22141 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22141 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22141
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1944-06-22
Godkänt 1944-07-18
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Till CVA; begränsad översyn. Påbörjad 1945-07-04, klar 1946-01-24

Haveri 1946-05-20. Märkning 9-gul U
Motor: TWC 3 nr 3476
Ff resoffasp S Clasborn oskadad

Orsak till haveri: Kollision på marken mellan fpl 22141, som befann sig under tillbakakörning efter landning, och fpl 22173, som vid sättning erhållit kursavvikelse och därpå utrullning mot fpl 22141.
Skadornas omfattning: Höger yttervinge och skevroder skadade.
Beräknad kostnad 5.000:- kr

F 9 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-05-21.
Till CVA 1945-07-04 för liten översyn. Motor typ TWC3 nr 3476
Påbörjad 1945-07-11. Klar 1946-01-23.
F 9 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-09-18, klar 1946-10-26
Överlämnat till F 18 1947-05-27
Till CVA 1948-01-15 för liten översyn. Motor typ STWC3 nr 2016.
Påbörjad 1948-01-28.
Klar 1948-04-16.

Överlämnat till F 3 1948-10-06

Haveri 1949-06-22 vid Kungsängen, Norrköping. Märkning 3-röd B.
Kollision på marken under utkörning till start. Påkört av 22160
Ff vicekorpral Karl Axel Sigvard Axelsson, elev GFSU:1, oskadad

Kasserat 1949-08-06. Gångtid 460 tim. Antal flygningar 560 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"