22146 J 22-1, S 22-3

I tjänst: 1943-1952
Antal i Flygvapnet:
J 22-1 Jaktversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp (141 st)
J 22-2 Jaktversion med 4 st 13,2 mm akan (57 st)
S 22-3 Spaningsversion med 2 st 13,2 mm akan, 2 st 8 mm ksp och seriekamera SkA 4. Dessa var ombyggda J 22-1, blev senare ombyggda till J 22-1 igen.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

22146 J 22-1, S 22-3

Inlägg av Leif Fredin »

22146
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda

Levererat till F 16 1944-07-28
Godkänt 1944-08-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Typbeteckning ändrad till J 22-1 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06

Nödlandning 1945-03-11. Märkning 16-blå L
Motor: TWC3 nr 3267
Ff fänrik Norin oskadad
Orsak till haveri: Kollision i luften
Skador flygplan: Motorkåpa, motorsköld och motorfundament skadade.
Skador motor: 3 cylindrar skadade.
Beräknad reparationskostnad 2.700:- kr

F 16 flottiljverkstad; haverireparation 1945-03-21, beräknas klar 1945-06-15

Haveri 1945-06-15.
Motor: TWC3 nr 3267
Orsak till haveri: Kollision på marken med annat fpl. (Påkört av ”Z-Hub” fört av furir Silvborg)
Skador flygplan: Sidorodret deformerat
Beräknad reparationskostnad: 2.800:-

Överlämnat till F 10 1945-07-03

Haveri 1945-06-27. Märkning 10-blå F

Haveri 1945-08-03. Märkning 10-röd S
Motor: TWC3 nr 3267
Ff offasp Öberg oskadad
Orsak till haveri: Huven intryckt.
Skador flygplan: Fpl fällbara huv deformerad. Diverse fanérskador på övre kroppspanelen.
Beräknad reparationskostnad 1.600:- kr

Modifierat till S 22-3
Överlämnat till F 3 1946-04-03
Överlämnat till F 18 1947-05-06

Haveri 1947-07-17 vid buklandning F 18. Märkning 18-röd O
Motor: TWC3 nr 3267
Ff fänrik S Hommerberg (FFSU) oskadad

Orsak till haveri: Landning ansattes och genomfördes med infällt landställ som följd av att ff underlåtit att kontrollera ställets läge.
Skadornas omfattning: Fpl: Köllister, sprygel 0 och landställsluckor intryckta. Vingklaff, höger samt skevroder, höger och vänster deformerade. Samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad kostnad 2.000:- kr

F 18 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1947-07-17
Kasserat 1949-03-31. Gångtid 224 tim. Antal flygningar 284 st.

Återgå till "J 22, FFVS J 22"