22138 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22138 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22138
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-06-17

Haveri 1944-07-04. Märkning 9-12
Motor: TWC3 nr 3253
Ff överste Bång oskadad
Orsak till haveri: Hög sättning vid landning.
Skador flygplan: Höger landställsben avbrutet, infästning skadad, höger vingspets och skevroder skadade. Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr

Haveri 1944-09-11. Märkning 9-12
Motor: TWC3 nr 3251
Ff kadett Westerlund oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid utkörning till start.
Skador flygplan: Höger vingspets och propeller skadade

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA 1946-06-20 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3251.
Påbörjad 1946-06-22. Motor typ TWC3 nr 3024 inmonterad.
Klar 1946-09-20.
Överlämnat till F 18 1947-06-04
Till CVA 1947-12-27 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3024.
Påbörjad 1948-01-23. Motor typ STWC3 nr 1384 inmonterad.
Klar 1948-04-08.

Haveri 1949-12-13. Fpl tappade huv. Märkning 18-gul L

Överlämnat till F 3 1950-09-29
Kasserat 1951-06-04. Gångtid total 593 tim, efter LF 259 tim. Antal flygningar 700 st. Motor typ STWC3 nr 1384, gångtid total 505 tim, efter SM 259 tim. Fpl ank från F 18 i dåligt skick.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"