22143 J 22-1

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22143 J 22-1

Inlägg av Leif Fredin »

22143
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 9 1945-01-14
Godkänt 1945-01-30
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Bild

Haveri 1946-07-22. Märkning 9-röd M
Motor: STWC3 nr 1284
Ff kadett Bernström oskadad

Orsak till haveri: Fpl 22143 har vid inkörning efter landning kolliderat med parkerade fpl 21105.
Skadornas omfattning: Fpl: Skador å mittvinge och höger vingspets. Propeller: Mindre skador
Beräknad kostnad 5.000:- kr

Haveri 1947-02-25
Motor: STWC3 nr 1284
Ff furir Klausson (FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Kollision med jordhög vid inkörning till parkeringsplats efter flygning.
Skadornas omfattning: Fpl: Skador å landställ och landställsluckor. Propeller: Bladspetsarna böjda.
Beräknad kostnad 3.000:- kr

F 9 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-03-05, klar 1947-03-31
Överlämnat till F 18 1947-06-30
Till CVA för liten översyn, motorbyte. Motor typ STWC3 nr 1284.
Påbörjad 1948-02-08. Motor typ TWC3 nr 2979 inmonterad.
Klar 1948-04-29.
Överlämnat till F 3 1950-12-20
Kasserat 1951-12-18. Gångtid total 493 tim, efter LF 214 tim. Antal flygningar 590 st. Motor typ STWC3 nr 2979, gångtid total 487 tim, efter SM 214 tim.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"