22133 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22133 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22133
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-06-15

Nödlandning 1944-07-05. Märkning 16-6
Motor: TWC3 nr 2988
Ff fänrik Johansson oskadad
Orsak till nödlandning: Lossliten huv under flygning.
Skador flygplan: Skador i höger vinge.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr

Godkänt 1944-07-18

Haveri 1944-09-28. Märkning 16-6
Motor: TWC3 nr 2988
Ff aspirant Crona oskadad
Orsak till haveri: Kollision med el. ledning
Skador flygplan: Paneler och nosdiagonaler å vingarna, vänster skevroder samt noskåpan sönderslagen.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

F 16 flottiljverkstad; reparation 1944-09-29. Beräknas klar 1944-12-01
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Haveri 1945-03-13. Märkning 16-blå F
Motor: TWC3 nr 2988
Ff kadett Sollenberg
Orsak till haveri: Huv blåst av under uppkörning.
Skador flygplan: Huv skadad.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Överlämnat till F 10 1945-05-05
Märkning 10-gul M (1945-05-28)

Haveri 1945-10-04. Märkning 10-gul M
Motor: TWC3 nr 2988
Ff kadett Mohlin oskadad
Orsak till haveri: Motorstopp vid landning.
Skador flygplan: Undre kroppspanel demolerad. Deformationer på flygkroppens stomme.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr

CVA; reparation, påbörjad 1945-10-23, klar (?)

Haveri 1947-06-12
Motor: TWC3 nr 2988
Ff vpl Alvar Olof Gidlund (FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Sannolikt materielfel.
Skadornas omfattning: Vänster vingspets, sprygel 7 V, vänster skevroder, sidoroder, höjdroder, bakre underplåt med sporrluckor, nödsporren.
Beräknad kostnad 4.000:- kr

TillCVA; reparation. Påbörjad 1946-06-12, klar 1947-01-18

Haveri 1947-08-23. Märkning 10-gul M
Ff fänrik Ewald H J Rebeling (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Oljetryck gick ned flygning F 10 – F 18

F 10 flottiljverkstad; reparation, liten översyn. Påbörjad 1947-08-26, klar 1948-02-18
Överlämnat till F 3 1948-10-09
Märkning 3-gul H (1948-10-26)
Till CVA för reparation.
Påbörjad 1948-12-04.
Klar 1948-12-16.

Totalhaveri 1949-03-03 vid Asptorpet, Röby, 7 km syd Malmslätt. Kollision med 22134.
Ff fänrik Sven G. S. Friberg (FFSU) omkom.

Kasserat 1949-04-13. Gångtid 428 tim. Med motor typ TWC3 nr 3516
Bengt Ekbladh

Re: 22133 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

22133 J 22-1

"Totalhaveri 1949-03-03 vid Asptorpet, Röby, 7 km syd Malmslätt. Kollision med 22134.
Ff fänrik Sven G. S. Friberg (FFSU) omkom. "
...
Om haveriet...Totalhaveri 490303 Asptorpet, Röby, 7 km S Malmslätt. Kollision i luften med fpl 22134 (rotetvåa) under övning i jaktförsvar. Två jaktrotar ur 3/F 3 leddes till kontakt med målfpl SK 16A och S 17B av stridsledare (striloff) i TL-tornet. Under anfallets senare del har ff (rotech) och rotetvåan kolliderat. Vid kollisionen har fpl fått motorinstallationen skadad, och ff har översköljts av het motorolja. Fpl har därefter fortsatt mot marken i en svag dykning och har efter 2-3 s i långsam halvroll vänt över i ryggläge, varvid fastbindningsremmarna brustit i höjd med förarsitsen och ff har slungats ut ur fpl. Ff (fk Sven G S Friberg) (FFSU) omkom.
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"