22134 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22134 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22134
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-06-08
Godkänt 1944-06-21
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Överlämnat till F 10 1945-04-26

Haveri 1946-02-26. Märkning 10-gul C
Motor: TWC3 nr 4151
Ff Flygingenjör 2. gr K Jälltoft oskadad
Skadornas omfattning: Vänster yttervinge deformerad.
Beräknad kostnad 1.600:- kr

Haveri 1946-05-23.
Motor: TWC3 nr 4151
Ff Offasp, vpl furir G Roupé (GFSU:2) oskadad

Orsak till haveri: Kollision med 22218 föranledd av felaktig bromscylinder.
Skadornas omfattning: Skador å höger vingspets
Beräknad kostnad 3.000:- kr

F 10 flottiljverkstad ; liten översyn. Påbörjad 1946-11-16, klar 1947-04-01 (?)
Överlämnat till F 3 1948-10-09
Märkning 3-gul J (1948-11-22)

Totalhaveri 1949-03-03 vid Gismestad, Röby, 7 km syd Malmslätt, kollision med 22133.
Ff fänrik res Hans S L Ingegård (FFSU) omkom.

Kasserat 1949-04-13 Gångtid 501 tim. Med motor typ TWC3 nr 3479
Bengt Ekbladh

Re: 22134 J 22-1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

22134 J 22-1
….
Om Totalhaveriet 490303 Gismestad, Röby, 7 km S Malmslätt. Kollision i luften med fpl 22133 (rotech) under övning i jaktförsvar. Två jaktrotar ur 3/F 3 leddes till kontakt med målfpl SK 16A och S 17B av stridsledare (striloff) i TL-tornet. Under anfallets senare del har ff (rotetvåan) och rotech kolliderat. Därvid har höger vinge på fpl brutits loss, varefter fpl gått i spinn och slagit i marken. Ff (fk res Hans S L Ingegård) (FFSU) omkom.
Skriv svar

Återgå till "J 22, FFVS J 22"