Kasserat 1952-05-17